معرفی :

پرديس مركز شهرستان پرديس و در ۱۷ كيلومتري شمال شرق تهران قرار دارد. براساس سرشماري سال ۱۳۹۵، جمعيت اين شهرستان، ۷۳۳۶۳ نفر است و در اين شهرستان ۲۳۹۳۸  خانوار زندگي مي كنند كه در مجموع ۳۶۹۳۳ مرد و ۳۶۴۳۰ زن هستند. جمعيت شهرستان پرديس در سال ۸۵، ۲۵۳۶۰ نفر و در سال ۹۰، ۳۷۲۵۷ نفر بود.

مكان يابي شهر پرديس با توجه به شرايط طبيعي منطقه و اهداف دولت صورت گرفته و با توجه به موقعيت حساس شهر تهران به عنوان پايتخت و مركز اداري و سياسي كشور اهميت خاصي دارد.

مي توان گفت كه پرديس شهري كوچك در شرق تهران است كه اصلا” به شهر اقماري شباهتي ندارد شايد در نهايت در چند سال آينده به يك كلانشهري مانند كرج تبديل شود. البته اين شهر بايد متناسب با جمعيت خود امكاناتي داشته باشد و گرنه بايد به كلان شهر تهران متكي باشد. شايد بتوان گفت درست است كه در سال هاي قبل از ۶۸ اصلا پرديسي وجود نداشت ولي اكنون در شهر پرديس تنها يك خوابگاه وجود دارد كه در آن امكاناتي تعبيه نشده، قرارنيست كه كلان شهر تهران تاوان توسعه شهر پرديس را بدهد پس چه بهتر توسعه اين شهر به صورت منطقي و منظم پيش رود.

براساس طرح جامع شهر حدود ۷۴۰ هكتار از زمين هاي شهر در ناحيه جنوب غرب تحت عنوان دره بهشت و با كاربري توريستي و تفريحي مشخص شده اند كه در صورت محقق شدن مي تواند نقطه عطفي براي شكوفايي منطقه باشد و بسياري از كاربري هاي توريستي، تفريحي و تحقيقاتي بيشتر شهر را دربرمي گيرد كه بدين ترتيب مهم ترين مشخصه شهر خواهد بود. از جمله اين طرح ها مي توان به پروژه مترو اشاره كرد كه مي تواند آينده اي روشن را براي شهر رقم بزند.

 

تاريخچه :

براساس سياست هاي جديد احداث شهرهاي جديد كه هدف آن مهار رشد بي رويه جمعيت و كنترل مهاجرت از شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ به خصوص تهران است برهمين اساس محله پرديس كه در محور مواصلاتي تهران ـ مازندران قرار دارد قرار شد كه در محلي بنام آب انجيرك تاسيس شود و از آن جايي كه به شهر تهران نزديك است احداث محله پرديس از اهميت خاصي برخوردار است.

 

بافت انساني :

محله پرديس در ۱۷ كيلومتري شرق تهران و در مسير جاده ترانزيتي تهران به مازندران قرار دارد محله پرديس از جنوب به روستاي كرشت و از غرب به منطقه جاجرود و از شمال به رشته هاي كوه هاي البرز و از شرق به بومهن منتهي مي شود.

شمالي ترين نقطه شهر جديد پرديس در راستاي مسيل بزرگي است كه از واصفجان و سيارك شروع مي شود و در نهايت از داخل محله پرديس مي گذرد، جنوبي ترين نقطه پرديس در دامنه هاي كوه گردخيل قرار دارد. شرقي ترين نقطه آن در بستر مسيل گل دره شمال شهر و در محدوده پارك خجير قرار دارد و در نهايت مي توانيم بگوييم كه محله پرديس به صورت مستطيلي تصور مي شود كه حداكثر ۱۲ كيلومتر طول و ۵۳ كيلومتر عرض آن است.

از آن جايي كه در شهر تهران در زمينه تراكم سازي محدوديت هايي از سال ۱۳۸۱ تاكنون وضع شده، همين قضيه باعث شد تا سكونت در محله پرديس افزايش بيابد. ايجاد شهرداري پرديس باعث شده كه شهر پرديس رسمي تر شده و مردم بيشتر تمايل داشته باشند كه به اين محله نقل مكان كنند. البته در سال ۱۳۷۵ هيچ خانواري در محله پرديس سكونت نداشتند ولي بعدها براساس واگذاري زمين و مجوز ساخت و ساز مشخص شده كه تا تابستان ۱۳۸۴، ۱۳۴۰۰ خانوار يعني ۵۲۰۰۰ نفر در محله پرديس سكونت كرده اند.

 

محدوديت هاي ترافيكي :

اين محله مشمول طرح هاي ترافيكي نيست. بنابراين مي توانيد با خيالي آسوده به اين منطقه از تهران سفر كنيد و از كليه جاذبه هاي گردشگري آن استفاده كنيد.

از آن جايي كه در اين محله مراكز تجاري نيز وجود دارد به همين دليل مردم دوست دارند كه محصولات جديد برندهاي مشهور جهاني را از اين محله خريداري كنند.

 

دسترسي به اتوبوس و تاكسي :

در اين محله ايستگاه هاي اتوبوس وجود دارد كه مسافران را جابجا مي كند. ايستگاه اتوبوس در محله آرارات قرار دارد.

اتوبوس هايي مسافران را از اين محله به فرهنگسراي اشراق جابجا مي كنند. همچنين اتوبوس ها در روزهاي جمعه نيز فعاليت دارند و حتي در ايام مناسبي مانند عيد فطر ، مسافران را جهت اقامه نماز جابجا مي كنند.

از آن جايي كه در طول سال هاي گذشته در پايانه نوبنياد و چهارراه تهرانپارس پايانه هاي تاكسي ايجاد شده به همين دليل سعي مي شود كه تاكسي هاي بيشتري جهت جابجايي مسافران از اين پايانه ها جذب شود تا حجم مسافران افزايش يافته و بر رونق منطقه افزوده شود.

 

دسترسي به مترو :

مدير عامل شركت  عمراني پرديس گفت كه كار مطالعاتي متروي تهران ـ پرديس خاتمه يافته و عمليات اجرايي آن از سال آينده شروع خواهد شد. قرار است كه مترو پرديس به خط ۲ متروي تهران متصل شود.

 

 پمپ بنزين :

پمپ بنزين CNG در جاده آبعلي فاز ۲ محله ۴ قرار دارد.

 

امکانات :

شهر جديد پرديس قابليت هاي توريستي و گردشگري و سياحتي دارد به لحاظ موقعيت خاص طبيعي، و ارتفاعات، آب و هواي چهار فصل و جاذبه هاي طبيعي و پوشش گياهي با رودخانه هاي كه در همه جاي طبيعت آن جاري هستند و در نهايت چشم انداز بسيار زيبايي را بوجود آورده اند كه مي توان به آبشار كمرد، منطقه سياحتي جوزك، منطقه واصفجان در منطقه آبعلي، درياچه سدلار و منطقه لار، درياچه تار، و ساير مكان هاي ديدني و تاريخي كه به شهرستان دماوند نزديك هستند همگي مي توانند درپركردن اوقات فراغت توريست ها و ساير گردشگران و مسافران نقش مهمي را ايفا كنند.

از ديگر ويژگي هاي شهرستان پرديس مي توان به آزادراه تهران ـ پرديس اشاره كرد كه اين چنين آزادراهي توانسته بين شرق تهران و استان هاي شمال شرق و شمال ارتباط برقرار كند و در نهايت فاصله جديد شهر پرديس را با تهران از ۲۵ كيلومتر به ۱۷ كيلومتر كاهش دهد. در كنار اين مورد مي توان به اجراي خط لوله انتقال آب جهت تامين آب پرديس اشاره كرد كه نقش بسيار مهمي را در اين زمينه ايفا مي كند.

در حال حاضر در محله پرديس مراكزي مانند اورژانس، پليس انتظامي، پليس راهنمايي و رانندگي و آتش نشاني و مراكز تجاري احداث شده اند و پارك فناوري پرديس شايد بتوان گفت كه مهم ترين پارك فناوري بين المللي ايران است كه در نزديكي محله پرديس قرار گرفته است.

مركز خريد پرديس در محله پرديس قرار دارد و در اين مركز خريد برندهاي معروفي، محصولات خود را در معرض فروش گذاشته اند. اين مركز خريد تا ساعت ۲۲ به روي علاقمندان براي خريد انواع و اقسام محصولات باز است.

مجتمع تجاري مانند خليج فارس، زيتون، صدف، سپيد، مرواريد و آفتاب مهم ترين مجتمع هاي تجاري پرديس هستند كه مي توانند فرصت هاي سرمايه گذاري بيشتري در زمينه هاي تجارت و خدمات براي پرديس فراهم بياورند.

مركز تجاري بهاران يكي ديگر از مراكز تجاري محله پرديس است كه در طول ۴ سال ساخته شده است و ۱۲۵۰ مترمربع پاركينگ دارد كه ۲۵۰ خودرو در آن جا مي شود.

البته مغازه هاي ديگري مانند لباس فروشي، كابينت فروشي، مبلمان، صنايع دستي در اين مركز مشغول فعاليت هستند.

رستوران ها و فست هاي فودهاي بسياري در اين محله وجود دارد كه مي توانيد بنا به سليقه خود غذاي مورد علاقه خود را سفارش دهيد.