معرفی :

محله کوی فردوس یا شهرک فردوس از محلات واقع در جنوب غرب تهران بوده و در مجاورت خیابان ۴۵ متری زرند واقع شده است. محله کوی فردوس از قدمت طولانی برخوردار نبوده و پیرو ایجاد منطقه صنعتی در جاده قدیم تهران-کرج و تاسیس کارخانجات و صنایع در این منطقه در دهه ۴۰ و ۵۰ رشد و توسعه یافته است. مساحت محله به نسبت میزان جمعیت آن کم بوده و محله از تراکم بسیار بالائی برخوردار است. دسترسی به بزرگراه فتح و آزادگان و نزدیکی به میدان آزادی و جاده مخصوص کرج که محل تمرکز شرکتها، صنایع و کارخانه های بسیاری است از عوامل به وجود آمدن محله کوی فردوس و سایر محلات مجاور و در واقع یکی از مزیتهای سکونت در محله کوی فردوس به حساب می آید. چنانچه می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد محله، تاریخچه، امکانات موجود و سیستم حمل و نقل بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تاریخچه :

محله کوی فردوس در ابتدا جزو زمینها و مراتع اطراف تهران محسوب می شد و در اصل متعلق به خاندان فرمانفرما بود. با توجه به مزیتها و دسترسی مناسب این منطقه و در راستای سیاستهای توسعه حکومت وقت در اواخر دهه ۳۰ کارخانجات و صنایع بسیاری در این منطقه تاسیس و شروع به فعالیت نمودند از جمله معروفترین آنها می توان کارخانه شیر پاستوریزه پاک، شرکت تولید دارو، شرکت ویتانا و گروه صنعتی دنا را نام برد. با ایجاد منطقه صنعتی در محدوده جاده قدیم تهران-کرج و مهاجرت افراد از سایر شهرهای ایران به این منطقه به تدریج از اواخر دهه ۳۰ افراد شاغل در این کارخانجات اقدام به خرید زمینهای اطراف و سکونت در محلات منطقه نمودند. بیشتر مهاجران و افرادی که به این محله و سایر محلات مجاور آمدند بیشتر از اقوام ترکها، کردها، لرها، اراکیها و یزدیها بودند که بعضی از آنها هنوز هم دارای تشکلاتی در محله می باشند. در نتیجه بافت مسکونی محله شامل افراد شاغل در صنایع اطراف و همچنین بازار آهن شادآباد بوده و حداکثر قدمت محله به ۵ دهه قبل باز می گردد.

 

مرزبندی :

محله کوی فردوس در ناحیه یک منطقه ۱۸ تهران قرار دارد. از نظر موقعیت مکانی این محله در قسمت شمال شرقی منطقه ۱۸ و در مجاورت خیابان ۴۵ متری زرند واقع است. محله کوی فردوس از شمال به خیابان ۴۵ متری زرند، از غرب به بلوار بهار، از شرق به خیابان تختی و از جنوب به میدان معلم و بلوار مدائن منتهی می گردد. از محلات همجوار محله کوی فردوس می توان به محله مهرآباد جنوبی از سمت شمال، محله هفدهم شهریور از سمت غرب، محله تولیددارو از سمت شرق و محله صاحب الزمان از سمت جنوب اشاره نمود. محله از تراکم بسیار بالائی برخوردار بوده بطوریکه در مساحت ۱۴۷۴۸۲۶ مترمربعی محله طبق سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیتی حدود ۳۴۷۳۹ نفر ساکن هستند که نشان از تراکم بالای محله دارد. ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ که شامل محلات کوی فردوس، تولیددارو، بهداشت و ولیعصر شمالی می شود کوچکترین ناحیه منطقه ۱۸ محسوب شده و دارای ۱۱۸۵۴۷ نفر جمعیت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ است.

 

محدودیت ترافیکی :

محله کوی فردوس با توجه به موقعیت مکانی و قرار گرفتن در ناحیه جنوب غربی تهران در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار ندارد، از اینرو شما می توانید به راحتی با وسیله نقلیه خود در محله و اطراف آن تردد نمائید. از جمله خیابانهای اصلی محله می توان به خیابان بیگلو (فردوس) و بلوار مدائن اشاره نمود که بدلیل قرار گرفتن در مجاورت بازار آهن ترافیک محله بالاست.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

در محله کوی فردوس خط تاکسیرانی هفده شهریور-میدان آزادی از تقاطع بلوار الغدیر و خیابان هفده شهریور رد می شوند و محله ایستگاه تاکسی ندارد. از اینرو چنانچه می خواهید از تاکسی استفاده نمائید بهترین راه رساندن خود به خیابان ۴۵ متری زرند است. همچنین در صورت رفتن به میدان آزادی شما می توانید از خطوط اتوبوسرانی شماره ۱ تهرانپارس-آزادی، خط شماره ۲ آزادی-فرهنگسرای خاوران و خط شماره ۱۰ مسیر آزادی-دانشگاه علوم و تحقیقات جهت رسیدن به محل مورد نظر خود استفاده نمائید.

 

دسترسی به مترو :

در محله کوی فردوس شما بطور مستقیم به ایستگاه مترو دسترسی ندارید و نزدیکترین ایستگاههای مترو به محله ایستگاه مترو میدان آزادی (خط۴) و ایستگاه مترو عبدل آباد (خط۳) در تقاطع آیت الله سعیدی و شهید چراغی است.

 

پمپ بنزین :

در محله کوی فردوس پمپ بنزین وجود ندارد ولی شما می توانید جهت تهیه سوخت و مراجعه به پمپ بنزین به پمپ بنزین سه راه آذری واقع در خیابان ۴۵ متری زرند سه راه آذری مراجعه نمائید.

 

امکانات :

در محله کوی فردوس انواع رستوران، فست فود، بانک، مفازه، سوپر مارکت و نانوائی در دسترس شماست لذا شما جهت تهیه مواد غذایی و مایحتاج روزانه خود مشکلی ندارید. نزدیکترین میدان میوه و تره بار به محله کوی فردوس میدان میوه و تره بار بهاران واقع در خیابان یافت آباد خیابان سجاد شمالی و میدان میوه و تره بار خلیج فارس واقع در بزرگراه فتح خیابان خلیج فارس بوده و شما می توانید جهت تهیه میوه و سبزیجات خود به آنجا مراجعه نمائید. همچنین فروشگاه شهروند بهاران در بزرگراه آیت الله سعیدی میدان بهاران انواع لوازم، پوشاک و مایحتاج مورد نیاز شما را عرضه می نماید.

محله کوی فردوس دارای سرای محله به نام فردوس بوده که در میدان معلم، بلوار مدائن، خیابان شهیدان اسماعیلی، بوستان سجاد واقع بوده و در زمینه برگزاری دوره های آموزشی مختلف مذهبی، فرهنگی، ورزشی، هنری و فعالیتهای اجتماعی جزو مراکز فعال محله و منطقه بشمار می رود.  از جمله بوستانهای محله کوی فردوس می توان به بوستان شمس تبریزی واقع در تقاطع بلوار بهار و مدائن، بوستان یاس و بوستان سجاد نام برد. بوستان شمس تبریزی با انواع وسایل ورزشی و مسیر پیاده روی یا جاده تندرستی جهت ورزش، پیاده روی و ارتقا سلامت عمومی ساکنین محله نقش بسزایی داشته و همه روزه افراد زیادی از ساکنین محله کوی فردوس و حتی محلات مجاور جهت استفاده از امکانات بوستان به آنجا می روند. ورزشگاه شهیدان اسماعیلی واقع در بلوار مدائن خیابان اسماعیلی و استخر شریعتی واقع در خیابان چهارده معصوم از جمله مراکز ورزشی محله کوی فردوس بوده که رشته های متنوع آبی و سایر رشته های ورزشی در آن آموزش و اجرا می گردد.

تعداد زیادی مراکز مذهبی و مسجد در محله کوی فردوس موجود بوده که وظیفه برگزاری مراسم مذهبی، عزاداری و برپایی هیئتهای مذهبی در ایام سوگواری را بر عهده دارند. مسجد امام زمان (عج)، مسجد امام سجاد، مسجد سیدالشهدا، مسجد حضرت علی اصغر، مسجد علی بن موسی الرضا، مسجد چهارده معصوم و مسجد امام حسین از جمله مساجد محله کوی فردوس بوده که نقش پررنگی در اجرای برنامه های مذهبی محله دارند.

مجتمع تجاری ۱۷ شهریور درخیابان چهارده معصوم کوچه دلشاد و جنب بوستان یاس واقع شده که در واقع شعبه ای از بازار آهن شادآباد بوده و انواع قطعات فلزی، واشر، پیچ، ورق و نظایر آن تولید و عرضه می گردد. ایجاد بازارآهن شادآباد در منطقه از یک سو باعث رونق کسب و کار منطقه، افزایش قیمت املاک و ایجاد شغل در محله و منطقه شده اما از طرف دیگر موجب ترافیک بالا در محله و منطقه ۱۸ و شلوغی خیابانها و معابر و سلب آسایش ساکنین محله گردیده است.

در محله کوی فردوس بیمارستان وجود ندارد و نزدیکترین بیمارستان به محله بیمارستان شریعت رضوی واقع در محله مهرآباد و به آدرس بزرگراه فتح خیابان عبداللهی و دیگری بیمارستان خیریه غیاثی واقع در محله بهداشت و به آدرس بلوار معلم خیابان سلیمانی بوده که در صورت نیاز به مراکز درمانی می توانید به این بیمارستانها مراجعه نمائید. داروخانه دکتر حسین صدیقی در بلوار بهار خیابان آشتیانی در محله هفدهم شهریور و داروخانه شبانه روزی دکتر پیرایش خیر واقع در انتهای بلوار معلم و بزرگراه آیت الله سعیدی در محله تولید دارو نزدیکترین داروخانه ها به محله کوی فردوس هستند.