معرفی :

در کلانشهر تهران چندین شهرک با نام شهرک شهید بهشتی وجود دارد. یکی از این شهرک ها که در بخش جنوب شرقی تهران و انتهای بیست متری افسریه واقع شده است شهرک شهید بهشتی است که نام قدیمی آن قصر فیروزه ۲ می باشد. این شهرک نیز همانند شهرک قصر فیروزه ۱ به کارمندان نیروی انتظامی و سپاه اختصاص دارد. در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه و امکانات موجود در قصر فیروزه ۲ را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید آپارتمان در این شهرک را دارید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه :

در زمان های گذشته و دوران حکومت محمدرضا پهلوی این محله به یکی از همسران شاه به نام فیروزه تعلق داشته است به همین دلیل امروزه این محله قصر فیروزه ۲ گفته می شود. یکی از پروژه های بنیاد تعاون نیروی ارتش شهرک قصر فیروزه ۲ بوده است. کار ساخت این شهرک تقریباً از ۱۵ سال پیش توسط پیمانکاران و مهندسان شرکت عمران توسعه گران پیشگام آغاز شده است. برخی از بخش های این شهرک با گذشت ۱۵ سال هنوز تکمیل نشده است. ساکنین و مالکان اولیه واحدهای این شهرک خانواده های نیروی ارتش هستند. از سال های اولیه ساخت این شهرک واحدهای آن به صورت آزادانه خرید و فروش می شدند. اکثر ساکنین این شهرک امروزه افراد آزاد و شخصی هستند.

 

مرزبندی :

از لحاظ بافت انسانی موجود در قصر فیروزه ۲ می توان گفت که اکثر ساکنین این محله را خانواده های کارمندان ارتش تشکیل می دهند و همین امر باعث افزایش نظم، کلاس و آرامش این شهرک شده است. این شهرک در مجاورت با اتوبان شهید بابایی در جنوب شرقی کلانشهر تهران واقع شده است. این شهرک به طور دقیق روبروی دانشگاه امام حسین احداث شده است. از بخش شمالی به اتوبان شهید بابایی، از بخش مغرب به جنگل لویزان، از بخش مشرق به حکیمیه و از بخش جنوبی به دانشگاه آزاد واحد تهران شمال محدود شده است. در ادامه مقاله با امکانات و خدمات موجود در این شهرک بیشتر آشنا خواهید شد.

 

دسترسی به مترو :

دسترسی قصر فیروزه ۲ به اتوبوس ها، تاکسی های خطی و اتوبان در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد. در نزدیکی این شهرک یک ایستگاه خط مترو وجود دارد که حمل و نقل و جابجایی ساکنین این محله را آسانتر ساخته است.

 

دسترسی به اتوبوس و تاکسی :

هر چند این شهرک کوچک است اما امکانات و خدمات آن که در اختیار اهالی محله قرار می گیرد بسیار عالی می باشد. علاوه بر خط مترو چندین خط اتوبوس نیز از این محله می گذرد که نقش قابل توجهی در حمل و نقل اهالی آن دارد. همچنین تاکسی های خطی در نزدیکی درب ورودی آن همواره در خدمت رسانی به ساکنین محله آماده هستند.

در این بخش از مقاله مسیر این خطوط اتوبوسرانی و تاکسی های خطی موجود در محله قصر فیروزه ۲ را به طور مختصر معرفی خواهیم کرد. مسیر های اتوبوسرانی شرکت واحد شامل اتوبوس دانشگاه امام حسین به علم و صنعت( درب جنوب شرقی شهرک)، اتوبوس حکیمیه به نوبنیاد( جنب بازار میوه تره بار سپاه/ جنب مخابرات شهید بابایی)، هستند.

مسیر تاکسی های خطی نیز در قصر فیروزه ۲ از شهرک به مترو فرهنگسرا و شهرک به فلکه دوم تهرانپارس می باشد. در این شهرک تاکسی تلفنی نیز وجود دارد این مراکز رز تاکسی و تاکسی تلفنی بهشتی می باشند. همچنین از جلوی درهای شهرک تاکسی های عبوری حرکت می کنند.

