معرفی :

پرند شهري تازه تاسيس درشهرستان رباط كريم استان تهران است. محله پرند در ۳۳ كيلومتري جنوب غربي شهر تهران و در مسير آزادراه تهران و ساوه قرار دارد. توسعه اين شهر و افزايش جمعيت به بيش از ۶۰۰ هزار نفر باعث شده تا مشكلاتي اجتماعي براي اين شهر بوجود بيايد.

در سال ۱۳۸۳، شركت مپنا تصميم گرفت كه نيروگاه پرند را احداث كند و آخرين واحد اين نيروگاه در سال ۱۳۸۵ راه اندازي شد. متروي محله پرند به زودي افتتاح خواهد شد.

با احداث خط انتقال آب هاي زيرزميني سعي شده كه آب هاي زيرزميني تهران به محله پرند منتقل شود.

پارك جنگي در دره حد فاصل فازهاي ۳ و ۴ مسكوني احداث شده است.

 

تاريخچه :

قلعه سنگي محله پرند يكي از شاخصه هاي معماري اسلامي ايراني به شمار مي رود و امروزه ديوارهاي عظيم سنگي آن كه در شهر پرند هنوز پابرجا هستند همچنان خودنمايي مي كنند و توجه هر تازه واردي را به شهر جلب مي كنند. اين قلعه در طول بيش از دويست سال ساخته شده و در طول ساليان سال براي مقاصد مختلف توسط حكومت ها مورد استفاده قرار مي گرفت. البته تا به حال تاريخ دقيقي براي زمان احداث آن مشخص نشده ولي باستان شناسان زمان احداث آن را به زمان آل بويه تخمين مي زنند. به همين دليل سازمان ميراث فرهنگي تصيم گرفت كه اين قلعه را مرمت كند و از آن محافظت نمايد.

 

مرزبندي :

شهر جديد پرند در ۳۳ كيلومتري جنوب غربي شهر تهران قرار دارد و در مسير آزادراه تهران ساوه قرار دارد. شهر پرند با شهرستان زرنديه كه در استان مركزي قرار دارد همسايه است. پروژه مسكن مهر در حال حاضر در اين شهر در حال اجراست و بدين ترتيب انتظار مي رود كه در آينده اي نزديك جمعيت اين شهر رو به فروني بگذارد و انتظار مي رود كه جمعيت اين شهر تا مرز ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر افزايش بيابد.

جمعيت شهر پرند براساس سرشماري سال ۱۳۹۵، ۹۷۴۶۴ نفر بود كه به عبارتي ۳۱۶۹۳ خانوار در اين شهر ساكن هستند كه از اين تعداد ۴۸۹۷۷ نفر مرد و ۴۸۴۸۷ نفر زن هستند.

جمعيت محله پرند در سال ۱۳۹۰، ۲۸۷۳۳ نفر است كه در آن ۸۱۰۷ خانوار ساكن است كه از اين تعداد ۱۴۹۹۳ نفر مرد و ۱۳۷۴۰ نفر زن هستند. براساس سرشماري جمعيت اين شهر در سال ۹۵، ۹۷۴۶۴ نفر است و مشخص شده كه در بين شهرهاي ايران بيشترين رشد را به خود اختصاص داده است.

نزديكي به فرودگاه امام خميني باعث شده كه خيلي از مردم تمايل به سكونت در اين شهر جديد را داشته باشند.

همچنين دولت سعي مي كند تا حد ممكن ادارات دولتي را به محله پرند منتقل كند و از بار ترافيكي شهر تهران بكاهد.

 

دسترسي به اتوبوس و تاكسي :

۴۳ دستگاه اتوبوس از محله پرند به مترو صادقيه و ۲۰ دستگاه اتوبوس از محله پرنده به مترو شاهد مسافران را جابجا مي كنند.

۲۵ دستگاه ون از محله پرند به مترو شاهد مسافران را جابجا مي كنند و ۴۵ دستگاه تاكسي در داخل شهر و ۷۵ دستگاه تاكسي در مسير پرند به رباط كريم و ۱۰۰ دستگاه تاكسي در مسير پرند به مترو صادقيه؛ مسافران را جابجا مي كنند.

 

دسترسي به مترو :

دو قطار خودكششي صبح و عصر مسافران را از پرند به تهران و بالعكس جابجا مي كند. ساعت حركت قطارها در وب سايت رجا درج مي شود.

قطار برقي تهران ـ پرند يكي از مهم ترين وسايل نقليه در اين محل است كه در جابجايي مسافران نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند كه به طول ۵۳ كيلومتر اين راه آهن احداث شده است كه در ادامه خط يك متروي تهران از حرم امام خميني و در امتداد آزادراه تهران ـ قم و فرودگاه امام خميني به شهر پرند متصل مي شود. اين پروژه براساس تكنولوژي روز و توسط مهندسين ايراني ساخته شده و به سه قطعه تقسيم شده و در حال ساخت مي باشد. از آنجايي كه اين خط مترو به راه آهن تهران جنوب نزديك است براي جابجايي مسافران از پرند به تهران نقش ارزنده اي را ايفا مي كند و در كنار آن اتوبوس ها و تاكسي ها نيز سعي مي كنند كه از بار مسافران كم كرده و مسافرين را از طريق جاده به تهران منتقل مي كنند.

 

پمپ بنزين :

جايگاه سوخت شهر پرند بعد از رباط كريم قرار دارد و جهت سوختگيري ساكنان محله و مهمانان آنان احداث شده است.

 

امکانات :

بيمارستان ۳۰۰ تختخوابي بين المللي فوق تخصصي در محله پرند احداث شده است. هتل ۵ ستاره با مدنظر قرار دادن ۱۰۰ اتاق جهت جذب توريست ها و مسافرين احداث شده است.

در محله پرند طرح ايجاد يك درياچه مصنوعي داده شده و همچنين طرح ايجاد شهر جديد ديزلي لند در اراضي جديد پرند نيز به تصويب رسيده است.

قرار بر اين است كه دهكده المپيك در آينده اي نزديك به محله پرند منتقل شود. منوريلي نيز جهت جابجايي مسافرين در اين شهر قرار است در آينده اي نزديك احداث شود.

سينماي روباز و روبسته نيز و باغ شهر محله پرند نيز در دستور كار دولت قرار دارد. سالن هاي ورزشي چند منظوره نيز در همين راستا به تصويب رسيده اند.

عمليات احداث مجتمع تجاري “هاي سي” از سال ۱۳۹۳ شروع شده و در نهايت در سال ۱۳۹۴ به پايان رسيد. اين مركز تجاري در ۴ طبقه طراحي و اجرا شده است.

مجتمع تجاري “هاي سي” در ۱۵ ارديبهشت ۹۵ شروع به كار نمود و در جشن افتتاحيه ۲۰۰۰ نفر مهمان از مردم پرند و مسئولين دولتي دعوت شده بودند. اين مجتمع با شعار “كيفيت، قيمت مناسب و احترام به مشتري” شروع به كار نمود. همچنين در اين راستا، فروشگاه هاي شهروند تحت عنوان بزرگترين هايپرماركت با فضايي حدود ۷۰۰۰ مترمربع و ۱۸۰۰ متر براي فروش محصولات، شايد بتوان گفت كه اولين فروشگاه شهروندي است كه در خارج از شهر تهران شروع به كار مي كند و در اسفند ۱۳۹۵ اين چنين رويدادي رخ داد.

طبقه همكف اين واحد تجاري ۶۷ واحد تجاري دارد كه در متراژهاي ۱۲ تا ۲۶۵ متري و در مساحتي حدود ۳۲۰۰ مترمربع قرار گرفته اند.

طبقه اول اين واحد تجاري حدود ۳ هزار مترمربع بوده و ۱۸۰۰ مترمربع شامل هاپيرماركت شهروند و ۴ واحد تجاري است كه در اين طبقه رستوران و فضاي بازي نيز قرار دارد.

متراژ طبقات يك و دوم منفي، ۳۰۰۰ مترمربع است كه در آن پاركينگ وجود دارد و مشتريان فروشگاه شهروند مي توانند از آن استفاده كنند.

در مجتمع تجاري “هاي سي” تمام استانداردها اعم از زيبايي هاي بصري و دسترسي به مغازه ها و دسترسي مشتريان به خدمات مورد نظر خود و همچنين استانداردهاي ساخت شامل اعلام و اطفاء حريق رعايت شده است.

در شهر جديد پرند سه بلوار در جهت شرقي به غربي قرار دارد و مجتمع “هاي سي” در بلوار شمالي شهر و در منطقه ويلايي شهر پرند قرار دارد.

در مجتمع تجاري “هاي سي” نيازهاي اوليه و ثانويه خانوارها نيز ارائه مي شود. در اين مجتمع كالاهاي مختلفي مانند لوازم خانگي، پوشاك متنوع و كيف و كفش ، موبايل و كامپيوتر ، لوازم آرايشي، اسباب بازي و بهداشتي و خوراكي نيز عرضه مي شود؛ طوري كه رضايت كليه شهروندان برآورده شود.

مهم ترين ويژگي هاي اين مجتمع تجاري اين است كه با سند تك برگي مالكيت واحد تجاري به خريداران واگذار مي شود.

انعشابات آب، برق و گاز و بدون بدهي در اين مجتمع تجاري قرار دارد و براي هر يك واحد سند جداگانه اي صادر مي شود.

اين مجتمع مديريت واحدي دارد كه بر همه خدمات ارائه شده و ساير امورات به طور كامل و دائمي نظارت مي كند.

نگهباني و بخش هاي نظافت و حراست مجتمع به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

مجتمع هاي تجاري تيراژه و خورشيد نيز به همراه با اين مجتمع تجاري در خدمت شهروندان است.