معرفی :

محله کوهک یکی از محلات واقع در شمال غرب تهران و حوالی بزرگراه آزادگان، بزرگراه تهران-کرج و پارک جنگلی چیتگر بوده که دارای آب و هوایی خوب می باشد. بافت محله به سرعت در حال تغییر بوده و ساخت و سازهای بسیاری در محله در حال انجام است که با تکمیل برجهای محله و سکونت افراد در آن شاهد رشد جمعیت بسیار زیادی در محله خواهیم بود. محله کوهک در مجاورت بزرگراههای تهران و در گوشه شمال غربی واقع است و ضمن برخورداری از هوای خوب منطقه که در کریدور اصلی جریان هوای تهران بوده و فارغ از ترافیک و آلودگی سطح شهر تهران هر روز طرفداران بیشتری جهت سکونت پیدا می کند بطوریکه افزایش شدید جمعیت این محله در چند سال اخیر گویای این مطلب می باشد. با ما همراه شوید تا جزئیات بیشتری در مورد محله کوهک به شما ارائه دهیم.

 

تاریخچه :

بلوار کوهک در ابتدا جزئی از منطقه ۵ شهرداری تهران بشمار می رفت ولی با تاسیس منطقه ۲۲ تهران جزئی از محلات این منطقه گردید. بلوار کوهک در گذشته محله ای کمتر توسعه یافته و در حاشیه شهر تهران بود که از امکانات مناسبی برخوردار نبود ولی با گسترش شهر تهران از طرف غرب و شمال غرب، احیا پارک چیتگر و ساخت دریاچه چیتگر به مرور ساخت و سازهای منطقه افزایش یافته و بر جمعیت و امکانات منطقه افزوده شد. در مورد تاریخچه بلوار کوهک و مناطق اطراف می توان گفت اراضی محدوده چیتگر در زمان قدیم متعلق به خانواده فیروزگر و فرمانفرمایان بود که پس از انقلاب این زمینها ملی اعلام شد. در سالهای بعد مسئولین شهر تهران تصمیم گرفتند جهت رفع کمبودهای پایتخت و خدمت رسانی به شهر تهران این منطقه را با الگوی نوین شهرسازی ایجاد نمایند. از اینرو منطقه ۲۲ شهرداری در سال ۱۳۷۹ ایجاد و در پی آن عملیات توسعه و ساخت منطقه آغاز گردید.

 

مرزبندی :

محله کوهک در ناحیه ۲ منطقه ۲۲ تهران قرار داشته و از نظر موقعیت مکانی از شمال به شهرک گلستان و بلوار امیرکبیر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به پارک چیتگر و ادامه بلوار کاج منتهی می شود. بلوار کوهک دسترسی منحصر بفردی به بزرگراههای آزادگان، همت، خرازی، اتوبان تهران-کرج، بزرگراه شهید همدانی (ادامه بزرگراه حکیم به سمت کرج) داشته و با وجود ساخت و سازهای بسیار محله افزایش جمعیت ناگهانی را تجربه کرده است. امکانات محله در ۳ سال اخیر به سرعت افزایش یافته تا جوابگوی خیل عظیم ساکنین جدید محله و همچنین سایر شهروندان که به جهت وجود مراکز تفریحی بسیار منطقه به آنجا می آیند.

از جمله شهرکهای محله می توان به شهرک یاس، شهرک کوثر، شهرک مهر، شهرک بهاران، شهرک مبعث و شهرک زیتون نام برد و بیشتر ساکنین شهرکها از قشر نظامیان، فرهنگیان و کارمندان سازمانها و ارگانها می باشند. سرای محله کوهک در بلوار کوهک بلوار دانشگاه واقع شده و با انواع فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی، مذهبی، اجتماعی، هنری و صنایع دستی نقش مهمی در آموزش و ارتقای دانش، فرهنگ و سلامت محله ایفا می کند.

 

محدودیت ترافیکی :

محله کوهک با توجه به موقعیت مکانی در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد، از اینرو شما می توانید به راحتی با وسیله نقلیه خود در محله و اطراف آن تردد نمائید.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

در محله کوهک و در ایستگاه مترو چیتگر پایانه اتوبوسرانی وجود داشته که در طول بلوار کوهک دارای ایستگاه می باشد و شما می توانید با استفاده از خطوط اتوبوسرانی به مقصد مورد نظر خود عزیمت نمائید. در محله کوهک خط تاکسیرانی وجود ندارد ولی تاکسی های گردشی در دسترس شماست.

