معرفی:

محله شیخ الرئیس تهران یکی از محلات واقع در منطقه ۱۴ شهرداری تهران است. در واقع این محله تاریخچه مشترکی با محلات مجاور مانند ۴۰۰ دستگاه و نیکنام دارد. به دلیل همین پیوند و همجواری سعی می کنیم تا به تاریخچه کلی این محلات اشاره کنیم. وجود دسترسی های متعدد به سایر نقاط شهر تهران از خصایص انکار ناپذیر محله شیخ الرئیس تهران است. شیخ الرئیس بوعلی سینا دانشمند، فیلسوف و حکیم ایرانی است که نام درخشانش زیبنده این محله است. همچنین کلینیک های تخصصی بیشماری که در این محله وجود دارند این محله را به یک مرکز درمانی مشهور تبدیل کرده است. برخورداری از شریان های مواصلاتی از جمله بزرگراه امام علی(ع) و نیز متروی ابن سینا که در خط ۴ مترو قرار گرفته است از جمله دسترسی های این محله است. با توجه به وجود آپارتمانها و مجتمع های نوساز تقریبا ارزان قیمت می توان گفت که این محله در حال حاضر به عنوان یکی از اولویت های انتخابی خریداران مسکن به شمار می رود.

در هم تنیدگی خیابان شیخ الرئیس و اهمیتی که سایر خیابان های همجوار از قبیل خیابان پیروزی و خیابان دومانلو و حتی خیابان شکوفه موجب شده است تا این محله رنگ و رونق دیگری بگیرد. به نظر می رسد محله شیخ الرئیس تهران به نوعی از بورس املاک خاصی برخوردار است. دسترسی به مرکز شهر و نیز برخورداری از کلینیک های تخصصی پزشکان مجرب می تواند بر جاذبه این محله بیشتر بیفزاید. شما هم سری به محله شیخ الرئیس تهران بزنید یا با ما در سفری که به محله شیخ الرئیس داریم همراه شوید.

 

تاریخچه :

همانطور که اشاره کردیم محله شیخ الرئیس تهران و سایر محلات همجوار دارای تاریخ مشترکی هستند. هر چند شاید این تشابهات به طور کامل در خصوص هر یک از این محله ها صدق نکند. با این وجود سعی می کنیم تا به طور مختصر در خصوص این محله توضیحاتی بدهیم. در دوران رضا شاه پهلوی  به دلیل وجود وابستگان و مستشاران نظامی خصوصا در محله ۴۰۰ دستگاه این منطقه دارای حساسیت خاصی بوده است. بنابر برخی مستندات اولین لوله کشی آب شرب تهران نیز به همین منطقه انجام گرفته است. اگر چه این اراضی نیز در ابتدا به صورت کشاورزی بوده و به مرور زمان با دخل و تصرف حکومت تغییر کاربری پیدا کرده و به صورت مسکونی درآمده است. درخشانترین دوران معماری این ساختمان ها که به دهه ۲۰ شمسی و دوران نخست وزیری قوام السلطنه می رسد بسیار زیبا و منحصر به فرد است. گویا مکانی به نام برج تصفیه آب نیز آن زمان در این محله وجود داشته که بسیار مرتفع بوده و به تدریج و در طول زمان تخریب شده است. محلات همجوار ۴۰۰ دستگاه، نیکنام و شیخ الرئیس نقش پررنگی در انقلاب داشته و به دلیل همجواری با انبار پادگان نظامی در دوره خفقان آور رژیم محمدرضا شاه پهلوی به این انبار اسلحه دست پیدا کرده اند. در سالیان اخیر روند ساخت و ساز شتاب بیشتری گرفته که نشان از اهمیت این محله و سایر محلات اطراف برای سرمایه گذاری در این زمینه دارد.

 

بافت انسانی :

این محله در منطقه ۱۴ شهرداری قرار گرفته  است  و از سمت شمال به خیابان پیروزی، از جهت جنوب به خیابان عزیزی و محله دولاب منتهی می شود. در جهت شرقی محله شیخ الرئیس تهران محله سلیمانیه و نیز خیابان زینتی افخم قرار گرفته و این محله در سمت غرب نیز به خیابان شکوفه محدود می شود.

بزرگراه امام علی(ع)، متروی ابن سینا  و نیز خیابان پیروزی از جمله نقاطی هستند که می توان از آنها به سایر نقاط شهر دسترسی پیدا کرد.

 

دسترسی به ایستگاه اتوبوس و تاکسی :

ایستگاه اتوبوس واقع در ۴۰۰ دستگاه، سلیمانیه و بزرگراه امام علی از جمله ایستگاه های اتوبوس نزدیک به محله شیخ الرئیس تهران به شمار می روند. همچنین تاکسی بیسیم تهران و آژانس ها و خطوط ویژه تاکسی نیز این محله را به طور مداوم پوشش می دهند.

 

دسترسی به ایستگاه مترو :

ایستگاه مترو ابن سینا که در خط ۴ مترو قرار گرفته است و همچنین ایستگاه مترو پیروزی یا خیابان شهدا از جمله دسترسی اهالی محله به متروی پایتخت است.

 

محدودیت ترافیکی :

محله شیخ الرئیس تهران در محدوده طرح ترافیکی قرار ندارد ولی طرح زوج و فرد در این محله اجرا می شود.

 

پمپ بنزین :

جایگاه سوخت اختصاصی واقع در سه راه سلیمانیه، پمپ بنزین شهدا و پمپ بنزین شهید محلاتی از جمله مراکز سوخت گیری نزدیک به محله شیخ الرئیس تهران محسوب می شوند.

 

امکانات :

پارک چهارصد دستگاه و بوستان پندار از جمله بوستان های قابل دسترسی اهالی محله شیخ الرئیس تهران بوده که می توانند اوقات خوشی را با خانواده هایشان در این بوستان ها سپری نمایند.

بیمارستان فجر واقع در خیابان پیروزی، بیمارستان بوعلی در بزرگراه امام علی(ع) و بیمارستان مردم در کنار درمانگاه های شرق تهران و درمانگاه شهرداری منطقه ۱۴ از جمله نزدیکترین بیمارستان ها و مراکز در مانی به این محله می باشند.

وجود کتابخانه ابن سینا واقع در محله چهارصد دستگاه می تواند عطش شیفتگان کتاب و مطالعه را فرو بنشاند. رستوران ملی در نزدیکی ایستگاه مترو پیروزی، رستوران ماندیرو در خیابان شکوفه، چلوکبابی جوان و رستوران نارنج در خیابان ۱۷ شهریور از جمله رستوران های نزدیک به محله شیخ الرئیس به شمار می روند که مهمانان و شهروندانی که به این محله می آیند می توانند در این رستوران ها اوقات خوب و لذت بخشی را با انواع غذاهای ایرانی و خارجی  سپری نمایند. حدود ۶۰ غذاخوری، فست فود و مراکز طبخ و تهیه غذا نیز از محلات و مناطق اطراف می توانند به این محله خدمات خود را ارائه نمایند و آن را پوشش دهند.

مسجد حضرت محمد(ص)، مسجد جابری واقع در خیابان درودیان، مسجد رحمتیه واقع در خیابان شکوفه و مسجد ارباب از جمله مساجد نزدیک به محله شیخ الرئیس به شمار می روند. همچنین هیئت عباسیه تهران واقع در منطقه ۱۴ خیابان درودیان از جمله مراکزی هستند که اهالی متدین محله می توانند فرائض و مراسمات مذهبی خود را در این مساجد و حسینیه ها برگزار نمایند.

استاد معین از جمله ادیبان و پژوهشگران برجسته کشور بود که خدمات وی به فرهنگ و ادب این دیار بر کسی پوشیده نیست. خانه استاد معین در این محله زینت و تسلا بخش قلوب اهل علم و معرفت است. این خانه هنوز به عنوان یادگار این مرحوم در محله پابرجا مانده است. مرکز فرهنگی غدیر و کتابخانه استاد معین نیز در همین مکان قرار دارد. همچنین این محله دارای ساختمان های قدیمی با معماری خاص خود بوده که اغلب در ۴۰۰ دستگاه مشاهده می شود. اگر چه تعداد این ساختمان ها انگشت شمار است ولی به زحمت دیدنش می ارزد. این محله همچنین بزرگانی را در عرصه فوتبال ملی به کشور معرفی کرده است که همایون شاهرخی، اصغر شرفی، گودرز حبیبی و جعفر کاشانی از آن جمله هستند.

فروشگاه فرزین و لوازم بهداشتی صبا نخستین مراکز خرید محله به شمار می روند که در کنار سوپر مارکت ها و سایر فروشگاه های این محله قرار گرفته و مسافران و اهالی محل با توجه به دسترسی های موجود به راحتی می توانند به سایر نقاط تهران بزرگ برای تامین مایحتاج خود نیز مراجعه نمایند.