عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران، اظهار داشت: طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن، می تواند اثرات مثبتی داشته و بسیار راه گشا باشد.

سید احسن علوی با بیان این که این طرح می تواند فواید پررنگی داشته باشد، عنوان کرد: این طرح توسط مجلس در دست بررسی قرار دارد، با این حال کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون فرعی با این طرح موافقت خود را اعلام کرده است اما در کمیسیون اقتصادی کماکان تصویب نشده است که این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی شناخته می شود که باید مهر تأیید پای این طرح بزند.

وی ادامه داد: چنانچه این طرح توسط کمیسیون اقتصادی به تصویب برسد، آنگاه در صحن علنی مجلس، مطرح خواهد گردید.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند بازار های سرمایه ای مختلف از جمله ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن را در بر بگیرد.

ایشان اذعان نمودند: عده زیادی هستند که برای این که ارزش پول خود را حفظ نمایند و دست به سرمایه گذاری بزنند، خودرو و مسکن را خریداری می کنند از این رو آن که با هدف سرمایه گذاری دست به خرید چند واحد آپارتمانی می زنند و آن ها را خالی نگه می دارند بایستی مشمول مالیات شده و مالیات بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر چیزی نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کل کشور وجود دارد، که اگر همینطور پیش برود، شرایط از این بدتر خواهد شد. علوی گفت: وقتی این واحد ها را به بازار عرضه کنند، بازار به تعادل خواهد رسید و شرایط بهتری را شاهد خواهد بود.

نماینده مردم سنندج عنوان کرد: این طرح شامل انبوه سازان نمی شود در واقع انبوه سازان که طی قراردادی با وزارت راه و شهرسازی قرار گذاشته اند واحد های مسکونی را در حجم های انبوه تولید نمایند شامل این طرح های مالیاتی نمی شوند. علوی عنوان کرد: اما آنان که پول های خود را در این راستا سرمایه گذاری می کنند بایستی به پرداخت مالیات بپردازند.

وی با بیان این که چنین طرحی در بسیاری از کشور های دنیا در حال انجام است، اظهار داشت: چنانچه اجرای این طرح از نظر دور بماند آنگاه بازار مسکن شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد.