معرفی :

کریم آباد یکی از دهستان های بخش شریف آباد واقع در شهرستان پاکدشت در استان تهران می باشد. بر اساس سرشماری های به دست آمده جمعیت این روستا بالغ بر ۷۳۲۵ نفر و حدود ۱۷۸۰ خانواده بوده است. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با این روستا در کلانشهر تهران بیشتر صحبت کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه :

این روستا در یکی از شهرهای نوپا و جدیدالتأسیس قرار گرفته است. از آنجا که این روستا دارای زمین های کشاورزی مستعد و عالی است اکثر افراد ساکن در این روستا به کار کشاورزی مشغول هستند. از تاریخچه این روستا اطلاعات چندان مهمی در دسترس نمی باشد. تنها موردی که می توان در رابطه با کریم آباد تهران خاطر نشان کرد این است که این روستا در یکی از شهرهای تازه تأسیس واقع شده است و امروزه بخشدار این منطقه در حال افتتاح خانه بهداشت و مجتمع آموزشی در این روستاست در ادامه در رابطه با این روستا به اطلاعات بیشتری دست خواهیم یافت.

 

بافت انسانی :

بافت این روستا تقریباً قدیمی است اما امروزه در حال پیشرفت است. کریم آباد در شهری واقع شده است که از بخش شمالی به سرخه حصار، از جنوب به ورامین و قرچک، از مشرق به استان سمنان و از مغرب به شهرستان پاکدشت محدود شده است.

 

دسترسی به ایستگاه اتوبوس و خط تاکسی :

این روستا به خطوط اتوبوس واحد دسترسی ندارد و فقط برخی از تاکسی های شخصی می باشند که افراد را به دیگر محله می رسانند.

 

دسترسی به مترو :

ندارد

 

پمپ بنزین :

ندارد

 

محدودیت ترافیکی

ندارد

 

امکانات :

در این روستا مرکز خرید مناسبی وجود ندارد اما چندین مغازه وجود دارد که اهالی محله می توانند مواد خوراکی خود را از آن ها تهیه کنند اما به نظر می رسد برای تهیه و خرید لباس ساکنین این محله ناچار به رفتن به بخش شریف آباد بروند.

به تازگی در این روستا پلی در حال ساخت و احداث است که مخصوص عبور حیوانات از آن می باشد. معاون سیاسی انتظامی فرمانداری، معاون راهداری، مشاور فرماندار و مدیر روابط عمومی فرمانداری با رفتن به روستای کریم آباد واقع در بخش شریف آباد شهرستان پاکدشت از نحوه احداث و راه اندازی پل مخصوص عبور احشام که جهت کاهش خطرات احتمالی طرح آن ارائه شد بازدید کردند.

یکی از مزیت های این روستا وجود مرکز بهداشت درمانی می باشد که اهالی این روستا برای درمان بیماری های خود می توانند به این روستا مراجعه کنند. ساکنین کریم آباد برای درمان تمامی بیماری های خود نیازی به مراجعه به بخش شریف آباد ندارند.

در این روستا همچنین آموزشگاه شهید نادر طاهری به تازگی افتتاح شده است. این آموزشگاه در حضور افراد شاخص و برجسته ای از جمله فرماندار شهرستان( مهندسی قاسمی فرزاد)، سفیر ژاپن( آکیرا چیبا)، کمیسر عالی سازمان ملل متحد امور پناهندگان، سفیر آلمان در ایران( اتوگراف رایزن)، معاون مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی در وزارت کشور( حجت الاسلام والمسلمین صالحی)، معاون امور دانش آموزان و اتباع بیگانه و مدارس خارج از کشور( نوش آبادی)، مدیر کل نوسازی مدارس استان، برخی از رئیس های ادارات و نهادها و ساکنین روستای کریم آباد  و خانواده شهید نادر طاهری به بهره برداری رسید.

کتابخانه عمومی شهید آوینی در روستای کریم آباد از توابع شهرستان پاکدشت افتتاح شد. افتتاح این کتابخانه نقش قابل توجهی در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اهالی این روستا داشته است. بر اساس گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان پاکدشت این کتابخانه دوازدهمین کتابخانه عمومی در این شهرستان است. این کتابخانه با تلاش و همت نهاد کتابخانه عمومی پاکدشت افتتاح شد.

همچنین این کتابخانه عمومی در حضور فرماندار شهرستان، نماینده پاکدشت در شورای اسلامی، مدیر کل کتابخانه های عمومی در کلانشهر تهران، رئیس انجمن کتابخانه های عمومی، بخشدار شریف آباد و بخشدار پاکدشت به صورت رسمی به بهره برداری رسید. وسعت این کتابخانه عمومی در کریم آباد به ۴۳۰ متر مربع می رسد و مساحت آن ۱۱۵۶ متر مربع است که ساخت آن در سال ۱۳۹۱ به پایان رسیده است.

در این کتابخانه مخزن، ۲ سالن مطالعه برای خواهران و برادران، بخش کودک و کلاس های آموزشی وجود دارد. ساعات کاری این کتابخانه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۴ بعد از ظهر است. و برای خدمت رسانی به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی آماده است. در مراسم افتتاحیه این کتابخانه علاوه بر افراد ذکر شده مسئولان پاکدشت، چند تن از خانواده های معظم شهدا و تعدادی از اهالی کریم آباد حضور داشتند.

در این روستا یک بوستان نیز به تازگی افتتاح شده است که نام این بوستان را بوستان شهدای روستای کریم آباد گذاشته اند. همزمان با فرا رسیدن اعیاد شعبانیه این بوستان در حضور فرماندار پاکدشت، نماینده شهرستان پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، بخشدار شریف آباد و برخی از مسئولان و خانواده های معظم شهدا افتتاح شد.

چندی قبل بخشدار شریف آباد و هیئت همراه او به روستای کریم آباد رفتند تا مشکلات کشاورزی اهالی این روستا را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند. رئیس جهاد کشاورزی کلانشهر تهران و بخشدار این منطقه به همراه اعضای شورای اسلامی روستای کریم آباد زمین های کشاورزی این منطقه را مورد بررسی قرار دادند  مشکلات موجود در این روستا را بررسی کردند. برای رفع مشکل چاه آب کشاورزی در این روستا راه حل هایی ارائه شد و حل و پیگیری مشکلات این روستا در دستور کار قرار گرفت.

افتتاحیه طرح خادم با تلاش اعضای هلال احمر استان تهران در کریم آباد یکی از روستاها و توابع پاکدشت برگزار شد. در این مراسم معاون آموزش و پژوهش، معاون داوطلبان هلال احمر، معاون عمرانی فرمانداری شهرستان، سرپرست هلال احمر شهرستان، بخشدار شریف آباد، برخی از مسئولین و ستاد مدیریت بحران حضور داشتند. در این مراسم مدرسه دخترانه دهخدا میزبان این مراسم بود.

در ابتدای این مراسم گزارشی در رابطه با آماده سازی مقدمات اجرای این طرح در سطح شهرستان پرداخت. این طرح، یک طرح آموزشی خانواده ها برای آمادگی در برابر حوادث طبیعی می باشد. در اولین مرحله از این طرح حدود ۴۰ هزار خانواده به طور سرپایی آموزش های لازم را دریافت می کنند.

این طرح در حال اجراست تا شعار هر خانواده، یک امدادگر تحقق پیدا کرده و آمادگی های خانواده ها در برابر وقوع حوادث افزایش پیدا کند. در این طرح مجریان خانه به خانه رفته و بروشور هایی را در اختیار خانواده ها قرار می دهند. در نهایت از اهالی روستا خواسته می شود تا با مجری های این طرح همکاری لازم را داشته باشند. این طرح یکی از طرح های عالی است که در سال های اخیر ایجاد شده است. با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله دریافتیم که این روستا یکی از روستاهای مدرن می باشد.

هرچند می دانیم زندگی در روستاها امروزه بسیار سخت شده است اما زندگی در این روستا به خاطر وجود امکانات و خدمات مناسب چندان دور از ذهن و سخت نخواهد بود. امروزه با توجه به آلودگی هوای شهر تهران و نبودن کار مناسب در کلانشهر تهران برخی از اهالی این منطقه به روستای خود بازگشته اند.