معرفی :

قصر فیروزه ۱ یکی از فازهای قصر فیروزه واقع در ناحیه ۶ منطقه ۱۴ می باشد. این منطقه محل اسکان خانواده های کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه و اماکن خدماتی و بهداشتی موجود در منطقه قصر فیروزه ۱ محله قصر فیروزه را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم. اگر تمایل دارید با فاز ۱ قصر فیروزه بیشتر آشنا شوید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه :

در زمان های قدیم زمین های منطقه قصر فیروزه به یکی از همسران شاه به نام فیروزه تعلق داشت و به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. بعد از انقلاب اسلامی در این محله چندین مرکز نظامی تأسیس شد و کارکنان ارتش و نیروی هوایی به همراه خانواده هایشان در این محله سکونت یافتند. به دلیل وجود مراکز نظامی ارتش در قصر فیروزه این مکان به یکی از محل های اسکان خانواده های ارتشی و سپاه اختصاص یافت. البته لازم به ذکر است که کارکنان نیروی هوایی ارتش در فاز یک قصر فیروزه که قصر فیروزه ۱ نام گرفته است سکونت می کنند.

 

بافت انسانی :

بافت انسانی موجود در محله قصر فیروزه ۱ یکی از ویژگی های بارز و برجسته این منطقه می باشد. اکثر ساکنین این محله کارمندان نیروی انتظامی می باشند. فرزندان آن ها در محیط و شرایطی تقریباً یکسان رشد و پرورش یافته اند. کودکان این محله با نوعی تفکر خاص وارد دنیای بیرون خواهند شد. در این محله ساختمان ها تقریباً مشابه یکدیگر هستند. قصر فیروزه ۱ در حقیقت فاز ۱ قصر فیروزه در ناحیه ۶ منطقه ۱۴ می باشد. این محله از سمت شمال به جاده مخصوص قصر فیروزه، از بخش جنوبی به خیابان شهید رحیمی، از مشرق به ارتفاعات قصر فیروزه و از غرب به بزرگراه بسیج محدود شده است. در این محله و در مجاور آن اماکن بسیار مهمی از جمله ستاد مشترک سپاه، سازمان بسیج مستضعفان، بیمارستان بعثت، ورزشگاه جهان پهلوان تختی قرار گرفته اند. این محله به شهرک شهید شجاعی نیز معروف است که به عنوان بزرگترین شهرک مسکونی نظامی در سراسر تهران شناخته می شود.

 

دسترسی به مترو :

در محله قصر فیروزه ۱ انواع وسایل نقلیه عمومی وجود دارد و از این رو اهالی این محله می توانند به راحتی به دیگر مناطق تهران دسترسی داشته باشند. همانطور که می دانید استفاده از وسایل نقلیه در هر محله نشان دهنده سطح فرهنگی اهالی آن محله است و اهالی قصر فیروزه ۱ که خانواده های کارمندان نیروی انتظامی نیز از آنجا که سطح فرهنگی بالایی دارند اکثر اوقات سعی می کنند از وسایل نقلیه در دسترسی در محله استفاده کنند. ایستگاه مترو موجود در این محله ایستگاه مترو میدان بسیج می باشد.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

همچنین در این محله خطوط اتوبوس رانی شرکت واحد و تاکسی های خطی همواره برای خدمت رسانی به اهالی این منطقه آماده هستند. نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس در این محله ایستگاه اتوبوس محلاتی می باشد. تاکسی های خطی نیز با توجه به مقصد مورد نظر شما در دسترس هستند.

 

پمپ بنزین :

از آنجا که تمامی وسایل نقلیه عمومی در این محله در دسترس هستند یکی از نیازهای اصلی این منطقه وجود پمپ بنزین در این منطقه می باشد از این رو پمپ بنزین جایگاه ۲۰۲ هجرت در این محله واقع شده است.

 

امکانات :

مهمترین مراکز خرید موجود در قصر فیروزه ۱، فروشگاه زنجیره ای اتکا شعبه شهرک شهید شجاعی و بازارچه ۹ دی می باشد. در این مراکز خرید انواع اقلام و احناس مورد نیاز ساکنین محله یافت می شود و از این رو ساکنین برای تأمین نیازهای خود به اجناس مختلف می توانند به این محله مراجعه کرده و دیگر نیازی به رفتن به دیگر محله های مجاور ندارند.

