بررسی قیمت های اعلام شده برای اوراق بهادار حاکی از آن است که قیمت تسه ۹۶۱۲ در دو ماه اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ افت  ۶٫۶ درصدی و ۷٫۷ درصدی را شاهد بوده است، با این حال روند قیمتی اوراق در اردیبهشت ماه امسال روند رو به رشدی را داشته است و با افزایش قیمت همراه بوده است. رشد قیمت این اوراق (تسه ۹۶۱۲) در اردیبهشت ماه سال جاری، ۱٫۳ درصد برآورد شده است.

بررسی ها حاکی از آن است که قیمت اوراق ۹۶۱۲، از نخستین روز های سال ۹۷ تا کنون بالغ بر ۲۶ درصد، افت قیمت را شاهد بوده است که رقم قابل توجهی می باشد.

اوراق بهادار مربوط به اسفند ماه سال ۹۶ که با نماد معاملاتی ۹۶۱۲ نشان داده می شود، در فروردین ماه سال ۹۷، افت ۷٫۲ درصدی را شاهد بود با این حال میزان تقاضا برای این اوراق در اردیبهشت ماه و خرداد ماه سال جاری افزایش یافت که رشد ۸٫۶ درصدی قیمت آن ها را موجب شد و باعث گردید قیمت این اوراق به ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

همزمان با آغاز تابستان و با توجه به این که بحران ارزی در کشور به اوج رسید، ریزش قیمت اوراق ۹۶۱۲ نمود پیدا کرد به طوری که تا انتهای آذرماه سال گذشته شاهد ریزش قیمت این دست از اوراق بهادار بودیم. اوراق صادر شده در اسفند ماه سال ۹۶ که با نماد معاملاتی ۹۶۱۲ نشان داده می شوند از ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نخستین روز های تیرماه به کمتر از ۵۴ هزار تومان در آذرماه رسیدند که افت ۲۲٫۷ درصدی قیمت ها را نشان می دهد.

برخی از کارشناسان عنوان می کنند آنچه رکود مداوم قیمت تسه را به همراه داشته است، رشد بی محابای قیمت مسکن بوده است ضمن این که شمار واحد های نوساز در میان فایل های عرضه شده کمرنگ بوده است.

بر اساس آنچه توسط بانک مرکزی رسما گزارش شده است، در فروردین ماه سال جاری، قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع حدود ۱۱ میلیون تومان بوده است که رشدی دو برابری را به نسبت فروردین ماه سال گذشته نشان می دهد.

اوراق صادره در اسفند ماه سال ۹۶، رشد قیمت را در دی ماه و بهمن ماه شاهد بوده اند به طوری که میزان رشد قیمت برای این دو نوع اوراق بهادار، ۴٫۵ درصد و ۲٫۸ درصد گزارش شده است.

افت قیمت از بهمن ماه سال ۹۷ مشهود بوده است. بر اساس آمار های منتشر شده میزان افت قیمت اوراق بهادار ۹۶۱۲ در اسفند ماه سال ۹۷ و فروردین ماه سال ۹۸ به ترتیب ۶٫۶ درصد و ۷٫۷ درصد می باشد با این حال در اردیبهشت ماه شاهد افزایش قیمت این اوراق بوده ایم.

رشد این اوراق تسه در اردیبهشت امسال ۱٫۳ درصد اعلام شده است.

مروری بر میزان نوسان قیمت اوراق خرید مسکن در بازه ای یکساله

  • منبع خبر : شهرخبر