معرفی :

پارک لاله تهران یکی از بزرگ‌ترین پارک‌هایی می­باشد که داخل این شهر واقع شده و مکانی آرام و خوش آب و هوا برای گردش و تفریح ساکنین مناطق اطراف است. این پارک قدیمی دارای درخت‌های تنومند کاج، اقاقیا و چنار است و با وجود امکانات مناسب و فضای گسترده، پذیرای بسیاری از شهروندان ساکن بخش مرکزی و دیگر نقاط تهران در روزهای تعطیل سال می­باشد.

در پارک  لاله تهران، جشن‌هایی کوچک در اعیاد و مناسبت‌های مختلف برگزار شده و غرفه‌های مختلفی دایر می‌شوند که در نوع خود قابل توجه هستند؛ زیرا مراجعه کنندگان می‌توانند از فروشگاه‌های مواد خوراکی، پوشاک و لوازم و تحریر که متناسب با ایام سال برگزار می­شوند، بازدید به عمل بیاورند و اوقات خوشی را کنار دوستان یا خانواده‌ در پارک سپری کنند.

 

تاریخچه :

تاریخچه پارک لاله حکایت از قدمت ۵۰ ساله این پارک دارد که در گذشته یک زمین اسب دوانی و رژه برای ارتش بوده است و در پی اصلاح اراضی، این زمین در جهت عام المنفعه بودن به قسمت‌های مختلف تقسیم شده و قسمت جنوبی آن جهت احداث یک پارک در نظر گرفته شده است. طراحی و ساخت پارک لاله تهران که در حدود ۳۵ هکتار مساحت دارد و تقریباً در ناحیه مرکزی تهران واقع شده است به عهده ژوزفه که یک طراح معروف فرانسوی قرار گرفته است. سپس وی به همراه هنرمندان ایرانی که همکاران وی بودند طراحی این پارک را انجام داده و مراحل اجرای طرح و ساخت پارک به شهرداری تهران محول شده و در سال ۱۳۴۵ پارک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

قدم زدن در این پارک برای اهالی هنر و عکاسان حال و هوای دیگری دارد، زیرا در جای جای پارک تندیس‌های مختلف، آب نماها و جوی‌های مارپیچی آب طراحی شده‌اند که توجه همگان را به سوی خویش جلب می‌کنند. همچنین پوشش گیاهی خاص این پارک سبب شده است که در پاییز و تابستان و بهار، پارک رنگ بندی‌های مختلفی داشته باشد و به عنوان محیطی دنج و آرام برای قرار ملاقات‌های دوستانه در نظر گرفته شود.

در شمال پارک لاله فضای مناسبی برای علاقه مندان به بازی شطرنج در نظر گرفته شده و در قسمت‌ها شمال شرقی پارک زمین‌های والیبال قرار دارند که والیبال دوستان را می‌توانید در ایام مختلف هفته در این مکان مشاهده کنید. همچنین در این پارک می‌توانید به دوچرخه سواری بپردازید یا از زمین اسکیت و وسایل ورزشی که در پارک فراهم شده‌اند استفاده کنید.

در این پارک موزه فرش ایران و موزه هنرهای معاصر واقع شده است و نگارخانه لاله، آمفی تئاتر و کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به عنوان اولین کتابخانه کودک در ایران در این پارک قابل مشاهده هستند.

 

 بافت انسانی :

پارک لاله از شمال به خیابان فاطمی و از جنوب به بلوار کشاورز متصل می‌شود، همچنین خیابان حجاب در شرق این پارک واقع شده و خیابان کارگر شمالی یا همان خیابان امیر آباد در غرب این پارک قرار دارد. این پارک که در ناحیه دو منطقه شش تهران واقع شده دارای دسترسی‌های مناسبی می‌باشد. به گونه‌ای که از طریق خیابان انقلاب و میدان انقلاب به راحتی می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید. همچنین برای رسیدن به این پارک از ناحیه شرق تهران باید به میدان ولی عصر(عج) بروید و از طریق بلوار کشاورز به این پارک دسترسی خواهید داشت.

در اطراف پارک لاله، مراکز درمانی مانند بیمارستان امام خمینی، بیمارستان میلاد و بیمارستان شریعتی قرار دارند؛ که برای رسیدن به بیمارستان میلاد باید بلوار کشاورز را ادامه دهید و به خیابان نصرت بروید، در امتداد این خیابان و در نزدیکی میدان توحید بیمارستان امام خمینی واقع شده است. همچنین برای رسیدن به بیمارستان شریعتی یا بیمارستان میلاد، کافی است خیابان کارگر شمالی را ادامه دهید تا بتوانید به این مراکز درمانی دسترسی داشته باشید. از دیگر بیمارستان‌های نزدیک به این پارک که در اطراف بلوار کشاورز واقع شده‌اند می‌توان به بیمارستان پارس و بیمارستان ساسان اشاره کرد.

 

محدودیت ترافیکی :

پارک لاله درون محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار دارد و در ساعاتی که طراح اجرا می‌شود نمی‌توانید از طریق خودرو شخصی به نواحی اطراف پارک دسترسی داشته باشید. به همین دلیل در ساعات شروع و پایان کار ادارات، ترافیک سنگینی در این منطقه مشاهده نمی‌شود.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

برای رسیدن به پارک می‌توانید از میدان ولی عصر(عج) تاکسی بگیرید، همچنین برای دسترسی به خیابان انقلاب باید تاکسی‌هایی که از خیابان ۱۶ آذر عبور می‌کنند را مد نظر داشته باشید، زیرا خیابان کارگر شمالی یک طرفه می‌باشد؛ اما برای رسیدن به میدان توحید و نواحی غربی شهر می‌توانید در همان ابتدای پارک تاکسی درخواست کنید. در قسمت جلویی پارک نیز ایستگاه‌های اتوبوس مشاهده می‌شود که می‌توانید با توجه به ایستگاه‌های مورد نظر مسیر را انتخاب کرده و از اتوبوس جهت دسترسی به دیگر نقاط شهر استفاده کنید.

 

دسترسی به مترو :

در بخش شرقی پارک لاله ایستگاه مترو میدان ولی عصر(عج) واقع شده است و در قسمت جنوبی آن ایستگاه مترو میدان انقلاب قرار دارد. هر چند ایستگاه متروی پارک لاله نیز در ضلع جنوب غربی این پارک در حال ساخت می‌باشد و پس از کامل شدن و بهره‌برداری برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

 

پمپ بنزین :

باید در طول خیابان انقلاب به سمت غرب حرکت کنید تا بتوانید از پمپ بنزینی که در این منطقه قرار دارد استفاده کنید، همچنین در نزدیکی تئاتر شهر نیز یک پمپ بنزین وجود دارد.

 

امکانات :

در قسمت جنوبی پارک دانشگاه تهران واقع شده است و به همین دلیل کتاب‌فروشی‌های متعددی را می‌توان در خیابان انقلاب مشاهده کرد. همچنین رستوران‌ها و فست فودهای زیادی در این خیابان قرار دارند تا دانشجویان، گردشگران و ساکنین این منطقه بتوانند غذای دلخواهشان را تهیه کرده و در رستوران یا در فضای آزاد نوش جان کنند.

از دیگر مراکز خرید اطراف پارک لاله می‌توان به بازارچه پارک که در قسمت شمالی آن قرار دارد اشاره کرد. در این بازارچه می‌توانید انواع محصولات مانند صنایع دستی‌های متنوع و پوشاک و … را مشاهده کنید. این بازارچه به عنوان یک مرکز کارآفرینی برای افرادی که قصد دارند محصولاتشان را به معرض نمایش گذاشته و به فروش برسانند در نظر گرفته شده است.

در قسمت شمالی این پارک نیز یک مرکز خرید واقع شده است که در آن می‌توانید فروشگاه‌های مختلف لباس و فست فودها را مشاهده کنید و با جستجو در این مرکز خرید می‌توانید بیشتر اقلام مورد نیازتان را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

درون پارک لاله مسجدی قرار دارد که مکانی مناسب برای عبادت گردشگران محسوب می‌شود، همچنین در خیابان طالقانی که در پایین بلوار کشاورز واقع شده است، مساجد زیادی از جمله مسجد موسی بن جعفر (ع)، حسینیه باب الحوائج و حسینیه حضرت رقیه واقع شده است که مکانی برای گردهمایی ساکنین این منطقه برای مراسم‌های باشکوه مانند روزهای عاشورا و تاسوعا می‌باشد که اوج همبستگی و ارادت ساکنین این منطقه را به اهل بیت (ع) نشان می‌دهد.

با توجه به این که پارک لاله در یکی از بخش‌های مرکزی تهران واقع شده است و مسیرهای ارتباطی اطراف آن از شاهراه‌های اصلی این منطقه محسوب می‌شوند، در روزهای تعطیل و پس از پایان طرح، ترافیک نسبتاً سنگینی در بلوار کشاورز و خیابان کارگر شمالی مشاهده می‌شود؛ زیرا افرادی که در نواحی شرقی تهران ساکن هستند از طریق بلوار کشاورز می‌توانند به نواحی غربی دسترسی داشته باشند و افرادی که در منطقه امیر آباد ساکن هستند یا قصد دارند به سمت میدان فاطمی و یوسف آباد حرکت کنند، خیابان کارگر شمالی را به عنوان مسیر اصلی انتخاب می‌کنند.

به دلیل این که پارک لاله در قسمت مرکزی شهر واقع شده در اطراف آن مراکز اداری و تجاری زیادی قرار دارند، اما خانه‌هایی نیز جهت سکونت در خیابان‌های اطراف این پارک قرار دارند که برخی از آن‌ها دارای بافت قدیمی بوده و برخی دیگر نوساز هستند. خیابان‌هایی که در اطراف پارک قرار دارند اغلب پهن هستند و به واسطه درخت‌های چندین ساله که در اطراف هر خیابان کاشته شده­اند، به عنوان فضایی دل‌نشین و آرام جهت اقامت ساکنین منطقه در نظر گرفته می‌شوند.