یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این که نمی توان بر قرارداد های اجاره بها، طرح اخذ مالیات اعمال کرد و از این قرارداد ها مالیات دریافت نمود، اظهار داشت: این کار بی تردید به بستن قرارداد های پنهانی و زیرزمینی ختم خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که استفاده از سیاست های دستوری در بازار مسکن هرگز درست نیست، اظهار داشت: این امر سبب می شود شاهد افزایش پرونده های قضایی باشیم.

حسن خسته بند در خصوص تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اعمال مالیات بر قرارداد های اجاره بها، تصریح کرد: تاکنون هیچ کشوری سقفی را برای نرخ اجاره بها تعیین نکرده است و بی تردید زیان انجام این اقدامات از سود و منفعتش بیشتر خواهد بود.

وی بار دیگر تأکید کرد: به عقیده بنده اگر از قرارداد های اجاره بها، مالیات اخذ نماییم آنگاه پرونده های زیرزمینی افزایش پیدا خواهند کرد و شاهد ازدیاد پرونده های پنهانی خواهیم بود. خسته بند تصریح نمود: اگر چنین طرحی اعمال گردد آنگاه به صورت رسمی، مالکان و مستأجران، سقف تعیین شده را رعایت خواهند کرد اما پنهانی آنچه می خواهند را پیش می برند و در نهایت مستأجر مابه التفاوت را به شکل پنهانی پرداخت می نماید.

این مقام مسئول با بیان این که استفاده از سیاست های دستوری در بازار مسکن هیچگاه راه گشا نبوده است، عنوان نمود: این امر سبب می شود پرونده های قضائی افزایش پیدا کند و شاهد تخلفات پنهانی در این حوزه باشیم. خسته بند، اظهار نمود: وزارت راه و شهرسازی برای بهبود بازار مسکن بایستی به سیاست ها و راهکار های درست متوسل شود که از جمله آن ها می توان به ارائه تسهیلات کلان، رونق ساخت و ساز و تسهیلاتی برای اجاره واحد های مسکونی اشاره نمود.

وی اذعان نمود: تاکنون برنامه هایی در دست اجرا قرار گرفته است که بر اساس آن، وام پرداختی برای ساخت و ساز مسکن و اجاره واحد های مسکونی افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: بهتر است عرضه مسکن در کانون توجه قرار بگیرد چرا که وقتی میزان واحد های عرضه شده افزایش یابد، تعادل در این بازار حاکم خواهد شد و شاهد بهبود این بازار در کشور خواهیم بود.

وی با تأکید بر این نکته که تولید مسکن به ویژه تولید واحد های مسکونی استیجاری بسیار مهم و حائزاهمیت است، تصریح نمود: به نظر بنده وزارت راه و شهرسازی باید سیاست هایی همچون ترغیب سازندگان به ساخت واحد هایی با متراژ های زیر ۸۰ متر روی بیاورد، در این صورت می شود مستأجران را به سمت این واحد ها سوق داد و کمی از التهاب بازار مسکن را فروکش نمود.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز