معرفی :

محله احتشامیه در منطقه سه شهرداری تهران واقع شده است. این محله در شمال شرقی محله دروس و در جنوب شرقی محله اختیاریه قرار دارد. مکان‌های مهمی مانند موسسه علوم بانکداری ایران، سفارت قزاقستان و سفارت پرتغال، اقامتگاه سفیر ایتالیا در این محله قرار دارند. محله فوق بسیار خوش آب‌وهوا بوده و زمان‌هایی که بسیاری از محلات تهران دچار آلودگی در حد هشدار می‌باشند، این محله جزو محلاتی است که آلودگی در حد متوسط دارد. جالب است بدانید این محله جزو آن دسته از محلات تهران است که هرساله برف را تجربه می‌کند. در حالت مقایسه‌ای با دیگر محلات تهران، جزو محلات کم‌جمعیت است. در حال حاضر محله مستقلی در محلات تهران نیست زیرا در تقسیمات منطقه سه شهرداری، با محله دروس ادغام شده است. محله احتشامیه قدیمی نشین و دارای بافت قدیمی و مذهبی اما مجلل می‌باشد. نسبت بافت جدید به بافت قدیمی محله کم است و بیشترِ افرادی که در این محله زندگی می‌کنند، از قدیم به‌صورت نسل در نسل در آن به جا مانده‌اند.

 

تاریخچه :

در آن زمان آب محل از قنات‌ها تأمین می‌شد و ساکنین این زمین‌های زراعی آب لازم جهت کشت و زرع و آب موردنیاز خود و خانواده را از محل همین قنات‌ها به دست می‌آوردند.
راستوان(احتشامیه) در قدیم جزء تهران نبوده و فقط زمین‌های زراعی بوده که دورتادور آن را بیابان محصور کرده بود. در آن زمان دورتادور تهران را خندقی حفر نموده بودند و کسانی که وارد تهران یا از آن خارج می‌شدند، باید از دروازه‌ها عبور می‌کردند. این محله برخلاف بسیاری از محلات تهران در شمال، کمتر محل رفت‌وآمد درباریان بوده است.

در زمان ناصرالدین‌شاه این محله به تهران افزوده شد و افراد زیادی در آن ساکن شدند. با ازدیاد جمعیت این محله شکل آبادی به خود گرفت. این زمین‌های زراعی-مسکونی مالکی به نام دکتر احتشام داشت که در محله احتشامیه خانه و حسینیه نیز بنا کرده بود. به احترام دکتر احتشام، نام این محله را احتشامیه نهادند و در حال حاضر میدان احتشامیه و یک خیابان به نام ایشان در محله وجود دارد.

تاریخچه دیگری که در این محله وجود دارد، در مورد مهدی قلی خان هدایت است. او مالک سه دانگ از زمین‌های زراعی گروس (دروس) بود. موقوفات او که در مرز محله احتشامیه و دروس قرار دارد، شامل مسجد، کتابخانه، بیمارستان صد تخت خوابی، گرمابه بوده و در حال حاضر نیز فرزندان و نوه‌های ایشان درب دفتر موقوفات را باز گذاشته‌اند تا واقفان بتوانند از طریق این دفتر، املاک خود را وقف کنند و این سنت پسندیده را حفظ نمایند.

 

موقعیت جغرافیایی :

محله احتشامیه در ناحیه پنج منطقه سه شهرداری تهران قرار دارد و بخشی از محله دروس است.

این محله از شمال به خیابان شهید کلاهدوز حدفاصل خیابان پاسداران تا خیابان فکوریان، از جنوب به محله دروس و انتهای خیابان احتشامیه جنوبی تا خیابان فکوریان ختم می‌شود.

محله احتشامیه از غرب به خیابان فکوریان و محله دروس، از شرق به خیابان پاسداران حدفاصل خیابان کلاهدوز و انتهای احتشامیه جنوبی به پاسداران منتهی می‌شود.

 

دسترسی به مترو :

این محله به مترو دسترسی ندارد و چنانچه مایل به استفاده از مترو باشید می‌توانید به‌وسیله تاکسی خود را به میدان نوبنیاد برسانید و از خط ۳ متروی قائم- آزادگان استفاده نمایید. در غیر این صورت از متروی خط ۱، تجریش- کهریزک استفاده نمایید که در خیابان شریعتی ایستگاه دارد.

 

دسترسی به تاکسی :

در تمام خیابان‌های احتشامیه می‌توانید از تاکسی‌های گردشی استفاده کنید. این محله دارای پایانه تاکسی‌رانی نیست.

 

محدودیت ترافیکی :

محله احتشامیه جزو محلات تهران است که هیچ‌گونه محدودیت ترافیکی طرح زوج و فرد و طرح اصلی ندارد.

اگر از دسته افرادی هستید که از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنید، محله احتشامیه از لحاظ جای پارک و ترافیک، مشکلی ندارد.

 

پمپ‌بنزین :

پمپ‌بنزین نیز در این محله در خیابان پاسداران، بوستان پنجم، جایگاه دارد.

 

امکانات :

اماکن مذهبی:

از اماکن مذهبی این محله می‌توان مراکز زیر را نام برد.

مسجد موقوفه مهدی قلی خان هدایت که در خیابان هدایت قرار دارد.

مسجد خمسه که در خیابان فکوریان خیابان اسلامیه شرقی قرار دارد.

حسینیه هدایت که بخشی از مسجد بوده و به نام حسینیه وقف شده است.کتابخانه مهدی قلی خان هدایت که در کنار مسجد هدایت ساخته شده است و توسط مرحوم هدایت وقف شده است.

از آثار تاریخی محله احتشامیه می‌توان به مقبره مهدی قلی خان هدایت اشاره کرد که در زمان پهلوی، سومین وزیر رضاشاه بود. البته در دوره قاجار نیز فعالیت درباری برای شاهان قاجار داشت. در حال حاضر مقبره او در خیابان هدایت کوچه مسجد قرار دارد که مکانی را در همان خیابان به‌عنوان مسجد، حسینیه و کتابخانه وقف نموده است.

محله احتشامیه، به خط تندرو اتوبوس دسترسی ندارد. خطوط عادی اتوبوس‌رانی در خیابان‌های کلاهدوز و پاسداران با مسافت کمی از همدیگر وجود دارد.
دسترسی به اتوبوس در محله احتشامیه تهران:

ساکنین این محله می‌توانند از دسترسی‌های محله دروس و محله اختیاریه استفاده کنند؛ مانند خط اتوبوس پایانه تجریش-پایانه دستواره که از پاسداران و کلاهدوز می‌گذرد و خط سوهانک-سه راه ضرابخانه که در خیابان شریعتی ایستگاه دارد.

با توجه به ادغام محله دروس و محله احتشامیه، ساکنین محله احتشامیه از سرای محله دروس استفاده می‌کنند. سرای محله دروس نیز جزو اماکن فرهنگی این محله می‌باشد، دارای کتابخانه، کلاس‌های آموزشی، اردوها و جشن‌های مناسبتی و …

باشگاه ورزشی شاهکار که ویژه بانوان تأسیس شده است در خیابان کاوه قرار دارد. این باشگاه از امکاناتی مانند سالن بدن‌سازی، سالن ماساژ و اسپا، بوفه تخصصی، حرکات اصلاحی زیر نظر پزشک و کارشناسان تربیت‌بدنی، رختکن اختصاصی، ورزش‌های گروهی می‌باشد.

ازجمله مراکز بهداشتی و درمانی محله احتشامیه و محله‌های اطراف آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

مرکز جراحی و خدمات درمانی حیوانات در خیابان پاسداران، ساختمان پزشکان ۳۷۰ در خیابان پاسداران کمی پایین‌تر از دولت، درمانگاه پزشکی آریان در خیابان کلاهدوز، درمانگاه دامپزشکی در خیابان پاسداران بالاتر از دولت، درمانگاه دندانپزشکی آزادی در خیابان پاسداران، کلینیک دندانپزشکی نوند در خیابان کلاهدوز- خیابان فکوریان، مجتمع پزشکی قائم در خیابان پاسداران، بیمارستان هدایت در خیابان کلاهدوز -خیابان هدایت، مجتمع پزشکی قائم در خیابان شریعتی ابتدای دولت، درمانگاه شبانه‌روزی طبیب در خیابان پاسداران. ازجمله داروخانه‌های محله نیز می‌توان به داروخانه‌های زیر اشاره کرد.

داروخانه دکتر لطفی روبروی موسسه علوم بانکداری ایران، داروخانه دکتر صنعتی نگارستان هشتم، داروخانه فرهنگ در نبش بهستان پنجم، داروخانه و دراگ استور فلیمینگ در خیابان شریعتی، داروخانه و دراگ استور وحدت در بهستان یکم.

بوستان ۲۲ بهمن که در خیابان اختیاریه جنوبی در محله احتشامیه قرار دارد. این بوستان دارای فضای ورزش با وسایل ورزشی، فضای بازی کودکان با وسایل بازی می‌باشد.
بوستان سبز، در خیابان پاسداران قرار دارد و هم‌جوار با محله احتشامیه است. این بوستان دارای فضای سبز، فضای بازی کودکان و مبلمان شهری جهت نشست و گفتگو برای ساکنین محله است.

در محله احتشامیه مانند بسیاری از محلات تهران، فروشگاه‌ها و مراکز خریدی همچون رستوران‌ها، میوه و تره‌بار، سوپرمارکت‌ها به‌صورت پراکنده در خیابان‌ها دیده می‌شوند ولی اکثر فروشگاه‌ها و مراکز خرید در خیابان آقا میری در کنار هم قرارگرفته‌اند.

رستوران گیاهی آناندا از معدود رستوران‌هایی است که منوی غذاهایش از روش گیاهی پیروی می‌کند و طرفداران زیادی دارد.

فروشگاه پریماه فروشگاه بزرگ اوازم بهداشتی، شوینده ها و لوازم کودک می‌باشد.

گالری گلستان محلی برای هنردوستان عزیز تا بتوانند اوقاتی را در خلوت این گالری به تماشا بپردازند.