معرفی :

محله فرح‌آباد یکی از محلات تهران است که بعد از انقلاب به نام پیروزی تغییر یافت. بافت مسکونی این محله مانند بسیاری از محلات تهران، تا ده سال پیش قدیمی بود اما هم‌اکنون به دلیل ساخت‌وسازهای وسیع، محله فرح‌آباد نیز بافت مدرنی پیدا نموده است و ساکنین آن روزبه‌روز در حال افزایش هستند.

محله فرح‌آباد یا پیروزی ازجمله محلات تهران است که بازار آن رونق فراوانی دارد و ساکنین این محل، کلیه مایحتاج خود را از همین محل تهیه می‌کنند. به عبارتی از “شیرمرغ تا جون آدمیزاد” در این محل یافت می‌شود.

چنانچه در محله فرح‌آباد ساکن نیستید، توصیه می‌کنیم یک‌شب سری به این محل از محلات تهران بزنید و از بازارهای شبانه‌اش لذت ببرید. چه‌بسا تصمیم گرفتید ساکن محله فرح‌آباد شوید!

 

تاریخچه :

در کوه‌های شرقی تهران، منطقه‌ای به نام دوشان تپه وجود داشت که دروازه آن به نام دروازه دوشان تپه در میدان شهدای امروزی قرار داشت. آن‌طور که روایت می‌کنند، یکی از شاهان قاجار، به دلیل شکار مجبور بود راه سختی را طی کند تا به دوشان تپه در کوه‌های تهران برسد و آنجا به شکار بپردازد. بنابراین برای این‌که به‌راحتی به شکارگاه خود برسد، دستور داد جاده دوشان تپه را از محله فرح‌آباد یا پیروزی بسازند.

البته این جاده در زمان پهلوی فرح‌آباد نام‌گذاری شد. در زمان انقلاب به دلیل نزدیک بودن پایگاه نیروی هوایی به این محله، تحرکات انقلابی در آن بیشتر نمود داشت و به همین دلیل نام محله فرح‌آباد به پیروزی تغییر یافت.

 

موقعیت جغرافیایی :

محله فرح‌آباد یا خیابان پیروزی، هنوز هم از شرقی‌ترین محلات تهران است. این محله از شرق به کلاهدوز سابق یا اتوبان بسیج امروزی و از غرب به خیابان هفده شهریور یا میدان شهدا وصل می‌شود.

فرح‌آباد از معدود محلات تهران است که دو منطقه از شهرداری را به آن اختصاص داده‌اند. شمال محله پیروزی در منطقه سیزده شهر تهران و جنوب آن در منطقه چهارده تهران قرار دارد.

 

دسترسی از طریق اتوبوس :

به این محل بسیار عالی است. با توجه به فشردگی اماکن عمومی مهم در این منطقه، اتوبوس‌ها مسافت زیادی را جهت رسیدن به ایستگاه بعدی‌شان طی نمی‌کنند. تقریباً از پایانه‌های تمام محلات تهران به این محل و بلعکس، سفر درون‌شهری را می‌توانید با اتوبوس انجام دهید.

 

دسترسی از طریق مترو :

مانند اتوبوس بسیار آسان است. عدد ایستگاه‌های مترو نسبت به مسافتی که طی می‌کنند بسیار بالاست. فقط در خیابان پیروزی پنج ایستگاه مترو به فاصله هشت‌صد متر وجود دارد!

 

دسترسی از طریق تاکسی :

به تمام محلات تهران ایستگاه دارد و بلعکس. نهایتاً از این محله که شرقی‌ترین محله در محلات تهران است به غربی‌ترین نقطه تهران، می‌توانید با سه تا چهار کورس تاکسی سفر کنید.

چنانچه خودروی شخصی دارید، نگران رفت‌وآمد یا بنزین در محله فرح‌آباد یا پیروزی نباشید. این منطقه به دلیل وجود بزرگراه امام علی(ع) نسبت به گذشته بار ترافیک کمتری دارد. قبل از احداث مترو، محله پیروزی به داشتن بار ترافیکی بسیار بالا نسبت به دیگر محلات تهران، معروف بود اما هم‌اکنون خیابان پیروزی فقط در ایام نوروز دارای بار ترافیکی بالایی است که آن‌هم به دلیل بازارهایی ست که در این محله تشکیل می‌شود.

 

پمپ بنزین :

ازلحاظ داشتن پمپ‌بنزین نیز این محله در قسمت شرقی و غربی خود دارای پمپ‌بنزین می‌باشد که در بیشتر اوقات روز می‌توانید بدون معطلی از آن استفاده نمایید.

 

امکانات :

کاخ فرح‌آباد یا قصر فیروزه: در انتهای خیابان پیروزی قرار دارد. این کاخ در دوره مظفرالدین شاه و به دستور او ساخته شد تا جهت ناهار قبل از شکار از آن استفاده شود. نمای کاخ فرح‌آباد از كاخ تروكادرو پاریس الگوبرداری شده است. بالکن‌های زیبایی که در هر طبقه به‌صورت سرتاسری دورتادور ساختمان را احاطه نموده‌اند از جلوه‌های زیبای این کاخ است. در زمان رضاشاه توجهی به این کاخ نشد ولی در دوره محمدرضاشاه، این کاخ بازسازی شد و به نام قصر فیروزه تغییر نام یافت. این کاخ بازدید همگانی ندارد و باید با هماهنگی از آن بازدید به عمل آورد.

