معرفی

محله ابراهیم‌آباد در شمال محله‌ی یافت‌آباد شمالی واقع شده است. این محله مانند دیگر محلات تهران که اطرافش واقع‌شده‌اند (شادآباد، شمس‌آباد، سعیدآباد و یافت‌آباد)، درصد کمی از کاربری مساحتش مسکونی است. بیشتر کاربری این محله به بازار و کارگاه اختصاص دارد. در حقیقت سیستم مسکونی آن گسسته است و ساکنین آن به‌صورت پراکنده در محله مستقر هستند. آب‌وهوای نسبتاً خوبی دارد و بعضی‌اوقات در سال محله‌ی بسیار شلوغی است. اوقاتی مانند ایام نوروز به دلیل وجود بازارهایی مانند بازار مبل یافت‌آباد و بازار آهن شادآباد بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است.

اماکن مهمی مانند باغ گیاه‌شناسی الغدیر و بوستان وسیع قائم و همچنین شریان‌های مهمی مانند بزرگراه آزادگان، این محله را از سکون خارج نموده است.

چنانچه مایلید در این محله سکونت داشته باشید تا انتهای این مطالب ما را همراهی کنید.

 

تاریخچه :

پس‌ازآنکه آقا محمدخان قاجار شیراز را فتح کرد، لطفعلی‌خان زند را کشته و او را در بازار قدیمی در امامزاده زید دفن کردند. بستگان خاندان زند که مورد خشم آقا محمدخان قاجار بودند، به بخش‌های مختلف ایران متواری شدند. شهرها و محلاتی مانند قم، ورامین، استرآباد و مکان‌هایی که امروز نامِ یافت‌آباد، ابراهیم‌آباد، شادآباد و … بر روی آن‌ها گذاشته شده است.

آن‌هایی که به محدوده یافت‌آباد امروزی (یافت‌آباد، ابراهیم‌آباد و شادآباد) کوچ کردند، ابتدا در قلعه‌ای ساکن شده و به‌تدریج در کنار بومیان این محله‌ها مالک زمین‌های زراعی مسکونی شدند و شروع به زندگی در این محل نمودند. هنوز هم از کسانی که جزو خاندان زند بودند در این محل یافت می‌شوند.

در آن زمان این منطقه از توابع شهرستان ری بود و با نام‌های “غار و فشاپویه” نامیده می شد. شهرری در سالِ هزاروسیصد، پس از تقسیم‌بندی، شهرری مرکز غار بود که به بخش غربی و شرقی تقسیم می شد. غار غربی همان محوطه یافت‌آباد و ابراهیم‌آباد امروزی است.

بعد از اینکه محمدشاه قاجار فوت کرد، حاج میرزا آقاسی به شاه عبدالعظیم پناهنده شد. زمانی که به دنبال او بودند، ناصرالدین‌شاه در راهی این مکان را پیدا کرد و یک‌شب در آن ساکن شد و از هوای آنجا خوشش آمد و آن را به نام یافت‌آباد (من یافتم) نامید. سپس یافت‌آباد را به داماد مظفرالدین شاه به نام عبدالحسین فرمانفرماییان واگذار کرد. بعد از او هم یافت‌آباد به ورثه فرمانفرماییان رسید. قابل‌ذکر است که او دایی دکتر مصدق و از ثروتمندترین افراد تاریخ ایران بود که در شهرهای مختلف ایران، دارای ملک‌های زیادی بود.

او قبل از فوتش نیمی از یافت‌آباد را به دامادش بخشید که البته او هم از ملاکین بزرگ دهستان غار بود. تا اواخر دوره پهلوی این مالکیت ادامه داشت. طی رخدادهای پیش‌آمده در آن زمان (از حوصله این متن خارج است)، مالکیت این محله از دست قاجارها خارج شد.

پس از انقلاب نیز هنوز تعدادی از افرادی که جدشان به خانواده زند در سلسله‌ی زندیه برمی‌گردد در این محله مانده‌اند و فامیلی آن‌ها یافت‌آبادی است.

جالب است بدانید این محله جزو مناطقی بود که محل خوش‌گذرانی و عیاشی درباریان و ثروتمندان به‌حساب می‌آمد زیرا دارای آب‌وهوای خوبی بود و قهوه‌خانه‌های بسیار باکیفیتی داشت.

 

مرزبندی :

محله ابراهیم‌آباد از شمال با محله‌های سعیدآباد، شمس‌آباد و شادآباد همسایه است و از جنوب با یافت‌آباد شمالی هم‌مرز است. این محله از شرق با بلوار الغدیر و از غرب با اتوبان آزادگان خاتمه می یابد.

 

آثار تاریخی :

محله ابراهیم‌آباد از آن دسته محلات تهران است که آثار تاریخی ثبت شده ندارد البته به‌جز باغ بزرگ الغدیر که در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی ملی محسوب می‌شود.

 

دسترسی به اتوبوس :

ابراهیم‌آباد ازجمله محلات تهران است که به خطوط تندروی اتوبوس دسترسی مستقیم ندارد. چنانچه مایل به استفاده از خطوط تندرو هستید، می‌توانید از خط دو (پایانه خاوران پایانه آزادی) که در بزرگراه آیت‌الله سعیدی ایستگاه دارد، استفاده نمایید.

برای دسترسی به اتوبوس‌های عادی نیز می‌توانید از پایانه‌های اتوبوس‌رانی استفاده کنید که در ابراهیم‌آباد ایستگاه دارند.

