معرفی :

محله مبارک آباد در منطقه شمال شرق تهران و در مجاورت پارک جنگلی لویزان، بزرگراه صیاد شیرازی و محله گلستان قرار دارد. از نقطه نظر موقعیت جغرافیایی در جوار ربزرگراه های شهید زین الدین، صیاد شیرازی و امام علی و در جنوب محله حسین آباد واقع شده و بدلیل همجواری با شبکه بزرگراه های شهر تهران از دسترسی خوبی برخوردار است. از طرفی نزدیکی با مناطق کوهستانی و ییلاقی اطرف واقع در شمال شرق تهران نیز از آب و هوای خوبی بهر برده و در مجموع محله مناسبی برای سکونت، خرید و اجاره واحد های مسکونی و حتی اداری می باشد. محله مبارک آباد بدلیل اینکه در حد فاصل مناطق شمال شرقی و مناطق شمالی و مرکزی تهران جای گرفته لذا فاصله زیادی با محلات مرکزی تهران نداشته و شما می توانید به آسانی و با استفاده از شبکه بزرگراهی اطراف این محله خود را به مرکز تهران برسانید. همچنین در کمترین زمان می توانید به مناطق ییلاقی اطراف تهران سفر کرده و اوقات لذت بخشی را برای خود و خانواده رقم بزنید. با ما همراه باشید تا توضیحات جامعی در مورد محله به شما ارائه دهیم.

 

تاریخچه :

مبارک آباد در واقع یکی از روستاهای اطراف تهران قدیم و جزو حومه شمیرانات بوده که در ۶ کیلومتری جنوب شرقی تجریش و ۲ کیلومتری راه تهران به سلطنت آباد قرار داشت. زمین های مبارک آباد در اصل متعلق به عین الدوله صدراعظم مظفرالدین شاه بود که قصد فروش آنها را داشت. رضا خان هروی بصیر الدوله بخشی از این زمینها را از عین الدوله خریداری کرد و چون پولی نداشت از خان ناظر قرض کرد. قرار بود که بصیرالدوله پس از تملک این زمینها قرض را پس دهد ولیکن طولی نکشید که خان ناظر فوت کرد تمام این زمینها متعلق به عین الدوله گردید. در کتاب جغرافیای تاریخی شمیران آمده است که مبارک آباد از دهکده های آباد شده در دوران قاجار است که در جنوب شرق لویزان واقع و حاصلخیز تر از لویزان است. جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ ۱۱۳ نفر بوده و یک رشته قنات پرآب دارد که از لویزان سرچشمه می گیرد. اراضی این منطقه برای زراعت بسیار مرغوب بوده و دلیل نام گذاری این روستا به نام مبارک آباد نیز همین بوده است که کشت و زرع برای کشاورزان این منطقه پربرکت و مبارک بوده است.

 

مرزبندی :

محله مبارک آباد تا سال ۱۳۸۷ از شمال به خیابان مفتوحی، از شرق به بزرگراه امام علی، از غرب به بزرگراه صیاد شیرازی و از جنوب به بزرگراه شهید زین الدین منتهی می شد. محله مبارک آباد در ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۴ قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۷ محله مبارک آباد و حسن آباد واقع در شمال محله مبارک آباد با یکدیگر ادغام شدند لذا مرزبندی جدید محله به بزرگراه شهید بابایی از سمت شمال، بزرگراه شهید زین الدین از جنوب، بزرگراه امام علی از شرق و بزرگراه شهید صیادشیرازی از سمت شرق تغییر یافته است. محلات همجوار محله مبارک آباد محله لویزان، محله گلستان و پاسداران و محله شمس آباد می باشند. میدان هروی که  نام آن برگرفته از خانواده هروی از خانواد ه های اصیل ساکن در این محله است گرفته شده و با وجود مجتمع های تجاری و پاساژهای فروان اطراف تبدیل به قطب تجاری، ادرای و مسکونی در منطقه شمال شرق تهران شده است.

 

محدودیت ترافیکی :

محله مبارک آباد در محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد قرار ندارد. در واقع محله جزو مناطق شمالی شهر تهران بوده و خارج از محدوده ترافیکی است لذا تردد و حمل و نقل با وسیله نقلیه شخصی در محله و همچنین بزرگراههای اطراف به راحتی صورت می پذیرد. خیابانهای اصلی و شلوغ محله شامل خیابان ساقدوش، خیابان گلستان پنجم، خیابان وفامنش و موسوی در اطراف میدان هروی بوده که بدلیل موقعیت از ترافیک سنگینی برخوردارند.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

خط شماره ۹ سامانه اتوبوسهای تندرو از محله مبارک آباد عبور می کند. خط شماره ۹ از پایانه لاله شروع و پس از عبور از شعبانلو و مبارک آباد به طرف جنوب ادامه مسیر داده و به سمت میدان نماز و مترو جوانمرد قصاب می رود. شما می توانید در طول مسیر جهت ورود به مسیرهای دیگر تغییر مسیر داده و خود را به مقصد برسانید. در اطراف میدان هروی نیز خطوط تاکسیرانی جهت ساکنین در دسترس بوده و می توانید با تاکسی مقصد خود برسید.