 

امکانات :

هر چند وجود مرکز خریدهای معتبر و عالی در هر محله ای یکی از نقاط قوت محله می باشد اما محله قصر فیروزه ۲ از نظر داشتن مرکز خرید دارای نقاط ضعف است زیرا در این محله مرکز خرید مناسب وجود ندارد و ساکنین این محله برای خرید اقلام و اجناس مورد نیاز خود باید به محله های مجاور خود بروند تنها مرکز خرید در مجاورت این شهرک پاساژ نور می باشد.

در این محله درمانگاه یا بیمارستان وجود ندارد اما به تازگی چندین دکتر در این شهرک مطب خود را افتتاح کرده اند که اهالی شهرک می توانند به آن ها مراجعه کنند. این مطب ها شامل جراحی و دندانپزشکی( میترا فردی، مریم بنده زاده) و داخلی و اطفال( حسین سیبویه) می باشند. همچنین در این شهرک داروخانه دکتر اسدی آماده خدمت رسانی به اهالی این منطقه می باشد. نزدیک ترین درمانگاه به این شهرک درمانگاه امام حسین واقع در شهرک ولایت سپاه است. در صورت داشتن امور کلینیکی می توانید به این درمانگاه مراجعه کنید.

از آنجا که بنیاد تعاون ارتش پس از به اتمام رسیدن کل پروژه برای خانه ها سند صادر می کند، خانه های این شهرک هیچ کدام هنوز سند ندارند. به دلیل نداشتن سند واحدهای این منطقه با قیمت مناسب تری به فروش می رسند. پس از صادر شدن سند برای خانه های این واحد قطعاً قیمت واحدها افزایش قابل توجهی خواهند داشت. بنابراین می توان گفت سرمایه گذاری در این محله می تواند فوق العاده عالی باشد.

از جمله نقاط قوت این شهرک می توان به سند نداشتن واحدهای این شهرک اشاره کرد. به دلیل نداشتن سند قیمت برای خرید، اجاره و رهن از دیگر نقاط تهران مناسب تر می باشد. در نزدیکی این شهرک جنگل لویزان قرار گرفته است و از این لحاظ ساکنین این محله می توانند برای گذراندن اوقات فراغت خود به جنگل بروند. همچنین آلودگی این شهرک که در منطقه مناسبی از منطقه ۴ کلانشهر تهران قرار گرفته است در سطح پایینی قرار دارد.

یکی از مهم ترین مسائلی که برای سکونت در هر محله باید مد نظر قرار گیرد ترافیک آنجا می باشد که این شهرک از شلوغی شهر و ترافیک به دور است. تعداد درهای ورودی این شهرک زیاد می باشد به همین دلیل دسترسی ساکنین به اتوبان و خیابان های اطراف ساده شده است. در این شهرک برای نصب ماهواره، پوشش بانوان و تخلف رانندگی ممنوعیتی وجود ندارد. فضاهای سبز موجود در شهرک بسیار زیبا هستند.

نزدیک سال تحویل نمایشگاه بهاره حکیمیه در نزدیکی شهرک اجناس مورد نیاز برای عید را به فروش می رسانند. این نمایشگاه به قدری به شهرک نزدیک است که حتی می توان با پای پیاده به آنجا رفت.

از جمله معایب این شهرک نیز می توان گفت از آنجا که واحدهای این شهرک سند ندارند برای خرید آن ها نمی توان از بانک های مختلف وام مسکن گرفت و باید پول نقد به همراه داشته باشید. با زندگی در این شهرک از تمامی نقاط شهر دور هستید و کلینیک و بیمارستان در این شهرک وجود ندارد اما درمانگاه امام حسین در مجاورت این شهرک احداث شده است که دارای امکانات خوبی است.

اگر محل کار شما از شهرک دور باشید و وسیله شخصی نداشته باشید ممکن است در رفت و آمد کمی مشکل داشته باشید. در این شهرک استخر وجود ندارد اما استخر دانشگاه عباسپور به این شهرک نزدیک است که با پای پیاده می توان در عرض ده دقیقه به آنجا رسید. در قصر فیروزه ۲ اینترنت ایرانسل، مبین نت و وایمکس آنتن نمی دهد. یکی دیگر از نقاط ضعف این شهرک عدم وجود بازار میوه و تره بار در آن است؛ اما این مشکل نیز با رفتن به مرکز میوه و تره بار در شهرک ولایت سپاه حل خواهد شد.