درحالی که بررسی ها حاکی از آن است که قیمت مسکن در برخی از محله های تهران با رشد دو برابری همراه بوده است، آمار ها نشان می دهند تسهیلات مسکن در این میان ثابت مانده و هیچ رشدی را شاهد نبوده است. حال بررسی خواهیم کرد که زوجین و مجرد های ساکن تهران و دیگر شهرستان ها برای این که بتوانند وام مسکن را دریافت کنند لازم است چه میزان هزینه پرداخت نمایند؟

در معاملات انجام شده در هفته گذشته، باز هم برخی از اوراق گواهی حق تقدم با افت قیمت همراه شدند تا جایی که قیمت اعلام شده برای برخی از آن ها ۴۸ هزار تومان بوده است. با این وجود قیمت فروش برخی از اوراق بهادار بالغ بر ۵۰ هزار تومان بوده و متوسط قیمت برآورد شده برای فروش این اوراق ۵۰ هزار تومان می باشد.

اوراق گواهی حق تقدم صادره در تیر ماه سال ۹۶ با قیمت ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان، به دست متقاضیان رسیده است و قیمت پایانی به ثبت رسیده برای اوراق مربوط به فروردین ۹۷، ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

قیمت اعلام شده برای فروش اوراقی که صدور آن ها به خرداد ماه، تیر ماه و مرداد ماه سال ۹۷ برمی گردد از مرز ۵۱ هزار تومان و ۵۰۰ تومان بالاتر رفته اما قیمت فروش اوراق مربوط به فروردین ماه و اردیبهشت ماه با روندی نزولی همراه بوده و ۴۹ هزار تومان برآورد شده است.

مهم ترین علت افت قیمت اوراق بهادار

به گفته کارشناسان بازار مسکن، آنچه افت قیمت اوراق گواهی حق تقدم را به همراه داشته است، یکی رکود بازار مسکن و دیگری رشد بی محابای قیمت مسکن به زعم عدم رشد تسهیلات مسکن بوده است. به عبارتی به واسطه این دو دلیل، متقاضیان وام مسکن تمایلی به دریافت تسهیلات نداشته و تقاضایشان روندی نزولی را پشت سر گذاشته، عاملی که سبب شده شاهد افت قیمت این دست از اوراق در بازار فرابورس باشیم.

با توجه به این که بر اساس آخرین آمار ها میانگین قیمت تسه ۵۰ هزار تومان گزارش شده است، در ادامه قیمت ها را با در نظر گرفتن این قیمت محاسبه نموده ایم.

آخرین قیمت وام مسکن برای زوج های ساکن تهران

وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج های تهرانی در نظر گرفته شده است که برای دریافت این میزان وام لازم است ۲۰۰ برگه بهادار تهیه شود. تهیه این ۱۰۰ برگه با پرداخت ۱۰ میلیون تومان ممکن خواهد بود، با توجه به این که ۲۰ میلیون تومان وام جعاله با خریداری ۴۰ برگه تسه امکان پذیر خواهد بود، بنابراین زوجین تهرانی می توانند ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات اخذ نموده و ۱۲ میلیون تومان برگه تسه تهیه کنند.

زوج های غیرتهرانی چه مبلغی را باید پرداخت کنند؟

زوج هایی که ساکن شهر های بیش از ۲۰۰ هزار نفر می باشند، نهایتا قادرند ۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند، برای دریافت این مقدار وام، لازم است ۱۶۰ برگه تسه خریداری گردد که هزینه لازم برای دریافت این مقدار برگه، ۸ میلیون تومان می باشد. با علم به این موضوع که دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله نیازمند خرید ۴۰ برگه تسه و ۲ میلیون تومان پول می باشد، بنابراین این زوج های غیر تهرانی برای این که بتوانند ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنار بگذارند.

زوج هایی که در شهر های کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در حال زندگی هستند، قادرند ۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که به ازای این مقدار تسهیلات، خریداری ۱۲۰ برگه اوراق بهادار و پرداخت ۶ میلیون تومان پول الزامی است. با توجه به این که چنین زوج هایی قادر به پرداخت ۲ میلیون تومان پول و اخذ ۲۰ میلیون وام جعاله نیز می باشند، بنابراین در نهایت می توانند با پرداخت ۸ میلیون تومان، ۸۰ میلیون تسهیلات دریافت کنند.

و اما مجرد های تهرانی باید چقدر هزینه کنند؟

مجرد هایی که در تهران زندگی می کنند قادر به دریافت ۶۰ میلیون تومان وام هستند، این رقم برای مجرد های ساکن در مراکز استان با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۵۰ میلیون تومان تقلیل می یابد و برای مجرد هایی که در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند ۴۰ میلیون تومان می شود. برای دریافت این مقدار وام، هر کدام از این مجرد ها بایستی به ترتیب ۱۲۰ برگه، ۱۰۰ برگه و ۸۰ برگه بهادار اتخاذ نمایند که به ترتیب معادل پرداخت ۶ میلیون تومان، ۵ میلیون تومان و ۴ میلیون تومان می شود. چنانچه هر کدام از گروه های عنوان شده درصدد دریافت وام ۲ میلیون تومانی جعاله نیز باشند، به این رقم دو میلیون تومان اضافه خواهد شد.

لازم به توضیح است که هر کدام از این اوراق بهادار دارای ارزش اسمی ۵ میلیون ریال می باشد و دارای مدت اعتباری به میزان حداکثر دو دوره شش ماهه است، این دو دوره قابل تمدید خواهند بود و با توجه به این که تا اتمام اعتبار تعیین شده برای آن ها چه قدر زمان باقی است، قیمتی متفاوت برای آن ها برآورد خواهد گردید.

اگر دوره اعتبار تعیین شده برای این اوراق به پایان برسد در حالی که دارنده از آن استفاده ننموده، این نماد معاملاتی باطل خواهد شد و هزینه ای که برای خرید آن ها پرداخت شده به خریدار برنخواهد گشت.

  • منبع خبر : شهرخبر