 

دسترسی به مترو :

خط شماره ۳ مترو از محله مبارک آباد عبور می کند. خط شماره ۳ مترو از قائم شروع شده و پس از عبور از نوبنیاد، حسین آباد و هروی به سمت میدان ولی عصر، انقلاب، راه آهن ادامه مسیر داده و در نهایت به ایستگاه پایانی آزادگان ختم می شود.

 

پمپ بنزین :

در محله مبارک آباد پمپ بنزین وجود ندارد اما چنانچه بخواهید در محله مبارک آباد به پمپ بنزین مراجعه نمائید می توانید به خیابان پاسداران نبش کوچه بهستان پنجم (پمپ بنزین پاسداران) مراجعه و سوخت مورد نیاز خود را تامین نمائید.

 

امکانات :

سرای محله مبارک آباد نیز در بوستان صدف واقع شده است که با انواع کلاسهای آموزشی در زمینه های فرهنگی، هنری، تفریحی و … برگزاری نمایشگاهها و کافه کتاب به ارائه خدمات به شهروندان و ارتقا سطح علمی و فرهنگی ساکنین می پردازد.

با توجه به موقعیت محله و دسترسی عالی این محله و آب و هوای خوش منطقه، فضای سبز مناسب و نزدیکی به مناطق مرکزی شهر تهران و از همه مهمتر انبوهی از مراکز خرید، رستورانها و باشگاههای ورزشی موجود در محله؛ مبارک آباد به عنوان محله ای مناسب جهت خرید و یا اجاره واحد مسکونی و اداری در شمال شرق تهران بشمار می رود.

شما در محله مبارک آباد به انبوهی از مراکز خرید، رستورانها، فست فودها، کافی شاپ، سوپرمارکت، مجتمع تجاری و میدان میوه و تره بار دسترسی دارید و به راحتی هر آنچه نیاز دارید در یک قدمی شماست. شما مبی توانید انواع میو ه و سبزیجات و مواد غذایی خود را از میدان میوه و تره بار هروی تهیه نموده و جهت خرید انواع پوشاک، لوازم خانگی و سایر محصولات به مراکز خرید گلستان، مرکز تجاری هروی سنتر و یا مرکز تجاری مایسا واقع در اطراف میدان هروی مراجعه نمائید لذا نیازی نیست که حتما جهت تهیه لوازم مورد نیاز خود به مرکز شهر بروید. انواع رستورانها، فست فودها و کافی شاپ در محله وجود داشته که با کمی تحقیق و جستجو می توانید متناسب با سلیقه خود و خانواده لحظات خوشی را سپری کنید.

دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در محله مبارک آباد و آدرس میدان هروی، خیابان مکران جنوبی واقع شده است. برج هروی واقع در ضلع شمال غربی میدان هروی یکی از بزرگترین مراکز تجاری و اداری در منطقه شمال شرق تهران بشمار می رود.

از جمله بوستانهای محله می توان به بوستان شادی واقع در تقاطع خیابان ضابطی و رنجبر، بوستان هروی در ضلع جنوب غربی میدان هروی، بوستان باغ رز مابین خیابان جوانشیر و گلزار غربی، بوستان تولد در خیابان فارابی، بوستان صدف در خیابان شمشاد، بوستان ارکیده در خیابان استاد حسن بنا شمالی، بوستان نازک در میدان عقیل و پارک شهید افتخاریان در خیابان شهید افتخاریان نام برد.

شرکت ایرانسل یکی از برزگترین اپراتورهای تلفن همراه کشور در این محله و خیابان شقاقی، خیابان علیدوست قرار گرفته است. از جمله مراکز ورزشی جهت بانوان می توان به مجموعه ورزشی الزهرا واقع در تقاطع خیابان ساقدوش و بوستان دوم اشاره نمود که امکانات و کلاسهای ورزشی و اموزشی متنوعی جهت بانوان ارائه می دهد. بانوان محله مبارک آباد و حتی از سایر مناطق همجوار جهت بهره مندی از امکانات این مجتمع به ان مراجعه می نمایند. همچنین مرکز تفریحی بولینگ شیان و باشگاه نیرو واقع در غرب بوستان صدف با انواع مختلف کلاسهای آموزشی و ورزشی در دسترس است. مرکز مخابراتی شهید لطیفی نیز در این محله و در خیابان شعبانلو- خیابان نسترن واقع شده است.