 

دسترسی به مترو :

در محله کوهک شما بطور مستقیم به ایستگاه مترو چیتگر واقع در بلوار کوهک خیابان نسیم دوم دسترسی دارید. شما در ایستگاه چیتگر وارد خط مترو شماره ۵ از مبدا گلشهر به صادقیه شده و سپس می توانید در ایستگاه ارم سبز وارد خط شماره ۴ شده و یا به سمت ایستگاه صادقیه حرکت نمائید.

 

دسترسی به پمپ بنزین :

در شمال محله کوهک و نزدیک خیابان بیگدلی پمپ بنزین کوهک مستقر بوده و چنانچه بخواهید به پمپ بنزین بروید می توانید به پمپ بنزین کوهک مراجعه و سوخت مورد نیاز خود را تامین نمائید.

 

امکانات :

در محله کوهک شما جهت تهیه مواد غذایی و سبزیجات می توانید به بازار میوه و تره بار نسیم واقع در بلوار کوهک خیابان نسیم پنجم مراجعه نمائید. مجتمع تجاری طوبی در چندین طبقه دارای رستورانها، فست فودها، بوتیکها و مغازه ها و فروشگاه هایپرمی در طبقه زیرزمین بوده و شما می توانید با استفاده از پارکینگ مجتمع به آسانی انواع پوشاک و لوازم مورد نیاز خود را خریداری کرده و یا سری به رستورانهای متعدد مجتمع جهت صرف غذا بزنید. مرکز خرید دیگر محله مرکز خرید یاس واقع در شمال محله است که انواع پوشاک آقایان، بانوان و کودکان در آن عرضه می گردد.

در محله کوهک تعداد زیادی باغ تالار، باغ رستوران و مجتمع پذیرائی وجود داشته که برگزار کننده جشنها، میهمانیها و مراسم بسیاری است. وجود باغ تالار و رستوران های زیاد در این محله نشان از وجود باغها و جنگلهای سرسبز گذشته و در واقع ادامه جنگلهای چیتگر بوده و از بقایای آن بحساب می آیند.

در ابتدای بلوار کوهک از سمت اتوبان تهران-کرج و در مسیر ورودی شرقی پارک جنگلی چیتگر و در خیابان شمیم مجتمع پارک آبی اپارک (O Park) وجود دارد که به تازگی افتتاح شده است. مجتمع آبی اپارک در بهار ۱۳۹۶ بزرگترین پارک آبی سرپوشیده ایران بوده و دارای استانداردهای بین المللی است. پارک آبی دارای ۵۵۰۰۰ متر مربع زیربنا با طراحی مدرن بوده و وجود ۱۴ عدد سرسره مهیج، جزیره کودکان، استخر موج سونامی، ۳۰۰۰ لاکر جهت استفاده میهمانان و رودخانه خروشان از جمله امکانات پارک آبی می باشد. همچنین پارک آبی دارای کافی شاپ و رستوران بوده و شما می توانید با اطمینان خاطر برای یک روز کامل خود برنامه ریزی نموده و ضمن استفاده از وسایل تفریحی آبی مدرن و متنوع مجموعه به همراه خانواده و دوستان خود از خدمات رستوران و کافی شاپ نیز بهره مند شده و روز خوشی را بگذرانید.

در منطقه ۲۲ تهران و از جمله محله کوهک بافت مسکونی به صورت برج و ساختمانهای بلند بوده و منطقه دارای رشد عمودی است. شما با عبور از محلات و خیابانهای محله کوهک تعداد انبوهی از برجهای نوساز و در حال ساخت را مشاهده می نمائید. برجهای منطقه با امکانات مدرن و بروز خدمات خوبی به ساکنین ارائه داده از اینرو هر روز به تعداد طرفداران سکونت در این محله افزوده شده و جمعیت منطقه بطور فزاینده در حال افزایش است. در قسمت شرقی بلوار کوهک و مابین بلوار کوهک و بزرگراه آزادگان و پشت مجتمع تجاری طوبی شما با بافت شهری متفاوتی روبرو می شوید. خانه های ویلایی در قطعات بزرگ، دو یا سه طبقه و حتی دوبلکس و تریبلکس با سقفهای شیروانی نارنجی رنگ که ناخودآگاه شما را به یاد شهرکهای ساحلی شمال ایران می اندازد. این خانه ها اکثرا از مناطق قدیمی محله بوده و روزگاری که از برجها و ساختمانهای بلند محله خبری نبود این منطقه جزو مناطق آرام و در حاشیه شهر محسوب می شدند.

نزدیکترین بیمارستان به محله بیمارستان تریتا بوده و دارای امکانات خدماتی مدرن که در ضلع شمالی بزرگراه خرازی و خیابان کاشان واقع است. درمانگاه شبانه روزی ولیعصر در خیابان بیگدلی در شمال محله نیز انواع خدمات درمانی را به شما رائه می دهد.