 

دسترسی به مترو :

مانند بعضی از محلات تهران، دسترسی مستقیم به مترو در محله ابراهیم‌آباد میسر نیست. شما می‌توانید از متروی خط ۳(قائم- آزادگان) که در بزرگراه آزادگان ایستگاه دارد، استفاده نمایید. به‌وسیله این خط مترو شما می‌توانید به خطوط مترو در دیگر محلات تهران نیز دسترسی پیدا کنید.

 

دسترسی به تاکسی :

در محله ابراهیم‌آباد، پایانه تاکسیرانی وجود ندارد. البته چنانچه قصد استفاده از تاکسی دارید، می‌توانید از تاکسی‌های گذری در این محله استفاده نمایید.

 

محدودیت ترافیکی :

محله ابراهیم‌آباد مانند بسیاری از محلات تهران، فاقد طرح زوج و فرد و طرح اصلی ترافیک می‌باشد. چنانچه مایلید از خودروی شخصی خود استفاده نمایید، می‌توانید بدون نگرانی از طرح ترافیک، بین خیابان‌های محله ابراهیم‌آباد و خیابان‌های بدون طرح در دیگر محلات تهران رفت‌وآمد کنید.

 

اماکن مذهبی:

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کوی مهرزاد، مسجد امام سجاد (ع) در یافت‌آباد شمالی کوی بختیاری، مسجد الغدیر در بلوار معلم، مسجد صاحب‌الزمان (عج) در خیابان اسدآبادی، مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کوی تُرک در یافت‌آباد شمالی ازجمله مساجد قابل دسترسی ساکنین محله ابراهیم‌آباد هستند.

یک حسینیه در نزدیکی محله ابراهیم‌آباد وجود دارد و آن‌هم حسینیه کلهری‌های مقیم تهران در خیابان نارنجستان در بلوار ابراهیم‌آباد می‌باشد.

 

امکانات :

سرای محله یافت‌آباد شمالی، سرای محله شمس‌آباد و سرای محله شادآباد ازجمله مراکز فرهنگی آموزشی و تفریحی در محله ابراهیم‌آباد می‌باشند. در تمام محلات تهران، سرای محله‌ها بخش بزرگی از جایگاه‌های فرهنگی را پر می‌کنند.

از مراکز درمانی محله ابراهیم‌آباد و محلات تهران که جنب آن وجود دارند می‌توان مراکز زیر را نام برد.

درمانگاه خیریه محمدولی فرمانفرماییان در خیابان ظفر قندی.

بیمارستان شهدای یافت‌آباد در خیابان معلم.

بیمارستان خیریه غیاثی در خیابان سلیمانی، خیابان طالقانی واقع شده است که به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی می‌باشد، این بیمارستان بنا به وصیت مرحوم حاج علینقی غیاثی پدر بنیان‌گذاران بیمارستان تخصصی خیریه غیاثی از ثلث اموال ایشان بنا شد. هدف از ایجاد این موسسه خیریه، کمک به ایتام و نیازمندان بود.
درمانگاه شبانه‌روزی ستایش در خیابان حیدری بلوار معلم.

باغ گیاه‌شناسی الغدیر از اماکن تقریباً عمومی این محله می‌باشد. این باغ بامطالعه بر روی گیاهان سردسیری و گرمسیری و همچنین گیاهان مناطق معتدله در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شده است و به‌نوعی جزو آثار تاریخی محله محسوب می‌شود. زمینِ باغ به نام نگهبان سابق آن، فاروق- فاروق در بین ساکنین محل معروف است. این باغ قدیمی سال‌های سال به‌صورت بدون استفاده رها شده بود و تمامی گیاهان آن به‌جز چند درخت چنار و نارون و درخت سرو شیراز خشک شده بودند ولی زمانی که به تملک شهرداری کل تهران درآمد و به شهرداری منطقه واگذار شد، دارای امکاناتی مانند کتابخانه تخصصی گیاه‌شناسی، آمفی‌تئاتر، آزمایشگاه کشت و بافت گیاهان، گلخانه، شبکه روشنایی و برکه شد.

از دیگر اماکن قابل‌ذکر در این محله، گلزار شهدای یافت‌آباد در بلوار ابراهیم‌آباد است.

بوستان رودکی که در خیابان الزهرا واقع شده است و دارای امکانات متعددی برای ساکنین محل است.

بوستان مینا که در خیابان اسدآبادی قرار دارد و دارای زمین بازی کودکان و جای نشستن می‌باشد.

بوستان قائم که در نوع خود بی‌نظیر است. این بوستان دارای امکانات کامل برای گذراندن یک روز تعطیل در کنار خانواده بسیار مناسب است.

ساکنین محله ابراهیم‌آباد می‌توانند کالاهای روزانه و مایحتاج خود را از فروشگاه‌هایی که در سطح محله پراکنده‌اند خریداری نمایند ولی چنانچه بخواهند به‌عنوان تفریح و پاساژ گردی و یا خرید لوازم بزرگ منزل اقدام نمایند، می‌توانند از مراکز خرید مجلل در یافت‌آباد دیدن کنند. این مراکز خرید غیر از مبلمان شامل همه نوع کالا از قبیل پوشاک، کیف، کفش، وسایل برقی، جهیزیه برای عروس و بسیاری از کالاهای دیگر می‌باشند.