در ادامه قصد داریم تا برخی نکات مثبت و نقطه ضعف شهرک شهید شجاعی را مورد بررسی قرار دهیم. یکی دیگر از ویژگی های بارز و برجسته محله قصر فیروزه ۱ عدم وجود ترافیک سنگین و آزاردهنده است. در این محله چندین دانشگاه و پادگان نظامی وجود دارد. وجود ورزشگاه تختی در این محله باعث می شود در زمان برگزاری مسابقات خیابان های خلوت این محله به اوج ترافیک خود برسد زیرا انواع موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه در زمان مسابقات در این محله پارک می کنند. بر اساس گفته ی یکی از اهالی این محله وضعیت زندگی در محله قصر فیروزه ۱ خوب است و تنها مشکل آن عدم وجود بازار میوه و تره بار است. با بررسی های شهردار منطقه ۱۴ کلانشهر تهران این مشکل نیز به زودی با یافتن محل مناسب و احداث بازار میوه و تره بار رفع خواهد شد.

در این محله فضای سبز، مدارس و دانشگاه نیز وجود دارد که نگرانی محصلین این ناحیه را در رابطه با مشکلات ادامه تحصیل کاهش داده است.

کی دیگر از مشکلات مهم در این محله عدم رعایت بهداشت و نظافت می باشد. به گفته ی یکی از کاسبان این محله نظافت خیابان های قصر فیروزه ۱ اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و این محله مجهز به سطل زباله های خوب نمی باشد. عدم رعایت بهداشت و نظافت در این محله باعث می شود ساکنین قصر فیروزه ۱ مریض شوند و این محله ظاهر زشتی پیدا کند. برای رفع این مشکل نیز بر اساس دستور شهردار این منطقه نظافت خیابان ها و سطل زباله ها به صورت یکپارچه و در تمامی ساعات شبانه روز در این ناحیه انجام می شود.

سرای محله قصر فیروزه در این شهرک قرار دارد. مدیر این محله اظهار می کند که تمامی ساکنین این محله را کارمندان نیروی انتظامی تشکیل نمی دهند و همچنین افرا بومی نیستند به همین دلیل تعلق خاطر آن ها به این محله کمتر می شود. در این محله همچنین خانه کودک فعال وجود دارد که علاوه بر نگهداری از کودکان برنامه های آموزشی متناسب با سن کودکان در این سازمان انجام می شود.

از دیگر ویژگی های این محله می توان به سر سبز بودن منطقه، استفاده مناسب ساکنین از فضای آموزشی مشترک، وجود بازار روز، حضور چهره های مهربان، زمین فوتبال، کودکان مغرور افسران ارشد و کودکان بی ادعای کارکنان نیروی انتظامی، وجود تضاد شخصیتی بین کودکان افسران ارشد و کارمندان نیروی انتظامی، هیئت های عزاداری موجود در این محله و آرامش خاص این محله اشاره کرد. تمامی این ویژگی ها را به طور یکجا کمتر می توان در دیگر محله های کلانشهر تهران پیدا کرد. البته ویژگی های ذکر شده در این بخش از مقاله به قصر فیروزه ۱ در دهه ۱۳۷۰ مربوط می باشد که امروزه تغییرات قابل توجهی در این محله رخ داده است.

همواره به شما توصیه می کنیم قبل از اینکه در محله ای خانه ای خریداری کنید تمام ویژگی ها، نقاط ضعف و نقاط قوت آن را مورد نظر را قرار داده و آن ها را بررسی کنید سپس اقدام به خرید خانه بکنید تا در صورت خرید خانه مشکلی برای شما ایجاد نشود. یکی از محله های شهر تهران که با وجود چندین مشکل محله ای بسیار خوب برای سکونت می باشد قصر فیروزه ۱ است. امیدواریم راهنمایی که توسط مشاوران املاک سایت ما در اختیار شما قرار گرفت برای شما مفید بوده باشد.