مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این نکته که مشاوران املاک رسالتی جز کاهش قیمت ندارند، اذعان نمود: این ذهنیت که آن چه گرانی مسکن را رقم زده، فعالیت های مشاوران املاک است هرگز صحیح نبوده و لازم است اصلاح گردد.

ایشان در ۳۱ امین روز از اردیبهشت ماه سال جاری ضمن بازدید از سایت های تخصصی مشاوران املاک، عنوان کرد: مجموعه های دانش بنیان دارای فعالیت های بسیار پررنگ و مهمی در کشور هستند که باید به فال نیک گرفته شود. وی ادامه داد: بی تردید چنین مجموعه هایی که بر اساس دانش ایجاد شده و شکل گرفته اند دارای نقوش و فعالیت های پررنگی هستند با این حال گاها شاهد مجموعه هایی هستیم که به زعم این که دانش بنیان خطاب می شوند اما از این نام سو استفاده کرده و کاملا برخلاف رسالتشان گام برمی دارند که مقابله با چنین مجموعه هایی را ضروری می دانم. ایشان عنوان نمودند: با این حال از مجموعه هایی که تلاش می کنند با اتکا به دانش خود، بهترین گام را برداشته و خدماتی ارزنده ارائه دهند، بهتر است حمایت کنیم تا رسیدن به جایگاه بهتر را به عینه مشاهده نماییم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در بخشی از صحبت هایش اظهار نمود: چنانچه قرار باشد در حوزه خرید و فروش واحد های مسکونی از اپلیکیشن ها و یا فعالیت های خلاقانه و بدیع استفاده گردد، بی تردید ما از حامیانش خواهیم بود و از چنین فعالیت هایی نهایت حمایت را به عمل خواهیم آورد. با این حال انتظار ما این است که چنین مجموعه های دانش بنیانی بر اساس اصول و قواعد فعالیت های خود را پیش ببرند تا شاهد آشفتگی در بازار مسکن به واسطه فعالیت های آن ها نباشیم.

قلی خسروی با تأکید بر این که سایت های اینترنتی به مثابه یک پل ارتباطی، ارتباط بین متقاضیان مسکن و مشاوران املاک را ساده تر می کنند، اذعان نمود: در شرایط کنونی بهترین گزینه برای این که از شفاف بودن خرید و فروش ملک خاطرجمع باشیم، روی آوردن به کد رهگیری است، بنابراین با در دست داشتن کد رهگیری و متوسل شدن به سامانه می شود شرایط قیمت گذاری را مشاهده کرده و از درست و منطقی بودن قیمت ها اطمینان حاصل کرد.

وی با اشاره به این که در ۴ سال متفاوت، جهش قیمت مسکن مشاهده شده است، اظهار نمود: در سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ شاهد رشد سرسام آور قیمت مسکن بوده ایم که بررسی اتفاقات صورت گرفته در سال ۹۱ حاکی از آن است که با سه برابر شدن قیمت دلار، قیمت واحد های مسکونی نیز افزایش سه برابری را شاهد بود و در سال ۹۲ به دلیل این که بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده بودند هیچ رشد قیمتی صورت نگرفت.

وی با تأکید بر این نکته که بر اساس آمار های منتشر شده در سال جاری شاهد افت ۳۱ درصدی معاملات مسکن در تهران بوده ایم، عنوان نمود: چنانچه شاهد رشد قیمت بیش از این باشیم رکود در این بازار سنگین تر می شود که عواقب خوبی نخواهد داشت. ایشان ادامه دادند: با علم به این موضوع که مشاوران املاک مهم ترین وظیفه و رسالت خود را افت قیمت مسکن می دانند از این رو ذهنیتی که مشاوران املاک را عامل گرانی می داند باید کنار برود و اصلاح شود.

ایشان با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد ساخت واحد های مسکونی و بازسازی بافت های فرسوده را در دستور کار قرار دهد، اظهار داشتند: این فاکتور ها بی تردید بر بازار مسکن بی اثر نخواهد بود و رونق را به این بازار برخواهد گرداند. قلی خسروی افزود: چیزی حدود به ۱۷۴ شغل به بازار مسکن مربوط می شود و بازار مسکن در ارتباط است بنابراین چنانچه ساخت و ساز مسکن افزایش پیدا کند آنگاه شاهد بهبود شرایط و رونق بازار خواهیم بود.

در انتهای بازدید، پریسا یزدان پرست به عنوان بهترین راهکاری که می تواند فعالیت سایت های اعلام خرید و فروش ملک را بهتر کند به مرتبط کردن این سایت ها با مشاوران املاک اشاره کرد و تصریح نمود: از این طریق سایت های اینترنتی به واسطه و نظارت اتحادیه های مشاوران، آگهی های فروش ملک را از بنگاه های املاکی أخذ می نمایند، به عبارتی زمانی که یک مشاوره املاک آگهی را برای فروش منتشر می کند پیش از آن که چنین آگهی منتشر شده و در سایت های آنلاین ثبت گردد، زیر ذره بین می رود و پس از این که با قیمت های درج شده برای واحد های مشابه در مناطق مذکور مقایسه گردید در سایت های آنلاین ثبت می شود.

به عنوان نمونه می توان سایت هایی را نام برد که در این سایت ها تنها مشاوران املاک حق ثبت آگهی را دارند و امکان درج آگهی توسط کاربران عادی از آن ها سلب می گردد، ضمن این که حتی آگهی هایی که توسط مشاوران املاک ثبت می شوند هم به سرعت شاهد منتشر شدن قیمت ها نخواهیم بود نخست قیمت ها مقایسه می شوند و در صورت معمول و منطقی بودن قیمت، منتشر خواهد گردید.

  • منبع خبر : شهرخبر