محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن شرکت در جلسه هم اندیشی که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شده بود از مزایای اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن سخن به میان آورد و تصریح نمود: وزارت راه و شهرسازی اجرای این طرح را مفید می داند و بر این باور است که با اجرای این طرح بازار مسکن بهبود می یابد. هم تلاش خود را خواهیم کرد که با کمیسیون عمران مجلس با راهکار ها و سیاست های مناسبی برای بهبود بازار مسکن و برگرداندن تعادل به آن، دست یابیم.

از حاضران این جلسه هم اندیشی که در وزارت راه برگزار گردید، می توان به معاونان سازمان ملی زمین و مسکن، اعضای کمیسیون عمران مجلس، معاون های حوزه مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه و معاونان شهر های جدید اشاره نمود.

اسلامی در این نشست از مهم ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی سخن به میان آورد و تصریح نمود: در حال حاضر مهم ترین اولویت ها برای وزارت راه، رونق دادن به حوزه مسکن و متعادل سازی دو حوزه عرضه و تقاضای واحد های مسکونی می باشد، ضمن این که در نظر داریم بازار اجاره بها را هم در کانون توجه قرار داده و اقداماتی را برای بهبود آن عملیاتی نماییم.

ایشان با بیان این که حوزه فعالیت های وزارت راه و شهرسازی بسیار وسیع است و نیمی از آن به مسکن بر می گردد، عنوان کردند: در نظر داریم در وزارت راه با همکاری ها و مشارکت های همه جانبه دولت و مجلس، اقدامات مهم و ارزشمندی را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: مهم ترین برنامه هایی که از سمت ما در دست انجام قرار خواهد گرفت، افزایش تولید واحد های مسکونی می باشد، که قسمتی از آن را پیاده سازی کرده ایم، ضمن این که جزئیات برنامه هایی که برای رونق بازار مسکن و افزایش تولید واحد های مسکونی در نظر گرفته شده اند به زودی اطلاع رسانی خواهند شد.

وی با ضرورت هدایت نقدینگی به سمت بازار مسکن، عنوان نمود: همه تلاش ما این است که نقدینگی را به سمت این بازار هدایت کرده و رونق را به بازار مسکن برگردانیم.

وی به برنامه بازآفرینی واحد های شهری هم اشاره نمود و اظهار داشت: قرار است در بافت های فرسوده شهری، ۱۰۰ هزار مسکن احداث نماییم ضمن این که این رقم در شهر های جدید به ۲۰۰ هزار واحد می رسد و در شهر های جدید احداث ۲۰۰ هزار مسکن را در پیش خواهیم گرفت. اسلامی افزود: بنیاد مسکن در شهر هایی که جمعیت آن ها کمتر از ۲۵ هزار نفر به ثبت رسیده، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد ساخت که تعدادی از قرارداد های مربوط به آن هم آماده شده و هم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی از یکپارچه سازی امکانات دولت برای اجرای این طرح ها سخن به میان آورد و تصریح نمود: مهم ترین هدف ما، همان هدفی است که در برنامه توسعه ششم عنوان شده، به عبارتی ما همان هدف را مدنظر قرار داده ایم و بر این باوریم که با اتکا بر برنامه ریزی های دقیق می توانیم این هدف را محقق کرده و به آن چه مدنظرمان است نایل شویم.

وی با بیان این که وزارت راه، از طرح اخذ مالیات از مسکن دفاع می کند، اظهار کرد: سریع سازی و تکنولوژی های روز از جمله دارایی های ما در شرایط فعلی هستند. بنابراین باید تلاش خود را به کار بگیریم تا مردم راغل به دریافت پروانه ساختمانی و آغاز ساخت مسکن کنند.

ایشان با تأکید بر این که در حال حاضر تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده افت پیدا کرده، اذعان نمودند: لازم است اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد که میزان صدور این پروانه ها روندی صعودی را تجربه کند.

وی با بیان این که ایران در حال حاضر با تهاجم های اقتصادی و تورمی دست به گریبان است، اذعان نمود: این عامل سبب شده با کاهش پول ملی همراه باشیم و عده زیادی برای حفظ ارزش دارایی خود، سرمایه گذاری در بازار های مختلف را در دستور کار قرار دهند که از جمله این بازار ها می شود به خودرو و مسکن اشاره نمود. بهترین برنامه، برنامه ای است که همه افراد از جمله اقشار متوسط رو به پایین جامعه را مدنظر قرار داده و حامی مستأجران باشد تا شرایط بهتری را تجربه کنند.

وی تعادل بخشی در حوزه مسکن را ضروری خواند و اذعان نمود: در تلاشیم از طریق همفکری با کمیسیون عمران مجلس، گام های ارزشمندی را برای برگرداندن تعادل به حوزه مسکن برداریم.

در این جلسه علاوه بر این که در خصوص راهکار های مناسب جهت تعادل بخشی بازار مسکن سخن به میان آمد، اعضای کمیسیون عمران، راهکار هایی که می تواند برای بهبود بازار مسکن اثرگذار باشد را عنوان نمودند.

  • منبع خبر : برنا نیوز