رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در خصوص جزئیات وام های پرداختی به سیل زدگان جزئیاتی را ارائه نمود و این طور گفت: میزان وام قرض الحسنه تخصیص داده شده به سیل زدگان برای تعمیر و ساخت واحد های مسکونی شان به ۲۵۰۰ میلیارد تومان می رسد که این وام به ترتیب و با رعایت اولویت در اختیار استان های لرستان، گلستان و مازندران قرار گرفته است.

علیرضا تابش ضمن حضور در برنامه های مرتبط با پیگیری عملکرد ها و مشکلات مناطق سیل زده، اظهار داشت: بلافاصله پس از این که سیل به پایان رسید، بازسازی واحد های آسیب دیده و مناطقی که در اثر سیلاب دچار خسارت شدند را در دستور کار قرار دادیم، و نخستین اولویت ما در مناطقی که با سیل دست به گریبان بودند، تعمیر و بازسازی واحد های تخریبی بود که برای نیل به این هدف بایستی اعتبار و بودجه مورد نیاز را تأمین می نمودیم.

ایشان در خصوص وام های اختصاص داده شده به واحد های روستایی و شهری این طور گفتند: برای تعمیر تمام واحد های روستایی و شهری اعم از مسکونی و تجاری که با آب دست به یقه بودند و آب به درون آن ها نفوذ پیدا کرده بود، حدود ۱۵۰ میلیون ریال وام برای تعمیرات در نظر گرفته شد و ۵۰ میلیون ریال نیز به عنوان کمک بلاعوض در اختیارشان قرار گرفت. تابش افزود: چنانچه این اعتبار پرداخت شده و با نظارت بیشتری در اختیار واجدین شرایط قرار بگیرد، فرآیند مربوطه تسریع خواهد شد.

ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: تعداد واحد هایی که در خوزستان نیازمند تعمیر هستند به ۱۱ هزار و ۲۹۹ واحد می رسد، که در نخستین مرحله تأمین اعتبار مورد نیاز، اعتبار مربوط به ۷ هزار واحد را تهیه کرده و اقدامات مرتبط با بازسازی آن ها را در دستور کار قرار داده اند.

به گفته این مقام مسئول، میزان وام قرض الحسنه ای که برای تعمیر و ساخت واحد های سیل زدگان در نظر گرفته شده است به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد که توسط بانک مرکزی پرداخت شده است، با این وجود میزان وام تخصیص داده شده به واحد هایی که بیشتر آسیب دیده اند بیشتر خواهد بود. به گفته تابش، این فرآیند تا زمستان سال جاری به نقطه پایان خواهد رسید و تمام خواهد شد با این حال با رعایت ترتیب و اولویت در اختیار ۴ استان لرستان، گلستان، مازندران و خوزستان قرار خواهد گرفت.

تابش ادامه داد: چنین اعتباری برای ۳۰ هزار واحد احداثی کافی خواهد بود که شامل ۴ هزار واحد شهری می شود، ۲۶ هزار واحد روستایی را در بر می گیرد و ۴۰ هزار واحد تعمیری و ۴۲ هزار واحد معیشتی را نیز شامل می گردد.

وی در خصوص سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحد های شهری و روستایی نیز صحبت کردند و اذعان نمودند: برای واحد های شهری تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای احداث واحد ها تسهیلات در نظر گرفته شده است در حالی که این رقم برای واحد های روستایی به ۴۰ میلیون تومان می رسد. به گفته تابش، این رقم میان ۲۱ استان کشور، ۲۶۰ شهر و همچنین ۵ هزار روستا تقسیم می گردد که اولویت پرداخت این تسهیلات با مراکز مناطق سیل زده است، ضمن این که در دو استان لرستان و خوزستان تمام واحد های سیل زده تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

ایشان در باره کمک های بلاعوض هم توضیحاتی ارائه کردند و تصریح نمودند: در شهر ها، سقفی که برای ارائه کمک های بلاعوض جهت ساخت واحد های مسکونی در نظر گرفته شده است به ۱۲ میلیون تومان می رسد و این رقم در روستا ها ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است. وی افزود: وام بلاعوض جهت تعمیر واحد ها در شهر و روستا به ترتیب ۱۰ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان برآورد شده ضمن این که وام بلاعوض معیشتی تا سقف ۵ میلیون تومان پرداخت خواهد گردید.

به گفته این مقام مسئول تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران هزینه اسکان موقت در شهر ها چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان است که این رقم برای روستا ها ۶ میلیون تومان برآورد شده است.

فاضل عبیات به عنوان معاون عمرانی استانداری خوزستان، ایمن سازی را در شرایط فعلی بسیار ضروری خواند و با تأکید بر این که به دنبال ایمن سازی روستا هستند، عنوان نمود: اگر ایمن سازی محقق نشود آن گاه به جابه جایی متوسل خواهیم شد.

وی با تأکید بر این که وضعیت ۳۲ روستا در شرایط فعلی بحرانی و وخیم است، اظهار نمود: با این حال باز هم مهم ترین اولویتی که خود را بدان گره زده ایم ایمن سازی می باشد. به گفته ایشان در زمان وقوع سیلاب، حدود ۱۰۳ روستا در خوزستان زیر آب رفتند و نزدیک به ۱۴۰ روستا نیز کاملا توسط آب محاصره گردیدند.

وی با اشاره به این که کماکان دو روستا با سیلاب دست به گریبان هستند عنوان نمود: این دو روستا نیازمند جابه جایی می باشند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: با توجه به این که مناطق زیادی با سیلاب دست به گریبان هستند به دنبال این هستیم که راه های بین روستایی را باز نماییم.

ایشان تصریح کردند: تمام تلاشمان این است که تا انتهای ماه مبارک رمضان همه راه های روستایی را باز نماییم.

مهدی رازجویان به عنوان معاون عمرانی استانداری مازندران، تصریح کرد: برخی از واحد های شهری و مسکونی زیر آب رفته اند و ضمن این که حوالی پل سفید در محدوده شیرگاه، از ۱۲ فروردین تاکنون با مشکلاتی دست به گریبان است، اظهار نمود: از بانک ها خواسته ایم برای روستا هایی که کماکان با سیل دست به گریبان هستند، کمک هایی در نظر گرفته شود.

به گفته این مقام مسئول، ۱۵ میلیون تومان به عنوان وام معیشتی و کمک های بلاعوض در اختیار این روستاییان قرار گرفته و میزان وامی که برای تعمیرات کنار گذاشته شده است ۷ میلیون تومان است.

ایشان با اشاره به این که بخش قابل توجهی از مصائب و مشکلات این مناطق از میان رفته است، اظهار نمودند: با این حال مشکل مربوط به جابه جایی دو روستا هنوز هم وجود دارد که در پی حل و فصل آن هستیم.

رازجویان در خصوص بازگشایی راه های مواصلاتی این طور گفتند: تمام راه های روستایی حتی موقتی هم که شده در شرایط فعلی باز می باشد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز