محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بسته جدید رونق مسکن خبر داد که این بسته واگذاری اراضی دولتی را شامل می شود ضمن این که افت هزینه صدور پروانه تا ۵۰ درصد و پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی ساخت مسکن با نرخ سود صفر درصد را در بر می گیرد.

اسلامی که این ابلاغیه را در اختیار تمام مدیران کل راه و شهرسازی قرار داده، اذعان نمود: در جهت احقاق بیانات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در راستای بهبود بازار مسکن، تمهیداتی را در نظر گرفته ایم که در رأس آن ها، آماده سازی اراضی دولتی، انبوه سازی و مشارکت با بخش های خصوصی قرار دارد.

ایشان در ادامه این ابلاغیه، مدیران کل راه و شهرسازی را خطاب قرار داده اند و اظهار کرده اند:  انتظار ما مشارکت و همکاری همه جانبه سازمان ملی زمین و مسکن و اداره کل است تا این اهداف در موعد مقرر عملیاتی شده و به مرحله اجرا برسند. وی افزود: امید است در اسرع وقت این پروژه عملیاتی شده و به نتایج ارزشمندی دست یابد تا بتوانیم شاهد احقاق اهداف تعیین شده در بازه مقرر باشیم.

از مهم ترین سیاست های اتخاذ شده برای بهبود بازار مسکن، طرح اقدام ملی است، این طرح با در نظر گرفتن هر دو بخش عرضه و تقاضا، در تلاش است بازار مسکن را رونق داده و چرخ تولید مسکن را به حرکت درآورد که در نهایت به متعادل سازی بازار مسکن ختم می گردد. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد در بازه ای دو ساله و تا سال ۹۹، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن را در کشور عملیاتی نماید.

با علم به این موضوع که برای ساخت یک واحد مسکونی چیزی حدود به ۶۰ درصد از هزینه ها مربوط به زمین است، در این طرح قرار است اراضی تخصیص داده شده به ساخت واحد ها از نوع دولتی باشد تا به این واسطه هزینه تمام شده ساخت مسکن کاهش یابد.

برای نیل به این هدف نه تنها وزارت راه و شهرسازی که تمام دستگاه های دولتی به دستور رئیس جمهور موظف به همکاری برای تخصیص زمین رایگان می باشند و نیاز است زمین هایشان را به وزارت راه واگذار کنند تا ساخت ارزان مسکن محقق گردد.

قسمتی از بسته رونق مسکن که به تازگی ابلاغ شده است، افت ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه های ساختمانی را شامل می شود ضمن این که ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی با نرخ سود صفر درصد را در بر می گیرد و اخذ مصالح ساختمانی با تخفیف ۳۰ درصدی را هم شامل می گردد.

از دیگر پیشنهاد های مطرح شده در این طرح اقدام ملی، بسته هایی است که از سمت بانک مسکن تدوین و ارائه شده و شامل ۶ بسته تأمین مالی و ۶ بسته تأمین سرمایه می باشد.

از دیگر قسمت های این طرح، راه اندازی بازار تعهدی مصالح می باشد، که بر این اساس میان بنیاد مسکن، بانک مسکن و شرکت تأمین مصالح ساختمانی، تفاهم نامه ای تنظیم شده است. بر این اساس، سازندگان مسکن، شرکت تأمین مصالح ساختمانی را از نیاز خود به مصالح مطلع می سازند، و از این طریق به صورت عمده دست به خرید مصالح می زنند که نتیجه آن خرید به قیمت ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

  • منبع خبر : مشرق نیوز