معرفی :

یکی از محله های واقع در ناحیه ۶ منطقه ۱۴ کلانشهر تهران قصر فیروزه می باشد. در ابتدا محله قصر فیروزه مکانی برای اسکان کارکنان نیروی هوایی شاه در بخش شرقی تهران بود. این محله دارای دو فاز به نام های قصر فیروزه ۱ و ۲ می باشد. هر دو فاز این محله نیز در منطقه ۹ ۱۴ تهران واقع شده اند. در این مقاله تاریخچه و موقعیت جغرافیایی محله قصر را به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه :

قبل از انقلاب اسلامی ایران و در گذشته های دور در اطراف کوه قصر فیروزه پیست اسب دوانی وجود داشت، همچنین این محله در آن دوران مکانی برای خوشگذرانی و شکارگاه خاندان شاه بوده است. پس از پیروزی انقلاب نیز از آنجا که در این محله چندین مرکز نظامی ارتش وجود داشت به مکان اسکان کارکنان سپاه اسلامی قرار گرفت. از آنجا که در این محله حدود ۲۲ مرکز نیروی انتظامی و ۶ شهرک مسکونی وجود داشت شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۱۴ تهران را بر آن داشت تا به کارکنان این سازمان خدماتی ارائه دهند و از این رو محله قصر فیروزه تشکیل شد. در این محله پل سواره رو هجرت و میدان کلاهدوز نیز احداث شده اند.

 

بافت انسانی :

محله قصر فیروزه از بخش شمالی به جاده مخصوص قصر فیروزه، از بخش جنوبی به خیابان شهید رحیمی، از ناحیه شرقی به ارتفاعات قصر فیروزه و از مغرب به بزرگراه بسیج محدود شده است. در این محله اماکن و سازمان های دولتی مهمی از جمله ستاد مشترک سپاه، سازمان بسیج مستضعفان، بیمارستان بعثت، ورزشگاه جهان پهلوان تختی، شهرک شهید شجاعی که به عنوان بزرگترین شهرک مسکونی برای کارکنان نیروی انتظامی شناخته شده است واقع شده اند.

 

دسترسی به مترو :

برای این محله یک طرح عمرانی در نظر گرفته شده است و از جمله برنامه های مهم این طرح احداث خط مترو شماره ۷ که مسیر آن به سمت ورزشگاه تختی و خط شماره ۴ با مسیر انتهای پیروزی تا ابتدای میدان کلاهدوز هستند؛ که در حال حاضر در این محله خط مترو وجود ندارد.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی:

دسترسی ساکنین این محله به اتوبوس های شرکت واحد، خطوط brt و تاکسی نسبت به مترو ساده تر می باشد. در این محله ایستگاه واحد شماره ۲۶، خط brt و یک پایانه مسافرتی وجود دارد. همچنین تاکسی های خطی در مقاصد مختلف برای خدمت رسانی به ساکنین محله آماده می باشد. در این محله حدوداً ۹ پل عابر پیاده وجود دارد.

 

 پمپ بنزین :

در این محله یک پمپ بنزین وجود دارد که دسترسی اهالی این محله به جایگاه سوخت را آسان کرده است. تنها پمپ بنزین موجود در قصر فیروزه پمپ بنزین جایگاه شماره ۲۰۲ هجرت می باشد.

 

امکانات :

در این محله چندین مجتمع تجاری و مرکز خرید نیز واقع شده است و دسترسی ساکنین این محله به اقلام و اجناس مورد نیازشان را آسان ساخته است. در این بخش از مقاله قصد داریم تا برخی از این مراکز خرید را به طور مختصر معرفی نماییم. این مراکز خرید شامل تالار پذیرایی امیریه، تالار پذیرایی غدیر، تالار پذیرایی پدافند هوایی و مجتمع های تجاری شامل مجتمع تجاری مطهری، فروشگاه تعاونی فجر و تالار عطر یاس هستند.

در این محله اماکن عمومی از جمله مساجد، مدارس، کتابخانه ها و مجموعه های ورزشی احداث شده اند که خدمات عمومی را به اهالی این محله ارائه می دهد. در این بخش از مقاله قصد داریم با برخی از اماکن عمومی موجود در قصر فیروزه به طور خلاصه آشنا شویم.

در محله قصر فیروزه حدود سه کتابخانه وجود دارد که این کتابخانه ها شامل کتابخانه عمومی شهید شجاعی، شهید الماسی و یک کتابخانه عمومی می باشند. این کتابخانه ها نقش قابل توجهی در توسعه فرهنگی اهالی این منطقه دارند. همچنین مدرسه علمیه بانو امین و نگارخانه شهید شجاعی در این محله احداث شده اند.

در این محله همچنین چندین مدرسه وجود دارد که دسترسی محصلین این محله به مراکز آموزشی را ساده تر ساخته است و کودکان و نوجوانان این محله برای ادامه تحصیل خود نیازی ندارند تا به دیگر محله های مجاور بروند. برخی از این مدارس موجود در قصر فیروزه شامل شهید الماسی، حاج محمد آتوت، فجر، شهید کلاهدوز، سرلشکر شجاعی، سرلشکر بابایی، شهید ستاری، شهدا، رسالت، امیرالمومنین، صنعتی نمونه، معراج و خضراء و هنرستان بهیاری نیرو هوایی می باشند. همچنین دانشگاه امام هادی در این محله قرار گرفته است.

چندین درمانگاه، بیمارستان و داروخانه نیز در این محله وجود دارد و دسترسی اهالی قصر فیروزه به اماکن و خدمات درمانی را نیز ساده ساخته است. این درمانگاه ها شامل درمانگاه شهید مطهری، نصر شهید الماسی، امیرالمومنین و شهید شجاعی هستند. همچنین بیمارستان بعثت در این محله واقع شده است. داروخانه های موجود در قصر فیروزه نیز امیرالمومنین و شهید مطهری هستند.

یکی از مشکلات اصلی و مهم این منطقه کمبود پارک ها می باشد به طوری که تنها یک پارک در این محله وجود دارد اما تعداد مجموعه های ورزشی و استخر ها در این پارک مناسب می باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم با برخی از این مجموعه های ورزشی آشنا شویم. این مجموعه های ورزشی شامل ورزشگاه تختی، پنج آذر، فتح المبین، استخر شهرک شهید شجاعی و سوله های ورزشی شهرک شهید الماسی، شهرک فجر، مجموعه ورزشی سرلشکر حق پرست و سوله ورزشی شهرک شهید مطهری هستند.

یکی از نیازهای اصلی هر محله وجود شعبه های بانک و موسسه های مالی است. از این رو در این محله تعداد زیادی از شعبه های بانک های مختلف از جمله بانک سپه، بانک انصار، موسسه قرض الحسنه قوامین واقع شده اند و ساکنین محله می توانند به راحتی و بدون نیاز به رفتن به محله های مجاور امور بانکی خود را انجام دهند و همچنین چندین موسسه و اداره دولتی نیز در محله قصر فیروزه واقع شده اند.

هر چند این محله دارای نقاط قوتی از جمله وجود اماکن ورزشی، تفریحی، مراکز خرید می باشد و دسترسی ساکنین این محله به وسایل نقلیه عمومی ساده و آسان است اما این محله همچنین دارای چند نقطه ضعف می باشد که یکی از آن ها عدم دسترسی به خطوط مترو و پارک های زیاد است که شهرداری این محله باید برای رفع مشکلات این ناحیه به چاره ای اساسی بیاندیشد. هر چند مشکل عدم دسترسی به خطوط مترو با استفاده از طرح جدیدی که در این محله در حال اجراست در آینده ای نه چندان دور حل خواهد شد.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در رابطه با قصر فیروزه برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از این مقاله بتوانید تمامی اطلاعات لازم در رابطه با این محله را بدست آورید. همواره به شما توصیه می شود اگر قصد خرید منزل در هر یک محله ها و مناطق کلانشهر تهران را دارید ابتدا دسترسی های محله مورد نظر به پمپ بنزین، مراکز خرید و ایستگاه های مترو و شرکت اتوبوسرانی را مورد بررسی قرار داده و سپس خرید خود را انجام دهید تا پس از خرید خانه دچار پشیمانی نشوید.