معرفی :

 شهرک نفت در یکی از بالاترین نقاط تهران واقع شده اما موقعیت مکانی آن طوری است که به دلیل تلاقی با شریانهای اصلی شهر امکان تردد در کلیه مناطق تهران در کمترین زمان با کمترین اتلاف وقت در اوج ساعات ترافیک امکان پذیر می باشد. شهرک نفت از جنوب متصل به خیابان آبشار است که خیابان آبشار در ادامه با بزرگراه یادگار امام تلاقی دارد، این بزرگراه از شرق با بزرگراه چمران و از جنوب با بزرگراه هاشمی رفسنجانی تلاقی دارد و از قسمت جنوبی شهرک نفت دسترسی به بزرگراه اشرفی اصفهانی میسر می باشد.

 

تاریخچه :

بنا کنندهء این شهرک شرکت نفت بوده است که دستور ساخت آن از سال هزار و سیصد و شصت داده شد و اتمام پروژه در سال هزار و سیصد و شصت و چهار بوده است و از همان سال به بعد کارکنان شرکت نفت در آن اقامت داشته اند.

 

مرز بندی :

شهرک نفت واقع در شمال تهران، منطقه پنج و قسمت غربی فرحزاد و نواحی شمال شرقی شهرک کوهسار را شامل می شود. محدودهء تعریفی این شهرک از شمال خیابان یاس در نظر گرفته می شود و به سمت جنوب تا خیابان آبشار و از غرب در شهرک در راستای خیابان معین به سمت شمال و تا خیابان یاس می باشد.

شهرک نفت در نقطهء پایانی بزرگراه اشرفی اصفهانی قرار دارد که به موجب قرار گیری در قسمتهای شمالی تهران و تمایل آن به فرحزاد و طبیعت آن، دارایی آب و هوایی بسیار تمیز و دلچسب و چشم اندازی زیباست. شهرک نفت و منطقهء چهاردیواری و خیابانهای فکوری و البرز و کوهسار و اقبال پور در جوار یکدیگر قرار گرفته اند و اکثر ساکنین آنها را کارمندان و کارگران تشکیل می دهند. میانگین قیمت مسکن در این منطقه به موجب قرار گیری در منطقهء پنج تهران بزرگ، متوسط و رو به بالاست ولی به همان میزان ساختمانها با بهترین و به روز ترین امکانات ساخته شده اند و طبق آمارهای نشان داده شده اکثر ساختمان ها نوساز هستند. طبق منابع موثق در شهرک نفت سازنده های نامداری اقدام به ساخت و ساز آپارتمانهای مسکونی درجهء یک کرده اند که این امر درواقع دلیل اصلی افزایش قیمت واحدهای فروشی شهرک می باشد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته ساختمان های نوساز و ارزان قیمتی هم در این شهرک به فروش می رسند که طبق گفتهء کارشناسان دلیل قیمت پایین آنها استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت می باشد.

 

محدودیت ترافیکی :

شهرک نفت و تمامی شهرک های اطراف در محدودهء طرح ترافیک قرار نداشته و تردد در آنها در تمام روزها و ساعتهای هفته مجاز می باشد.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

شهرک نفت به موجب نزدیکی با فرحزاد می تواند دسترسی راحتی داشته باشد، از جمله خطوط تاکسی رانی موجود برای رسیدن به این شهرک و یا تردد در شهر می توان به این خطوط اشاره کرد: چهارراه مینی سیتی-شهرک نفت، فرحزاد-پل مدیریت، چهاردیواری(جنوب شهرک نفت)- فرحزاد. همچنین امکان دسترسی به خط اتوبوسهای تندرو BRT ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی در جنوب شهرک نفت وجود دارد. بنا بر شواهد موثق و طبق نقشهء مترو تهران بعد از احداث خط شش مترو تهران امکان دسترسی به ایستگاه اشرفی اصفهانی وجود دارد، این امر می تواند به تردد در مناطق مختلف شهر تهران کمک شایان ذکری داشته باشد.

 

دسترسی به مترو :

نزدیکترین ایستگاه مترو به شهرک نفت ایستگاه مترو میدان صنعت می باشد که در حال حاضر فعال نمی باشد و در آینده ای نه چندان دور و بعد از رفع مشکلات و ایجاد اصلاحات مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

پمپ بنزین :

نزدیکترین ایستگاه سوخت گیری بنزین و گاز برای خودروهای شخصی پمپ بنزین یادگار امام می باشد که در ضلع جنوب شرقی شهرک و در بزرگراه یادگار امام قرار دارد.

 

امکانات:

پارک پرواز واقع در قسمت شمالی بزرگراه یادگار امام و در قسمت شرقی شهرک نفت می باشد که فاصله ای نزدیک با شهرک دارد. این پارک به دلیل قرار گیری در ارتفاع دارای منظره ای بسیار دیدنی و چشمگیر می باشد که به طور قطع محل تفریح آخر هفتهء بسیاری از اهالی محله و شهرک های اطراف می باشد.

این پارک از مکانهایی به حساب می آید که در روزهای پاک تهران در آن می توانید مناظر زیبایی را شاهد باشید و از بالای آن تمام تهران در زیر پای شماست.

مجموعه فرهنگی، ورزشی و تجاری اریکه ایرانیان در بلوار فراز و قسمت جنوب شرقی شهرک نفت فاصلهء چندانی با آن ندارد. در این مجتمع دارای سالن کنسرت چند منظوره به ظرفیت هشتصد و شش نفر و البته سه سالن مجزای تئاتر می باشد. همچنین پردیس سینمایی اریکه ایرانیان با سه سالن مجهز به فن آوری های صوتی روز دنیا و گنجایش نزدیک به دویست نفر در اختیار ساکنین شمال غربی تهران است. این مجتمع دارای استخر مجزای خانم ها و آقایان و سالن بولینگ و بیلیارد، سالن بدنسازی، سالن زیبایی است.

از نزدیکترین مدارس دوره ابتدایی می توان به دبستان (ابتدایی دوره اول و دوم) غیر دولتی پسرانه برهان در محدودهء خیابان فرحزادی و تقاطع یادگار امام نام برد.

سرای محلهء شرکت نفت واقع در انتهای اتوبان اشرفی اصفهانی به موجب جلب رضایت ساکنین این شهرک و رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و ورزشی، اقدام به برگزاری کلاسهای فراوانی در جهت توسعه و گسترش فرهنگ و ورزش و غیره کرده است. آکادمی ورزشی مهر واقع در شهرک نفت با تجهیزات به روز و برخورداری از تکنولوژی روز در اختیار ساکنین می باشد. از جمله دوره های باشگاه عبارتند از: تکواندو، بادی فیت، یوگا پیشرفته، تای چی، زومبا، ایروبیک، اسپینینگ، باله، دفاع شخصی و TRX. مجموعه ورزشی یاس در میدان دانشگاه و در نزدیکی شهرک نفت نیز یکی از مراکز آموزش دوره های مختلف ورزشی شمال غربی تهران به حساب می آید که در اختیار ساکنین آن قرار گرفته است. مجتمع اریکهء ایرانیان واقع در بلوار فراز و نزدیکی شهرک نفت در بخش هایی از ارائهء خدمات خود اقدام به آموزش شنا، TRX و حرکات موزون کرده است.

داروخانهء امید و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی عرفان در بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری قرار دارد که  با ارائهء انواع خدمات درمانی از جمله اورژانس، اطفال، خون و آنکولوژی، چشم پزشکی، داخلی ریه، قلب و عروق، غدد، روانشناسی و روانپزشکی، زنان و زایمان، عفونی، فیزیوتراپی، روماتولوژی، آزمایشگاه و پاتولوژی و انواع جراحی ها اعم از عمومی، گوش ، گلو و بینی، مغز و اعصاب، جراحی کودکان و نوزادان، قلب، ستون فقرات و جراحی پلاستیک و ترمیمی و خدمات بسیار دیگر در خدمت اهالی محلات اطراف از جمله ساکنین شهرک نفت می باشد. 

مجتمع تجاری، فرهنگی و ورزشی اریکهء ایرانیان مجموعه ای است متمرکز از تمامی امکاناتی که خانواده ها در ایام اوقات فراغت خود به آن نیاز دارند، علاوه بر در اختیار گذاشتن خدمات فرهنگی و ورزشی متنوع، بهترین مرکز خرید شمال غرب تهران نیز به حساب می آید که افراد زیادی را از سراسر تهران به سمت خود می کشاند، این مجتمع بزرگ در فاصله ای نزدیک به شهرک نفت و در دسترس ساکنین آن قرار دارد.

مرکز خرید میلاد نور واقع در شهرک غرب هم فاصله ای بسیار کم با شهرک نفت دارد که با عرضهء پوشاک، طلا و جواهر، لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر، لوازم ورزشی و حتی رستوران نیز میزبان اهالی اطراف و البته کل شهر تهران می باشد که ساکنین شهرک نفت هم می توانند در کمترین زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشند.

 

مرکز خرید بوستان در پونک و اشرفی اصفهانی به راحتی در دسترس ساکنین شمال غرب تهران از جمله اهالی شهرک نفت می باشد. این مرکز خرید علاوه بر تجاری بودن و عرضه موارد مصرفی مورد نیاز مرکز شعب بانکهای مختلفی اعم از بانک ملی، ملت، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین، شهر و همچنین نمایندگی های بیمه اعم از ایران، دانا، سامان و ملت می باشد.

فروشگاه شهروند واقع در ضلع شمال شرق پارک فراز در فاصله ای اندک با شهرک نفت در جهت تهیه مایحتاج روزانه و هر آنچه نیاز خانوار می باشد در دسترس ساکنین آن قرار دارد. از نزدیکترین میادین میوه و تره بار به شهرک نفت را می توان میدان میوه و تره بار گلها واقع در بخش جنوبی بزرگراه آبشناسان و انتهای بلوار کمالی شرقی و بازار میوه و تره بار کاج واقع در بزرگراه هاشمی رفسنجانی و در خیابان کاج نام برد.