به گفته نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، رکود در بازار مسکن کاملا مشهود است و قیمت واحد های مسکونی در مشهد پابه پای تهران در حال پیشروی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: در شهرک های صنعتی مشهد مانند شهرک هایی که در دیگر شهر های کشور قرار دارند از تولید مسکن حمایت به عمل نمی آید که این اتفاق به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات شهرک های صنعتی مطرح است.

وی با بیان این که تولید کنندگان و سازندگان واحد های مسکونی تمایل و رغبتی به تولید مسکن در کشور ندارند، اظهار داشت: در شرایط فعلی همه حمایت ها از امور بازرگانی و دیگر موارد به عمل می آید و با توجه به این که تولید مسکن در رأس امور نیست و در کانون توجه قرار ندارد، عموما از نگاه دور می ماند و مورد بی توجهی واقع می شود.

ایشان به عنوان دومین مشکلی که در شهرک های صنعتی مشهد و دیگر استان ها مشاهده می شود به هزینه های اضافی اشاره کردند و تصریح نمودند: این هزینه های اضافی دامن واحد های مسکونی را گرفته است و سبب شده تولید مسکن با هزینه های گزاف دست به گریبان باشد.

وی در ادامه به این هزینه های سربار اشاره کردند و اظهار داشتند: چنین هزینه هایی سبب شده اند آنچه به عنوان هزینه تمام شده یک مسکن عنوان می شود، رشد ۳۶ درصدی را پشت سر گذاشته باشد. ایشان افزودند: این عامل سبب می شود رقابت چنین کالا هایی با نمونه های خارجی که از طریق قاچاق وارد می شوند از بین برود و میدان را برای این دست از کالا ها باز می کند.

وی به عنوان سومین فاکتور به مشکلات زیرساختی و تکمیل فاز ها اشاره کرد و تصریح نمود: این مشکلات سبب شده اند امکان تکمیل سریع فاز ها میسر نباشد و به سادگی نتوان فاز ها را تکمیل نموده و تحویل داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخشی از صحبت هایش اذعان نمود: گاها با واحد هایی مواجه می شویم که به آب یا برق بیشتری نیاز دارند و تأمین همین نیاز به عنوان یک مشکل قلمداد می شود که تکمیل فرآیند را به تعویق می اندازد.

وی به عنوان مهم ترین و اساسی ترین مشکل حال حاضر شهرک های صنعتی مشهد، به نیاز به پرداخت پول نقد در لحظه خرید مواد اولیه اشاره نمود و تصریح کرد: این درحالی است که فروش آن ها در لحظه اتفاق نمی افتد و فرآیندی طولانی قلمداد می شود.

بازار مسکن در مشهد با رکود دست به گریبان است

ایشان در ادامه توضیحاتی را درباره وضعیت مسکن در خراسان رضوی از جمله مشهد ارائه نمودند و عنوان کردند: رکود در بازار مسکن مشهد کاملا مشهود است با این حال برای افرادی که در حوالی حرم مشغولند انگیزه برای ساخت و ساز وجود دارد هرچند مشهد هم همچون دیگر شهر ها، با رکود در زمینه تولید مسکن مواجه است و این مسئله تازه ای برای خراسان به شمار نمی رود.

وی افزود: دولت مدت ها به مخالفت با طرح مسکن مهر پرداخت که این را می توان از بزرگ ترین اشتباهاتش دانست. امید است دولت عرضه و ساخت واحد های مسکونی را پررنگ تر در دستور کار قرار دهد و در این زمینه به ایفای نقش بپردازد.

وی بار دیگر با تأکید بر این که پروژه ساخت مسکن مهر، طرح بسیار عظیم و پررنگی بود، اذعان نمود: این طرح علاوه بر این که به تأمین مسکن برای بسیاری از افراد کم بضاعت منتهی شد، زمینه اشتغالزایی را فراهم کرد و سبب گردید شغل مناسب برای بسیاری از افراد تأمین گردد. وی با بیان این که در حال حاضر مسکن و دیگر صنایع مرتبط با آن در رکود به سر می برند، تصریح نمود: در حال حاضر اگر فعالیتی در حوزه مسکن مشاهده می شود تنها مربوط به سرمایه گذاران و کسانی است که به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می کنند تا بتوانند ارزش دارایی خود را در شرایط فعلی نگه دارند وگرنه امار ساخت و ساز های کشور به خوبی رکود در این بازار را هویدا می سازد.

ایشان اشاره کردند: قیمت مسکن در مشهد در حال حاضر بسیار گران است به طوری که تفاوت چندانی با قیمت مسکن در تهران ندارد.

  • منبع خبر : شهرخبر