خانه موزه استاد بزرگ ادبیات ایران، دکتر محمد معین نیز در خیابان پیروزی و در محله فرح‌آباد قرار دارد. این خانه ابتدا مجاور با خانه‌ی محمدعلی امیرمجاهد، شاعر مشهور ایرانی (پدرخانم دکتر معین) بود که بعدها این دوخانه را ادغام نموده و آن را به‌صورت موزه درآوردند و جهت بازدید در اختیار عموم مردم قراردادند. جالب است بدانید نشست‌های شاهنامه‌خوانی و مولوی خوانی در مکان موزه همواره برپاست.

باغ سلیمانیه که تفرجگاه و منزل شخصی وثوق‌الدوله یکی از بزرگان قاجار بوده و هم‌اکنون در اختیار نیروی انتظامی است. ادامه این باغ انارستان بزرگی بود که هم‌اکنون به بوستان سهند تبدیل شده است.

موزه صنعت برق ایران از جمله موزه‌های آموزشی و صنعتی نیز می‌باشد. این موزه در جای اصلی قدیمی‌ترین نیروگاه محلات تهران ساخته‌شده است. مساحت موزه برق چهارهزاروپانصد مترمربع است و به‌وسیله آب‌نماهای زیبا و فضای سبز، بسیار فرح‌بخش شده است. در این موزه می‌توان اسناد قدیمی در صنعت برق ایران قدیم، اشیاء قدیمی در این صنعت و بسیاری از ابزار تاریخی مربوط به صنعت برق را مشاهده نمایید.

موزه تاریخ که هم‌اکنون در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این موزه جهت ترغیب کودکان و نوجوانان به یادگیری تاریخ کشور و وقایع آن در سال هزار و سیصد و شصت‌ونه ساخته شد. ساختمان موزه به شکل حلزونی طراحی شده و کودکان را جذب معماری پیچ‌درپیچ خود می‌کند. پله‌های مارپیچ آن محلی برای یادآوری خانه‌ها و باروهای قدیمی است که به کودکان و نوجوان، آموزش داده می‌شود اجداد ایرانی در زمان‌های و دوره‌های قدیم چگونه زندگی می‌کردند.

اماکن نظامی محله پیروزی، فرودگاه نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین پادگان آن از مهم‌ترین مراکز محله فرح‌آباد محسوب می‌شود. این محله نسبت به دیگر محلات تهران، دارای اهمیت نظامی بسیاری می‌باشد چراکه اسلحه‌سازی و مهمات‌سازی با نام مستعار مهام، در غرب محله پیروزی و ستاد مشترک سپاه با پادگان‌هایش در شرق محله قرار دارند. در همین قسمت از محله، پادگان‌های نیروی انتظامی و ارتش نیز قرارگرفته‌اند.

اماکن عمومی محله پیروزی، مساجد و حسینیه‌هایی با نام‌های حسینیه خوانساری‌ها که از بزرگ‌ترین حسینیه‌های این محله است و مسجد قدس، مسجد انصار المهدی نیز از زیباترین مساجد محله پیروزی است.

پارک پردیس بانوان در میدان بسیج محله فرح‌آباد یا پیروزی قرار دارد که به بانوان امکان ورزش در محیط باز را می‌دهد.

فلکه اول و فلکه دوم نیروی هوایی نیز از اماکن عمومی این محله است.

مجتمع تجاری کساء با مساحتی در حدود سی هزار مترمربع با سازه‌ای قوی و ضد زلزله، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید محلات تهران است که دارای شش‌صد واحد تجاری در ده طبقه می‌باشد. در مرکز خرید کساء شما می‌توانید انواع برندهای معروف پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهرات و همچنین انواع فست فودها و نوشیدنی‌های دلخواه خود را بیابید و در محیط سرسبز آن در لابی، خستگی خود را از بین ببرید.

مجتمع تجاری پانوراما که نه‌تنها جزو مراکز خرید به‌حساب می‌آید بلکه یک مجتمع فرهنگی ورزشی نیز هست. در این مجتمع که به نام سینما پیروزی سابق نیز شناخته می‌شود، شما امکان حضور در سالن سینما و تماشای فیلم را نیز خواهید داشت. در مراکز خرید این مجتمع، شما می‌توانید لباس، کفش، کیف و حتی طلا و جواهرات خیره‌کننده‌ای را تهیه نمایید. چنانچه خسته و گرسنه شُدید، می‌توانید از فودکورتها و کافی‌شاپ‌های این مرکز هم استفاده نمایید.

فروشگاه‌های پوشاک مردانه، زنانه، بچه‌گانه در بیست یک متری دهقان در محله پیروزی، فروشگاه‌های مانتوهای بسیار متنوع در خیابان اول نیروهوایی و خیابان پنجم نیروهوایی از مهم‌ترین مراکز خرید محله فرح‌آباد یا پیروزی هستند. شیرینی فروشی خوشه از شیرینی فروشیهای نوستالژی محله پیروزی است که اهالی محل خاطرات بسیاری را در آن زنده می کنند.