یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که در حال حاضر حجم معاملات مسکن روندی نزولی داشته و به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار نمود: گران شدن قیمت مسکن به نوعی بوده که عده زیادی سرمایه های خود را به بازار هایی همچون کشاورزی هدایت کرده اند و این فاکتور سبب شده استقبال از خرید مسکن کمرنگ شده و حجم معاملات مسکن روندی نزولی داشته باشد. وی با بیان این که طی ماه های اخیر دائما در حال مشاهده افت معاملات مسکن هستیم اذعان نمود: این روند نزولی سبب می شود افت قیمت مسکن در روز های پیش رو پیش بینی گردد.

سید حسین افضلی با بیان این که حجم معاملات مسکن در تهران روندی نزولی داشته و ۳۶ درصد افت پیدا کرده است، اذعان نمود: این فاکتور نشان می دهد خریداران و متقاضیان تمایل خود را برای خرید واحد های مسکونی از دست داده اند از طرفی رشد قیمت به نوعی بوده که قدرت خرید به شدت افت پیدا کرده و کمتر کسی با این شرایط قیمتی می تواند خانه بخرد.

افضلی تصریح نمود: مشاهده وضعیت بازار مسکن حاکی از آن است که این بازار با رکود دست به گریبان می باشد هرچند انتظار می رود نتیجه این رکود به افت قیمت واحد مسکونی منتهی گردد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی اشاره کردند و اظهار نمودند: بسیاری از افراد نقدینگی خود را به سمت حوزه کشاورزی سوق داده اند که این عامل سبب می شود شاهد کاهش حجم معاملات در بازار مسکن باشیم.

وی افزود: با توجه به این که میزان بارندگی در کشور با شرایط مطلوبی همراه بوده است کشاورزی می تواند گزینه ماسبی برای سرمایه گذاری باشد به همین واسطه بسیاری از افراد این حوزه را برای سرمایه گذاری برگزیده اند.

وی به عنوان یکی از دلایلی که تلاطم در بازار مسکن را طی ماه های اخیر به همراه داشته است، تمایل مردم به خرید نام برد و اظهار داشت: بسیاری از افراد برای این که ارزش دارایی های خود را حفظ کنند سرمایه هایشان را به سمت بازار مسکن سوق دادند که این عامل افزایش تقاضا و گرانی را به همراه داشت. اما در شرایط فعلی همان سرمایه در حال سرازیر شده به حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: نمی توان ادعا کرد رکود تورمی در بازار مسکن موقت است و به زودی از بین می رود بلکه این شرایط ادامه خواهد داشت با این حال انتظار می رود با توجه به شرایط پیش آمده که قیمت ها تصاعدی بالا رفته اند و شمار خریداران کاهش یافته، تقاضای مسکن کمرنگ شود که این اتفاق افت قیمت مسکن را به همراه خواهد داشت.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز