حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، عنوان کرد: یکی از مهم ترین ابزار ها و روش هایی که می تواند به رشد قیمت مسکن خاتمه دهد و جلوی افزایش بی محابای قیمت مسکن را بگیرد استفاده از ابزار های مالیاتی است.

ایشان در ادامه صحبت هایشان این طور گفتند: در حوزه مسکن حباب وجود دارد و بسیاری از قیمت هایی که در حال حاضر شاهدش هستیم به نوعی قیمت های حباب گونه است که یک مشکل  معضل اساسی قلمداد می شود. وی اظهار نمود: این عامل سبب شده است که در کوتاه مدت شاهد سه برابر شدن قیمت مسکن باشیم، فاکتوری که عرصه را بر بسیاری از افراد تنگ نموده و شرایط را برای آن ها دشوار ساخته است. وی افزود: با توجه به این که دولت حوزه مسکن را نادیده گرفته است و این حوزه مورد توجه دولت نیست، بسیاری از دلالان و سفته بازان بازار مسکن را به دست گرفته اند و رشد چند برابر قیمت ها را منجر شده اند که به واسطه این امر، عده زیادی از متقاضیان مسکن حتی در خواب هم نمی توانند به صاحب خانه شدن فکر کنند.

این مقام مسئول تصریح نمود: در شش سالی که دولت دوازدهم کارش را استارت زده و فعالیتش را آغاز نموده است، دائما در حال مشاهده بدتر شدن شرایط مسکن هستیم و اوضاع مسکن روز به روز بدتر می شود. وی افزود: بسیاری از وعده هایی که این دولت در حوزه مسکن داده است از جمله مسکن اجتماعی محقق نشده و جامه عمل نپوشانده است. ایشان تصریح نمودند: تمام برنامه هایی که درباره بافت های فرسوده از آن ها صحبت شده بود نیز کماکان در حد حرف باقی مانده اند و عملیاتی نشده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این نکته که در تهران شاهد خانه های خیلی زیادی هستیم که خالی هستند و فاقد سکنه می باشند، عنوان نمود: مالکان چنین واحد هایی از اجاره دادن این واحد ها امتناع می ورزند و آن ها را نمی فروشند، چنانچه ابزار های مالیاتی به کار گرفته شود و مالیات از این واحد ها اخذ گردد آنگاه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود و مشاهده خواهیم کرد که دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد گشت.

وی اذعان نمود: برخی از دلالانه در سال چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ معامله در زمینه مسکن انجام می دهند بنابراین اگر بتوانیم از طرح های مالیاتی استفاده کنیم ضمن این که فعالیت دلالان را کاهش داده ایم از نوسانات قیمتی و التهاباتی که در بازار مسکن رخ می دهد نیز جلوگیری خواهیم کرد که به نوبه خود بر آینده بازار مسکن بسیار اثرگذار خواهد بود. به گفته این مقام مسئول، اجرای طرح اخذ مالیات از مسکن می تواند تأثیر گذار بوده و به نتایج مثبتی ختم گردد.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو