معرفی:

محله ابوذر جزء محلات تهران در ناحیه سه، منطقه چهارده شهرداری تهران می‌باشد. این منطقه ازلحاظ جمعیتی بسیار شلوغ ولی بسیار مناسب برای زندگی می‌باشد. هیچ‌گاه برای نیازهای خود احتیاج به بیرون رفتن از این محله نخواهید داشت. بافت محله ابوذر از بافت قدیمی و فرسوده، به بافت جدید تبدیل شده است و آثار تاریخی فراوانی دارد. قدم زدن در خیابان‌های این محله مانند خیابان‌های محله پیروزی به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نیست. در این محله به دلیل دسترسی به وسایل حمل‌ونقل، هیچ‌گاه برای سفر به دیگر محلات تهران دچار دردسر نخواهید شد. چنانچه مایلید در این محله ساکن شوید در ادامه مطالب با ما باشید.

 

تاریخچه :

محله ابوذر بیابان بایری بوده و به‌خصوص جنوب شرقی این محله که خیابان پیروزی قرار داشت، زندگی بسیار مشکل می‌نمود. زمین‌های بیابانی محله ابوذر در زمان قاجاریه به وثوق‌الدوله واگذار شده بود ولی در سال‌های ۱۳۴۰-۱۳۳۰ به آقایان طبری، جنتی، محرابیان و درنهایت محمدصادق فروخته شد.

این آقایان، محله ابوذر را بلوک‌بندی نموده و به مردم فروختند. به‌تدریج با افزایش جمعیت، محله به شکل امروزی درآمد.

 

موقعیت جغرافیایی :

ازلحاظ موقعیت جغرافیایی این محله از شمال به خیابان شهید آخوندی و خیابان رصاف منتهی می‌شود. از جنوب به خیابان شهرابی ختم می‌شود. از شرق به بزرگراه بسیج و از غرب به خیابان نبرد و شهرابی متصل است.

 

آثار تاریخی محله :

بقعه چهل تن خیابان دولاب این بنا در دوره صفویه ساخته‌شده و در دوره قاجاریه مرمت گردیده است. قبل از انقلاب گورستان بوده و مرقدی در وسط بقعه هست که دو روایت دارد. یکی این‌که چهل دختر بی‌گناه از ترس ظلم به این بقعه گریختند و ناپدید شدند و دیگری این‌که چهل تن از سادات اینجا بودند و ناپدید شدند.

باغ سلیمانیه که تفرجگاه و همچنین منزل شخصی وثوق‌الدوله یکی از درباریان دوره قاجار بود و در حال حاضر در اختیار نیروی انتظامی جمهوری سلامی ایران است. در ادامه این باغ، بوستان سهند قرار دارد که آن‌هم باغ انار بوده و تبدیل به بوستان شده است.

گورستان ارامنه که بازدید از آن تقریباً غیرممکن است و زمین این قسمت توسط کشورهای ایتالیا، لهستان، رم و فرانسه خریداری‌شده و افراد زیادی با قومیت‌های مختلف و از کشورهای گوناگون در این گورستان دفن شده‌اند.

 

دسترسی به اتوبوس :

محله ابوذر به خط ۲ مترو، پایانه خاوران-پایانه آزادی از طریق بزرگراه بسیج دسترسی دارد. چنانچه مایل به استفاده از خطوط تندروی اتوبوس‌ها هستید، می‌توانید به‌وسیله این خط سفر کنید.

اتوبوس‌های عادی در سراسر محله ایستگاه دارند و شما می‌توانید از طریق آن‌ها به محلات تهران سفر کنید.

 

دسترسی به مترو :

خط چهار مترو، شهید کلاهدوز-اکباتان می‌تواند به شما کمک کند که به تمام محلات تهران دسترسی داشته باشید. در محله ابوذر، ایستگاه‌هایی مانند پیروزی، نبرد، شیخ‌الرئیس، نیروی هوایی، کلاهدوز، بسیج، شاه‌آبادی، چهل تن، میدان خراسان و قیام در خدمت مراجعین به متروی این محله هستند.

 

دسترسی به تاکسی :

خطوط تاکسی‌رانی در این محله بسیار قوی عمل کرده و محله ابوذر دارای چندین خط تاکسی‌رانی می‌باشد. ازجمله این خطوط می‌توان به خط تاکسی شکوفه- شیوا، خط تاکسی پل ۱۷ شهریور-بزرگراه محلاتی، خط تاکسی نبرد جنوبی- پمپ‌بنزین خاوران، خط تاکسی میدان جان‌پناه- خیابان آیت‌الله سعیدی، خط تاکسی میدان خراسان-میدان امام حسین، خط تاکسی دانشگاه آزاد تهران جنوب-بهارستان، خط تاکسی پل هجرت-خیابان جان‌پناه، خط تاکسی ابتدای خیابان ده حقی-انتهای خیابان ده حقی.

 

محدودیت ترافیکی :

مانند بسیاری از محلات تهران، محدودیت ترافیکی در محله ابوذر وجود ندارد. طرح اصلی و طرح زوج و فرد برای خیابان‌های این محله در نظر گرفته نشده است. شما می‌توانید به‌راحتی با خودروی شخصی‌تان عبور و مرور داشته باشید و برای پارکینگ و پمپ‌بنزین نیز مشکل نخواهید داشت.

 

پارکینگ‌های محله ابوذر به شرح زیر هستند:

پارکینگ عربعلی خیابان پیروزی و پارکینگ‌های کرمان و شرق دلگشا در خیابان ۱۷ شهریور شبانه‌روز در خدمت ساکنین این محله می‌باشند.

جایگاه پمپ‌بنزین هم در یک جایگاه در خیابان پیروزی، یک جایگاه در بلوار ابوذر شمالی، دو جایگاه در اتوبان شهید محلاتی و یک جایگاه در اتوبان بسیج وجود دارد.

 

امکانات :

اماکن مذهبی:

از مساجد محله ابوذر می‌توان به مسجد ابوالحسن (ع) خیابان هفده شهریور، مسجد احباب الحسین بزرگراه محلاتی، مسجد ارباب خیابان شکوفه- میدان کلانتری، مسجد امیرالمؤمنین (ع) خیابان شکوفه- خیابان کرمان، مسجد امام علی (ع) بلوار نیکنام، مسجد حضرت محمد (ص) میدان چهارصد دستگاه، مسجد رحمتیه خیابان شکوفه، مسجد جابری بلوار نیکنام را نام برد.

حسینیه‌های محله ابوذر نیز شامل حسینیه قتلگاه بزرگراه محلاتی، حسینیه امام حسن مجتبی (ع) خیابان کرمان، حسینیه روضه الذاکرین خیابان نبرد، حسینیه کربلا بلوار ابوذر، حسینیه و هیئت الزهرا (س) خیابان هفده شهریور، حسینیه حضرت علی اصغر خیابان آیت‌الله سعیدی و غیره می‌شود.

 

اماکن فرهنگی:

از اماکن فرهنگی می‌توان کتابخانه‌های محله ابوذر را نام برد که نسبت به دیگر محلات تهران بسیار غنی است. کتابخانه اخلاق خیابان ۱۷ شهریور، کتابخانه بوستان زیتون بزرگراه شهید محلاتی، کتابخانه ابیانه بوستان ابیانه، کتابخانه ابن‌سینا خیابان پیروزی، کتابخانه استاد معین چهارصد دستگاه، کتابخانه شهربانو بلوار ابوذر و غیره.

 

مراکز بهداشتی درمانی:

محله ابوذر، ازجمله محلات تهران است که ازنظر بیمارستان فراغتی می‌باشد. بیمارستان نیروهوایی در خیابان افسریه، بیمارستان مردم در خیابان ابن‌سینا، بیمارستان فجر نیروی هوایی در بلوار ابوذر شمالی و بیمارستان بوعلی در خیابان پرستار.

تعداد درمانگاه‌های این منطقه نیز نسبت به دیگر محلات تهران زیاد است. درمانگاه شهرداری منطقه ۱۴ اتوبان شهید محلاتی، درمانگاه سرآسیاب خیابان دولاب، درمانگاه امام حسن مجتبی خیابان پیروزی، درمانگاه شفا خیابان افسریه، درمانگاه شهید بهشتی خیابان نبرد، درمانگاه لادن خیابان پرستار، کلینیک فیزیوتراپی فاطیما خیابان پیروزی.

داروخانه دکتر حسنی در خیابان پیروزی، داروخانه شیخ‌الرئیس در خیابان نبرد شمالی، داروخانه مدائن جنب مترو پیروزی، داروخانه پیروزی خیابان پیروزی.

 

دیگر اماکن عمومی:

محله ابوذر در مقایسه با دیگر محلات تهران، نسبت به وسعتش تعداد زیادی سینما دارد.

سینما میلاد خیابان هفده شهریور، سینما ناهید چهارراه ابن‌سینا، سینما آسمان آبی و سینما پیروزی در خیابان پیروزی سینماهای مورداستفاده ساکنین محله ابوذر ست.

موزه اشیاء تاریخی و موزه خانه استاد معین در خیابان پیروزی از اماکن عمومی موردتوجه ساکنین این محل می‌باشند.

نگارخانه آبی در خیابان پرستار هم یکی دیگر از اماکن عمومی است که برای دوستداران هنر تعبیه‌شده است.

ورزشگاه تختی که در حال حاضر دومین مجموعه ورزشی ازنظر امکانات در ایران می‌باشد و به دستور فرح پهلوی ساخته‌شده است.

 

بوستان‌های محله ابوذر تهران:

محله ابوذر ازنظر بوستان و پارک‌های محله رکوردشکن در محلات تهران است. بوستانهای این محله دارای امکانات کامل ورزشی، بازی کودکان، اسکان خانواده و دیگر امکانات می باشد.

پارک و بوستان چهارصد دستگاه که در خیابان شیخ‌الرئیس واقع شده است.

بوستان ابوذر که ۳۸۴۰ مترمربع وسعت دارد و در بلوار ابوذر بنا شده است.

بوستان ابیانه که با مساحت ۱۰۷۴۷ در سال ۱۳۵۵ ساخته‌شده است و در خیابان عارف شمالی واقع شده است.

بوستان ارتباطات که در خیابان نبرد ساخته‌شده است و مساحتی در حدود ۳۵۷۱ مترمربع دارد.

بوستان نسترن مساحتی در حدود ۵۴۵۷۵ مترمربع دارد و در شهرک گل‌ها تقاطع خیابان نبرد قرار دارد.

بوستان مقداد در خیابان مقداد است و مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع دارد.

بوستان‌های محلی دیگری مانند شهید صالحی، لرستان، گلنما و صاحب‌الزمان (عج) نیز ازجمله بوستان‌های محله ابوذر می‌باشند.

 

مراکز خرید محله ابوذر تهران:

مجتمع تجاری کساء در خیابان پیروزی که یکی از مجلل‌ترین پاساژهای محلات تهران می‌باشد.

فروشگاه نیروی هوایی و فروشگاه پیروزی نیز در محله ابوذر، پاسخگوی نیازهای ساکنین محل می‌باشند.

بازار گل شهید محلاتی که بسیار وسیع است و بسیار موردتوجه گل دوستان می‌باشد.