وزارت راه و شهرسازی مدت هاست از برنامه هایش در راستای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی سخن می گوید این درحالی است که برخی از کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند تأثیر ساخت این تعداد واحد مسکونی سه سال دیگر رؤیت خواهد شد.

عباس آخوندی، وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی هیچ فعالیت و اقدام درخشانی را در کارنامه ۵ ساله خود به ثبت نرسانده و هیچ برنامه و راهکاری برای افزایش تولید و عرضه واحد های مسکونی در برهه ای ۵ ساله نداشته است. این عامل سبب شد تقاضا برای واحد های مسکونی به شدت از عرضه جلو بیفتد و سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد، عاملی که رشد قیمت مسکن را به همراه داشت و در بحرانی شدن بازار مسکن به شدت اثرگذار بود.

پس از استعفای آخوندی، سکان وزارت راه و شهرسازی به دست محمد اسلامی افتاد. اسلامی از بدو ورود به این وزارت خانه، رشد تولید مسکن را به عنوان مهم ترین برنامه اش معرفی کرد و اعلام کرد در نظر دارد تولید مسکن را رونق بخشد و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد.

به گفته این مقام مسئول، از این رقم، ۱۰۰ هزار مسکن در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر ساخته خواهد شد، ۲۰۰ هزار مسکن را در شهر های جدید احداث خواهند کرد و ۱۰۰ هزار واحد را هم سهم بافت های فرسوده کشور خواهد بود.

فعالان و کارشناسان بازار مسکن درباره این طرح نظرات متفاوتی ارائه می نمایند، فردین یزدانی که پیش از این به عنوان طراح مسکن مهر و مشاور وزارت راه و شهرسازی به ایفای نقش مشغول بوده است، در خصوص آینده ساخت این تعداد واحد مسکونی مردد است هرچند عقیده دارد می تواند گام اثربخشی باشد.

تورم مصالح ساختمانی بی تردید بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود

یزدانی در این خصوص می گوید: به عقیده بنده مهم ترین هدف دولت از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، به گردش در آوردن چرخ اقتصاد است، به عبارتی با توجه به رکودی که در این بازار رخنه کرده، شاید ساخت این تعداد واحد بتواند به نوعی بر اقتصاد اثرگذار بوده و چرخ اقتصاد را به گردش در آورد.

ایشان به عنون نکته دوم اظهار کردند: در سال ۹۳، مصوبه ای در خصوص ارائه تسهیلات برای بازسازی واحد های موجود در بافت های فرسوده، ایجاد شد، اما با توجه به این که اعتبار و بودجه لازم به آن اختصاص داده نشد، عملکردی بسیار ضعیف و پایین برای آن برآورد گردید.

ایشان با اشاره به این که در شرایط فعلی، محل تأمین وام نوسازی واحد های موجود در بافت فرسوده، صندوق توسعه ملی است، بنابراین اگر این بار برنامه ریزی های درستی در دستور کار قرار بگیرد و سیاست های صحیحی اتخاذ گردد، برای ۱۰۰ هزار واحدی که قرار است در بافت های فرسوده نوسازی شوند، کسری بودجه نخواهیم داشت و این هدف محقق خواهد گردید.

یزدانی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در خصوص ۳۰۰ هزار واحد دیگر نظر من این است که این تعداد واحد ها حدود دو تا سه سال دیگر به بازار عرضه می شوند که باز هم نسبت به این مسئله مردد هستم. مروری بر کارنامه دولت حاکی از آن است که ساخت این تعداد واحد همیشه زمان بیشتری برده است و اتمام آن ها در بازه ای دو تا سه ساله اندکی دور از تصور به نظر می رسد.

ایشان عنوان کردند: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که دو تا سه سال دیگر ساخت این تعداد واحد مسکونی به نقطه پایان رسیده و عرضه شوند، باز هم تأثیر آن ها لحظه ای و در حال حاضر نیست و باید منتظر باشیم چند سال دیگر اثراتش را ببینیم.

وی با تأکید بر این نکته که ساخت این تعداد واحد مسکونی، اثر شایانی بر بازار اجاره بها نخواهد داشت، اظهار نمود: با این حال اگر تعدادی از این ها را وارد بازار اجاره نماییم باز هم می توان به بهبود بازار اجاره طی سال های آتی دلخوش بود.

وی با بیان این که شما بر اساس وام و اعتبار های در نظر گرفته شده، فعالیت خود را پیش می برید و به ساخت واحد های مسکونی دست می زنید، اذعان نمود: و انتظارتان این است که سازنده دست به ساخت واحد ها زده و آن ها را پس از اتمام به بازار عرضه نماید. با این حال برنامه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در کشور کاملا از بازار اجاره بیگانه بود و بر آن اثری نخواهد داشت. مگر این که بخشی از این واحد ها توسط سازنده به فروش نشود که سازنده آن ها را به بازار اجاره عرضه کرده و آن ها را در اختیار مستأجران قرار دهد.

وی درباره شاخص این ایده نیز صحبت کرد و اظهار نمود: این شاخص به نوعی نیست که هم راستا با افزایش اجاره نشینی، پیش رفته و معنی دار باشد، ضمن این که لازم است تورم را مدنظر قرار داده و به آن توجه داشته باشیم. ایشان عنوان کردند: اگر باز هم شاهد تورم در بخش مصالح ساختمانی باشیم، بی تردید با چنین برنامه ها و اعتبار هایی نمی توانیم اهدافمان را محقق سازیم.

ایشان با اشاره به این که سازنده و سرمایه گذار هم با امیدی دست به ساخت واحد ها می زند، اذعان نمود: بی ثباتی در بازار و کاهش قدرت خرید از جمله فاکتور هایی هستند که سازنده را نسبت به ساخت بی میل می سازند. توأمان با افت قدرت خرید، بسیاری از سازندگان واحد ها را نیمه تمام رها می کنند و تا رسیدن بازار به شرایط بهتر، دست به اتمام آن نمی زنند.

  • منبع خبر : شهرخبر