معرفی :

شهرک امیرالمومنین تهران در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. این شهرک در واقع به همراه چند شهرک دیگر از توابع محله قصر فیروزه بوده که می توان به شهرک های گلستان، غدیر و شهید الماسی اشاره کرد. همچنین در تقسیم بندی مناطق شهرداری تهران شهرک امیرالمومنین جزو منطقه ۱۴ قرار گرفته است. اتوبان امام علی این شهرک را از شمال و جنوب پوشش داده است. وجود مجتمع های مسکونی دسترسی به واحد های آپارتمانی مجهز و تازه ساز را تسهیل کرده است. هر چند به نظر می رسد قیمت واحد های آپارتمانی در شهرک امیرالمومنین نیز همانند سایر نقاط تهران در مواردی دچار فراز و نشیب های متعددی شده است ولی قطعا سکونت در این شهرک از مزیت های خوبی نیز برخوردار بوده که بر چنین مشکلاتی خط بطلان می کشد. در ادامه سعی می کنیم تا اطلاعات دقیق تری در خصوص این شهرک در اختیار شما قرار دهیم.

 

مرزبندی :   

شهرک امیرالمومنین از شهرک های تازه تاسیس شرق تهران محسوب می شود. وجود مجتمع های مسکونی که اغلب کارکنان ادارات نواحی شرق تهران در آنها ساکن هستند توانسته است از هر نظر جوابگوی نیاز آنان باشد. ساخت و ساز های مختلف هنوز هم در این شهرک ادامه داشته و به دلیل موقعیت مناسب و پتانسیل موجود این منطقه می توان پیش بینی کرد که این روند افزایش پیدا کند. وجود پایگاه امداد و نجات و نیز قرار گرفتن در مجاورت ورزشگاه تختی از خصوصیات برجسته این شهرک محسوب می شود. همچنین هم جواری این منطقه با آرامگاه زرتشتیها (قصر فیروزه) و شهرک قصر فیروزه از سایر ویژگی های این شهرک می باشد. از جمله مراکز درمانی نزدیک به این شهرک می توان به بیمارستان بعثت و بیمارستان اطفال بهرامی اشاره کرد. این شهرک از بزرگراه رسالت و نیز خیابان ۱۶ متری اول مجیدیه جنوبی و خیابان همای حدود ۸٫۶ کیلومتر فاصله دارد. نزدیکترین شهرک مجاور نیز شهرک قصر فیروزه ۲ در ۱٫۵ کیلومتری و نیز شهرک مسعودیه  است که در ۳٫۶ کیلومتری شهرک امیرالمومنین قرار دارد. شهرک های منطقه ۱۴ و محله قصر فیروزه بیشتر ارگانها و اماکن نظامی از قبیل ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان را در خود جای داده است. از شهرک های مجاور شهرک امیرالمومنین که از شهرت بیشتری برخوردار است می توان به شهرک شهید شجاعی اشاره کرد که به تعبیری یکی از بزرگترین شهرک های مسکونی نظامی می باشد. این شهرکها عمدتا از مجتمع های مسکونی تشکیل شده و به طور کلی چشم انداز های زیبایی را به خود اختصاص داده اند که از هر نظر قابل توجه و تعمیق است. روند ترافیک این شهرک و نواحی مجاور سریع و روان بوده که ساکنین این شهرک می توانند از این بار ترافیکی استفاده نموده و امورات روزانه را به نحو شایسته ای به انجام برسانند.

 

وضعیت ترافیک :

همانطور که در مطالب قبلی نیز ذکر شد این شهرک به دلیل ترافیک سریع از نظر رانندگی فاقد مشکلات سایر نقاط تهران است. گردش و بازدید از نقاط مختلف این شهرک به همین دلیل بسیار راحت صورت گرفته و فرد دچار سردرگمی نمی شود. به دلیل بافت یکدست این شهرک لازم است تا در صورت تمایل به بازدید از واحد های قابل فروش با اطلاعات قبلی وارد این شهرک شوید تا اگر قصد پیدا کردن واحدی را دارید دچار مشکل نشوید.

 

ایستگاه اتوبوس و تاکسی :

در مجاورت شهرک امیرالمومنین ایستگاه اتوبوس ایستگاه اتوبوس میدان شهید مطهری واقع در بزرگراه هجرت واقع شده و ایستگاه اتوبوس شهید باکری نیز از جمله ایستگاه های موجود در این مناطق به شمار می روند که به فراخور در این نواحی ایستگاه های تاکسی شهری و نیز تاکسی های تلفنی یا بی سیمی نیز به منظور رفاه حال ساکنین این مناطق راه اندازی شده است.

 

ایستگاه مترو :

از جمله اقداماتی که در جریان سال ۱۳۹۶ به انجام رسید می توان به احداث خط ۷ متروی تهران از شرق به غرب این شهر اشاره کرد. ایستگاه متروی واقع در شهرک امیرالمومنین یا بهتر است بگوییم از مبدأ شهرک امیرالمومنین تهران شرق تهران را به غرب این شهر پرجمعیت پیوند می زند. این خط مترو با عبور از  میدان شهید محلاتی، محمدیه و با پشت سر نهادن  تونل توحید به سعادت آباد و میدان بوستان در غرب تهران منتهی می شود.

 

پمپ بنزین :

به نظر می رسد جایگاه شماره ۲۰۲ واقع در خیابان هجرت روبروی ورزشگاه تختی و نیز جایگاه شماره ۱۵۲ در بزرگراه رسالت  بهترین گزینه به منظور دسترسی به سوخت خودرو های شخصی می باشند.

 

امکانات :

بدون شک داشتن فضا های سبز به منظور جلوگیری از آلودگی و آرامش عصبی در جهان پر هیاهوی امروز و به خصوص در ابر شهر تهران ضروری می باشد. اغلب مناطق تهران از این امکانات  و نیز شهر بازیها و سالن های ورزشی برخوردار هستند. رشد شهر نشینی با گسترش بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات روحی و انواع مشکلات جسمی دیگر همراه بوده است که وجود پارک های جنگلی و نیز فضا های سبز در هریک از این مناطق نشان از توجه ویژه به سلامت ساکنین بوده است. پارک پینت بال نیز در مجاورت این شهرک و در ورزشگاه تختی قرار گرفته که در نوع خود بازی لذت بخشی است. مراکز تفریحی و سیاحتی از قبیل کوه بی بی شهر بانو حدود ۸ کیلومتر از این شهرک فاصله دارد. البته وجود پارک ورزش واقع در خیابان زینبیه، باغ شهدا زرتشتی واقع در شهرک شهید الماس و بوستان پیروزی و همچنین پارک رفاه در حافظیه و بوستان سهند می تواند نیاز های گردشگری داخل شهری ساکنین شهرک امیرالمومنین تهران را به بهترین وجهی برطرف نماید. وجود بوستان شهدا گمنام نشان از عزت و بزرگ منشی این منطقه از تهران و تبرک منطقه ۱۴ تهران و نیز نواحی اطراف آن می باشد. به نظر می رسد شهرک امیرالمومنین تهران نیازمند ایجاد فضا های سبز مستقل و نیز پارک های بزرگ می باشد که امید می رود با تلاش همگانی این خواسته نیز محقق گردد.

وجود انواع فروشگاهها  و مراکز خرید گوناگون در شهرک امیرالمومنین و نیز فروشگاه های زنجیره ای به مثابه سایر نقاط شهر تهران مشهود است. هر چند قسمت عمده این فروشگاهها در سایر مناطقی که با شهرک امیرالمومنین قرابت دارند متمرکز شده اند. با این وجود به دلیل دسترسی آسان و ترافیک روان ساکنین این شهرک در هر زمان می توانند با خیال راحت خرید های روزانه خود را انجام دهند. رستوران های مناطق شرقی تهران از جمله رستوران های قصر فیروزه از هر نظر جزو رستوران های ستاره دار محسوب می شوند.  رستوران لاله واقع در خیابان آتوت، رستوران پرواز۲ که در قصر فیروزه ۱ قرار دارد و رستوران ۴ فصل در خیابان توکلی نیز از زمره این رستوران های پرطرفدار می باشند که با انواع غذا های ایرانی و با کیفیت می توانند در اوقات فراغت ساکنین این شهرک را غافلگیر کنند.فروشگاه  و مرکز خرید مصرف ایثار  و بازارچه مرکزی واقع در قصر فیروزه، بازارچه ۹ دی ماه واقع در شهرک شهید شجاعی و مرکز خرید لاله در افسریه از فروشگاه های معتبر خرید به شمار می روند که دسترسی به آنها از سایر نقاط آسان تر است. خرید از این مراکز توسط مسافرین و یا مشتریانی که از مناطق اطراف به آنجا مراجعه می کنند مقرون به صرفه بوده و دسترسی به کلیه لوازم مصرفی خانوارها و یا لوازم خانگی در فروشگاه های مربوطه امکان پذیر می باشد.