یکی از اعضای هیأت مدیره کانون انبوه سازان، عنوان کرد: چنانچه بتوانیم در قیمت مصالح ساختمانی، ثبات و تعادل را ایجاد نماییم، آنگاه بازار مسکن به ثبات خواهد رسید و متعادل خواهد شد.

ایشان با اشاره به این که اگر قیمت اقلام ساختمانی به تعادل برسد، آنگاه بازار مسکن هم ثبات را تجربه خواهد کرد و شاهد رشد آنچنانی قیمت مسکن نخواهیم بود، تصریح نمودند: چنانچه قیمت نهاده های ساختمانی تنها به مقدار ناچیزی رشد و نوسان قیمت را شاهد باشند آنگاه دور از انتظار خواهد بود که شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن باشیم.

محمد پژوم این طور صحبت هایش را ادامه داد: درج قیمت مسکن در برخی از سایت های اینترنتی، سبب شد شاهد بی اخلاقی ها و هرج و مرج هایی در این بازار باشیم، تا جایی قیمت زمین و واحد مسکونی در برخی از قسمت ها و مناطق به شدت رشد پیدا کرد، زمانی که این چنین قیمت مسکن افزایش پیدا می کند هم قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی افت پیدا می کند و هم این که، بازار مسکن راکد می شود که اثرات خوبی ندارد.

ایشان تصریح نمودند: زمانی که رشد بی محابای قیمت مسکن اتفاق می افتد بدترین شرایط برای آنان اتفاق می افتد که واقعا به مسکن نیاز دارند و به نوعی متقاضی مصرفی مسکن هستند اما با توجه به این که نمی توانند مسکنی خریداری کنند و از شرایط آینده هم خبر ندارند، از این بازار دست می کشند و متضرر می گردند. ضمن این که اگر دست به خرید بزنند واحد های مسکونی را با قیمت های حبابی خریداری کرده اند و این باعث می شود پس از ارزان شدن مجدد قیمت ها، شاهد ضرر زیادی باشند.

وی با بیان این که به عقیده بنده حذف قیمت از روی آگهی های اینترنتی اقدام درست و به جایی به نظر می رسد، اظهار نمود: قیمت ها باید به نوعی باشد که در حد عرف بوده و مردم از پس از آن بربیایند.

این مقام مسئول، در بخشی از صحبت هایش اذعان نمود: رشد قیمت در سایت های اینترنتی کار دلالان بود، آنچه بدیهی است این نکته می باشد که چنین قیمت گذاری هایی بر بازار مسکن اثر می گذارد و شرایط را دشوارتر می سازد، با این حال عده ای از مردم هستند که به سایت های اینترنتی دسترسی ندارند و یا آن را دنبال نمی کنند بنابراین، این تأثیر بر قیمت ها به سادگی و سرعت خود را عیان نمی سازد.

پژوم با تأکید بر این نکته که عوامل اثرگذار بر قیمت واحد های مسکونی زیادند، تصریح نمود: زمانی که شرایط اقتصادی ثبات و پایداری ندارد، آنگاه به سختی می توان شرایط مسکن را پیش بینی و یا برآورد نمود. وی اظهار کرد: زمانی می توانیم شرایطی را به درستی کنترل و هدایت کنیم که همه چیز در چارچوبی خاص و تعیین شده رخ دهد.

ایشان افزودند: رشد نرخ دلار، افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و واحد های مسکونی را به همراه داشته است، به عبارتی چون نرخ دلار قیمت مصالح ساختمانی را افزایش داد، فروشندگان و مالکان واحد های مسکونی نیز قیمت ملک خود را چند برابر کردند، به عبارتی رشد نرخ دلار سبب می شود شاهد افزایش قیمت تمام شده واحد های ساختمانی باشیم که این امری طبیعی و بدیهی است.

وی افزود: تا زمانی که قیمت دلار در همین محدوده های قیمتی قرار داشته باشد، شاهد تغییر مبرهنی در بازار مسکن نخواهیم بود اما رشد قیمت دلار بهانه محکمی است که سودجویان نرخ واحد های مسکونی را بالا برده و افزایش دهند.

ایشان خاطرنشان کردند: این که چگونه می توانیم شرایط فعلی را کنترل نموده و مدیریت کنیم پیرو اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان می افتد، با این حال چنانچه بتوانیم قیمت نهاده ها و مصالح ساختمانی را به ثبات برسانیم، قیمت مسکن هم تعادل را شاهد خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر