معرفی :

زمانی که نام شهر تهران به گوشتان می خورد یاد چه چیزی می افتید؟ یاد شلوغی تهران؟ یاد آلودگی زیاد شهر تهران؟ یاد گران بودن برخی از محلات تهران؟ شاید هم برخی یاد مراکز خرید و تفریحی تهران می افتند. همه این موارد که گفته شد از ویژگی ها و معضلات تهران به حساب می آید ولی بیشترین چیزی که در اولین فرصت در ذهن همه ایجاد می شود شلوغی بیش از اندازه شهر تهران است که سبب می شود این شهر به عنوان یکی از پر سر و صداترین شهرهای تهران محسوب شود. این شلوغی شاید برای اهالی تهران تکراری و عادی شده باشد ولی افراد بسیاری از این وضعیت و شرایط ناراضی می باشند. بعد از مشکل شلوغی می توان به آلودگی صوتی و آلودگی هوا اشاره نمود که به دلیل آن که باد غالب در شهر تهران از سمت غرب به شرق است به همین دلیل محلات شرق تهران نسبت به محلات غرب تهران دارای آلودگی بیشتر می باشد و پس از این مشکلات بهتر است به سراغ خطر زلزله برویم. همانطور که میدانید شهر تهران به دلیل قرارگیری بر روی گسل های متعددی نظیر گسل شمال تهران و گسل جنوب تهران (ری) از نظر خطر زلزله در وضعیت ناگواری به سر می برد و به همین دلیل باید مراقب ساخت و ساز و همچنین تعریض معابر خود باشیم.

یکی از مسائلی که در این مورد بسیار مهم است تهران گذشته است، تهرانی که با وجود آب و هوای کوهستانی و تمیز، وجود باغ های میوه بزرگ، جوی های آب روان توجه بسیاری را به خود جلب نموده و در واقع می توان گفت که همین خاطرات سبب ماندن افراد بسیاری در محله شده است. اگر از قدیمی ها بپرسید تنها خاطراتی از آن زمان برایتان تعریف میکنند و در زمان حاضر تهران را اصلا نمی پسندند ولی خالی از لطف است که بگوییم تهران به طور کلی تغییر کرده و دیگر محلاتی به آن زیبایی وجود ندارد بلکه درست آن است که برخی از محلات قدیمیهنوز آرامش تهران قدیم رادر خود حفظ نموده است اشاره نماییم. این محلات بیشتر در جنوب تهران قرار دارند ولی با وجود ترافیک زیاد در محله نمی‌توان به زیبایی های قدیمیشان توجه نماییم.

محلاتی که زمانی از کنار آن ها عبور میدکنیم هنوز هم پنجره های منازل به صورت چوبی و بدون قفل می باشد، باغ هایی که با وجود ساختمان های بلند اطرافش باز هم کوتاهی دیوارها و بلندی درختان سر به فلک کشیده اش به دنبال نگاه یک فرد پیاده یا سواره می گردد. بله درست است که ما از تهران قدیم صحبت می کنیم ولی باز هم میتوان نشانه هایی در دل برخی از محلات پیدا نمود. یکی ازاین محلات قدیمی محله نارمک و به طوردقیق تر محله سرسبز تهران است. این محله به عنوان محله ای کوچک در دل محله نارمک قرار دارد و دارای دسترسی های مناسبی است. دسترسی این محله از سمت شمال به بلوار دلاوران، از سمت جنوب به بزرگراه رسالت، از سمت غرب به خیابان هنگام واز سمت شرق به خیابان حیدر خانی و بزرگراه باقری محدود می گردد. در واقع می توان گفت که این محله در منطقه ۸ شهر تهران و جزء محلات شرقی تهران به محسوب می شود.

 

تاریخچه :

همانطور که می دانید محله نارمک در قدیم به عنوان یکی از محلات قدیمی تهران محسوب می شده و به نام ده نارمک معروف بوده و جزء منطقه شمیرانات محسوب می شده است ولی درباره تاریخچه محله سرسبز اطلاعاتی ذکر نشده و به دلیل نزدیکی این محله به محله نارمک باید به شواهد به دست آمده از تاریخچه نارمک استدلال نمود. در واقع محله نارمک تهران در قدیم دارای ۱۰۰ میدان سرسبز بوده و میدان مرکزی آن میدان هفت حوض یا میدان نبوت است که در بالای میدان نبوت محله سرسبز قرار دارد. این محله در گذشته به عنوان یکی از محلات خوش آب و هوا و کوهستانی تهران بوده است و به عنوان دهکده ای زیبا و دارای سکنه مکان مناسبی برای زندگی می باشد به همین دلیل در اوایل چیزی حدود ۱۰۰ سکنه را درون خود جای داده بود. این محله بر سر راه قوچک و لواسان قرار داشته و به همین دلیل آبادانی این محله در مدت زمان کوتاهی رخ داده و تبدیل به یکی از محلات امروزی تهران شده است.

آب آشامیدنی اهالی محله سرسبز در قدیم از طریق آب قنات تامین می گردید.محله نارمک یکی از قدیمیترین محلات تهران قرار دارد که به دلیل وجود باغ های انار خوشمزه و آبدار به انار نارمک مشهور شده و نام محله نارمک از این کلمه آمده است. در محله نارمک و همین طور محله تهرانپارس در دهه ۲۰ توسط مهندسان فرانسوی ساخت و سازهایی شروع شد و به همین دلیل این محله به آبادانی محله سرسبز هم کمک شایانی نموده است. این محله به دلیل آن که جزء محلات قدیمی و تاریخی تهران محسوب می شود دارای اهالی متدین و دین داری بوده و همین امر سبب شده است که در ایام عزاداری و بخصوص در محرم تکایا و حسینیه های بسیاری در سراسر این محلات برپا می شود.

 

دسترسی به مترو :

خوشبختانه در محله شرق تهران دسترسی به مترو بسیار مناسب بوده و می توان گفت که در وضعیت مناسبی به سر می برد. در واقع در محله سرسبز وجود مترو سرسبز در خود محله به عنوان مهمترین حسن محله شناخته شده است. از جمله مهمترین ایستگاه های مترو در نزدیکی این محله ایستگاه مترو دانشگاه علم و صنعت تهران است.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

همانطور که دسترسی به مترو در این محله بسیار عالی است از نظر دسترسی به اتوبوس و تاکسی در وضعیت مناسبی به سر می برد و در واقع می توان گفت که محله سرسبز به عنوان یکی از محلات شرقی تهران می تواند به محلات غربی هم دسترسی پیدا نمود. خوشبختانه وجود سامانه اتوبوسرانی تندرو سبب افزایش دسترسی به محلات دیگر نقاط تهران می گردد. خوشبختانه علاوه بر دسترسی به اتوبوس می توان به تاکسی هم به راحتی دسترسی داشته باشید.

 

پمپ بنزین :

پمپ بنزین به عنوان یکی از ارکان اصلی هر محله ای شناخته می شود ولی به دلیل آن که مکان یابی آن بسیار سخت می باشد ولی نمی توان در هر محله پمپ بنزین پیدا نمود. در واقع می توان گفت که در محله سرسبز تهران وجود دو پمپ بنزین یکی در نزدیکی بزرگراه رسالت و دیگری جایگاه اختصاصی ۱۵۷ در نزدیکی محله بسیار عالی است.

 

امکانات :

خوشبختانه در نزدیکی محله سرسبز وجود مغازه های مختلف و مراکز خرید مختلف به عنوان یک مرکز تجاری مهم در نزدیکی محله سرسبز شناخته شده است. بیشتر مراکز خرید در منطقه ۸ تهران در محله میدان نبوت تهران و راسته خیابان آیت استقرار دارد.

همانطور که گفته شد در این منطقه ۱۰۰ میدان سرسبز وجود دارد که سبب افزایش میزان سرانه فضای سبز در منطقه ۸ تهران می گردد. همچنین در این محله فضاهای سبز دیگری به جز میادین در محله سرسبز وجود دارد. در درون محله سرسبز مراکز گردشی و تفریحی وجود ندارد بلکه می توان به مراکز ورزشی در اطراف محله سرسبز مراجعه نمایید.

دسترسی به هر کدام از محلات تهران به عنوان یک ضرورت اساسی شناخته شده است که همین امر سبب افزایش میزان جمعیت محله می گردد. با وجود آن که دسترسی به محله بسیار مهم است ولی در برخی از محلات با توجه به وسیله نقلیه شخصی بوده و به وسیله نقلیه عمومی توجه زیادی نمی شود. در واقع باید گفت که دسترسی به وسیله نقلیه عمومی مهمتر از وسایل نقلیه شخصی می باشد.