بر اساس آنچه رسما از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه به نسبت ماه فروردین، ۱۲٫۵ درصد بوده است و رشد قیمت مسکن در اردیبهشت امسال به نسبت اردیبهشت ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درصد برآورد شده است.

در پایتخت نرخ اجاره بها نیز تصاعدی رو به رشد بوده است و بر اساس آخرین آمار ها در اردیبهشت، ۲۲٫۶ درصد اعلام شده است.

بانک مرکزی بر اساس روال هر ماه، در نخستین روز های خرداد ماه، گزارشی درباره روند قیمت مسکن در اردیبهشت ارائه نمود که این آمار ها برگرفته از اعداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور می باشند. تعداد واحد های معامله شده در اردیبهشت ماه بر اساس این گزارش، ۱۲ هزار و ۱۰۰ فقره بوده است که افت ۳۸٫۳ درصدی را در مقایسه با آنچه برای اردیبهشت ماه سال گذشته در تهران به ثبت رسیده نشان می دهد.

در اردیبهشت ماه، قیمت فروش واحد مسکونی به ازای هر متر مربع ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که رشد ۱۲٫۵ درصدی را به نسبت فروردین ماه امسال و رشد ۱۱۲ درصدی را در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته عیان می سازد.

بر اساس آمار های اعلام شده، در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، ییشترین رشد قیمت متعلق به منطقه ۹ بوده است به طوری که قیمت فروش واحد های مسکونی جهش ۱۳۴ درصدی را تجربه کرده اند، این رقم در منطقه ۱۹، کمترین مقدار بوده و ۸۴٫۵ درصد گزارش شده است.

تعداد واحد های مسکونی معامله شده در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۵ هزار و ۶۰۰ فقره برآورد شده که از افت ۳۵٫۶ درصدی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته خبر می دهد.

معامله واحد های مسکونی را در تهران بر اساس عمر بنا نیز گزارش نموده اند، بر این اساس، از تعداد کل واحد های فروخته شده که ۱۲ هزار و ۱۲۸ مورد عنوان شده است، ۴۱ درصد مربوط به واحد های تا ۵ سال ساخت بوده که این واحد ها بیشترین سهم را از آن خود ساخته اند. این رقم در مقایسه با ماه میانی بهار در سال گذشته افت ۲٫۹ درصدی را شاهد بوده است، با این حال واحد هایی که عمر بنای آن ها مابین ۹ تا ۱۵ سال بوده است، روندی صعودی داشته و سهم آن ها از کل معاملات انجام شده بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی وضعیت نرخ اجاره بها در تهران و دیگر مناطق شهری در ماه اردیبهشت نشان می دهد این شاخص با افزایش ۲۲٫۶ درصدی و ۱۹٫۷ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز