معرفی :

محله اندیشه تهران که در منطقه هفت واقع شده است از اراضی ناحیه عباس آباد می‌باشد، به همین دلیل قیمت مسکن در این منطقه نسبت به سایر نواحی پایتخت بیشتر است. کوچه‌های اندیشه اگر چه دارای فراز و نشیب‌های بسیاری هستند، اما به واسطه این که عباس آباد در طول سال‌های گذشته پیشرفت بسزایی داشته است.خانه‌های نوساز، لوکس و مجللی را می‌توان در این کوچه‌ها مشاهده کرد که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌ربایند.

به گونه‌ای که در اولین نگاه تصور می‌کنید محله اندیشه از اعیان نشین­ترین محله‌های پایتخت می­باشد که به اشتباه در این ناحیه واقع شده است، هرچند عباس آباد با وجود این که قطب مراکز کار می‌باشد، امروزه یک ناحیه پیشرفته و مدرن محسوب می‌شود که از لحاظ بافت شهری، رشد بسیار مناسبی را داشته است.

بنابراین می­توان این منطقه از تهران را با وجود کوچه‌های مرتب و نام گذاری‌های منظمی که دارد و بافت شهری مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده، به عنوان یکی از خاص‌ترین محله­های شهر در نظر گرفت، که هر شهروند تهرانی علاقه‌مند است در آن اقامت داشته باشد.

 

تاریخچه :

تاریخچه پیدایش محله اندیشه برخلاف نواحی جنوبی پایتخت به گذشته‌های بسیار دور باز نمی‌گردد، زیرا این محله که در کنار عباس آباد واقع شده است. در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ شکل و شمایل بافت شهری به خود گرفته است و در گذشته بی‌شباهت به زمین‌های بایر و دست نخورده نبوده است.

در سال‌های ۱۳۲۰ این محله برای حفر قنات‌هایی که وظیفه تأمین آب شرب تهران را بر عهده داشته‌اند مورد بهره­برداری قرار گرفته، اما در سال ۱۳۵۰ و در دوره آخرین پادشاه پهلوی نقشه این منطقه برای گسترش بافت شهری مورد بررسی واقع شده است.

زیرا تا پیش از احداث این ناحیه تمام مراکز مهم دولتی، وزارتخانه‌ها و … در نواحی جنوبی و مرکزی تهران متمرکز شده بوده‌اند. در گذشته با این هدف اراضی این محله به بهره برداری رسیده که منطقه‌ای به نام ” شهستان پهلوی ” در آن ساخته شود.

اما به مرور بافت شهر تهران روبه این منطقه گسترش پیدا کرده است و محله اندیشه هم اکنون به عنوان یکی از بهترین مناطق مسکونی پایتخت محسوب می‌شود؛ که کوچه‌ها و بافت شهری آن حکایت از مدت زمان ساخت این محله دارند و درخت‌هایی که در جلوی خانه‌ها دیده می‌شوند، حس و حال متفاوتی به این محله بخشیده‌اند.

به گونه‌ای که با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های اندیشه تصور می‌کنید در تجریش یا یوسف آباد قدم می‌زنید و از شباهتی که این کوچه‌ها با یکدیگر دارند شگفت زده می‌شوید.

 

مرز بندی :

محله اندیشه تهران از سمت شمال به خیابان بهشتی و از سمت شرق به خیابان شریعتی متصل است، خیابان شکر آبی در ناحیه جنوبی اندیشه قرار دارد و از سمت غرب به خیابان سهروردی شمالی محدود شده است.

با وجود این که کوچه‌های اندیشه به دقت نام گذاری شده‌اند، خبری از تراکم خانه‌های پی در پی و کوچه‌های باریک قدیمی در این منطقه دیده نمی‌شود.

هر کوچه در پس کوچه‌های بعدی قرار دارد و از اتمام کوچه‌ها به یکدیگر می‌توان دسترسی داشت. بافت منظم و مرتب این ناحیه از دیگر نکاتی است که ساکنین این ناحیه را راضی نگه داشته و آرامش وصف ناشدنی برای آن‌ها به همراه دارد.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

ساکنین محله اندیشه می‌توانند از اتوبوس‌هایی که در امتداد خیابان بهشتی و خیابان شریعتی تردد دارند، برای رفت و آمد به سایر نقاط شهر استفاده کنند. همچنین با توجه به این که عباس آباد یکی از مراکز اصلی کار تهران است، تاکسی‌های درون شهری در کلیه خیابان‌های این منطقه تردد دارند که امکان استفاده از آن‌ها برای جابجایی در بخش­های مختلف ناحیه وجود خواهد داشت.

 

دسترسی به مترو :

ایستگاه مترو سهروردی که در ناحیه شمالی این خیابان و در تقاطع خیابان شهید بهشتی قرار دارد، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله اندیشه می‌باشد. اهالی این ناحیه پس از پیاده شدن در این ایستگاه قطار باید از تاکسی‌هایی که در امتداد خیابان سهروردی در تردد هستند برای رسیدن به اندیشه استفاده کنند.

 

محدودیت ترافیکی :

با وجود مجاورت محله اندیشه با عباس آباد و تمرکز مراکز کار در این ناحیه، اندیشه درون محدوده طرح زوج و فرد قرار دارد؛ بنابراین افرادی که قصد دارند به این محله مراجعه کنند می‌توانند با توجه به این که پلاک خودروی آن‌ها زوج یا فرد است، از خودروی شخصی استفاده کنند.

همچنین با توجه به این که اندیشه در محدوده طرح ترافیک قرار ندارد، به نسبت ترافیک نسبتاً سنگینی در روزها در این منطقه مشاهده می‌شود، اما با وجود دسترسی کوچه‌ها به یکدیگر و مجاورت با دو خیابان اصلی، ترافیک روان خواهد بود و جای نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

 

پمپ بنزین :

اگر در ناحیه شرقی محله اندیشه ساکن هستید از طریق جایگاه سوخت که در خیابان شریعتی قرار دارد می‌توانید سوخت مورد نیاز خودروی خود را تامین کنید؛ اما اگر در اندیشه غربی ساکن هستید می‌توانید برای رسیدن به جایگاه پمپ بنزین به سمت خیابان سهروردی شمالی حرکت کرده واز پمپ بنزینی که در این محل قرار دارد استفاده کنید.

در خیابان بهشتی نیز پمپ بنزین وجود دارد و در صورتی که در این منطقه قرار دارید و هنوز وارد اندیشه نشده‌اید می‌توانید از طریق جایگاه واقع در این منطقه اقدام به سوخت‌گیری نمایید.

 

امکانات :

اگر در این محله از تهران سکونت دارید یا برای تهران گردی این ناحیه را انتخاب کرده‌اید، برای خرید اقلام مورد نیازتان می‌توانید به فروشگاه اتکا شعبه فلاحی که در سمت راست خیابان شریعتی قرار دارد مراجعه کنید.

در این فروشگاه تمام اجناس مورد نیازتان را می‌توانید به صورت عمده و با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

با وجود این که در هر محله از تهران می‌توان بورس‌های مختلف لوازم خانگی، لوازم چوبی و مبلمان و … مشاهده کرد، در ناحیه غربی محله اندیشه که با دو نام عباس آباد یا بهشتی شناخته می‌شود، بورس خودروهای لوکس و متفاوت وجود دارد که در پس شیشه‌های نمایشگاه‌های اتومبیل به معرض نمایش گذاشته شده‌اند و نگاه گردشگران را به سوی خویش خیره نگه می‌دارند.

شهر کتاب مرکزی که در ضلع شرقی ناحیه واقع شده، علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌ خوانی را به سوی خویش می‌کشاند.  به گونه‌ای که همه روزه افراد زیادی را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد که برای بازدید از شهر کتاب و خرید کتاب‌های دلخواهشان به محله اندیشه مراجعه کرده‌اند. نزدیک‌ترین مسجد به اندیشه، حسینیه شهدای مسجد علی ابن ابی طالب (ع) است.

این حسینیه در خیابان سهروردی شمالی و در ضلع غربی این منطقه واقع شده و اهالی اندیشه در ایام محرم در این محل حضور پیدا می‌کنند و میزان همبستگی خودشان را با هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن مراسم­های مذهبی نشان می­دهند.

از فضای سبزهای اطراف محله اندیشه می‌توان به بوستان برزگر اشاره کرد که در ناحیه غربی آن و در مجاورت خیابان شریعتی قرار دارد.

این بوستان نسبت به بوستان اصلی اندیشه که در امتداد همین خیابان قرار دارد کوچک‌ترین است. بوستان اندیشه دارای مساحتی در حدود ده هزار هکتار است و در حد فاصل خیابان‌های شریعتی و سهروردی تهران واقع شده است.

بیشتر فضای این بوستان چمن کاری شده و به صورت یک فضای سبز گسترده، محیط مناسبی را برای تفریح ساکنین اطراف این پارک فراهم کرده است. در این بوستان فرهنگسرای اندیشه، کتابخانه اندیشه، کافه پارک و رستوران فضای باز پیتزا شب، زمین بازی کودکان و … دیده می‌شود که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.