بر اساس آنچه در طرح اقدام ملی تولید و عرضه واحد های مسکونی در کشور، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار خواهد گرفت. ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن و کارت اعتباری مصالح ساختمانی از دیگر مواردی است که به نظر می رسد در نهایت به بهبود بازار مسکن منتهی خواهد شد و بهبود این شرایط را به همراه خواهد داشت.

گام های ابتدایی اجرای طرح اقدام ملی در شهر های جدید رسما از دیروز استارت خورد، بر این اساس قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور به مرحله تولید برسد که از این رقم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را برای اقشار متوسط به پایین جامعه احداث خواهند کرد. به گفته فعالان و کارشناسان حوزه مسکن، اجرای این طرح می تواند عرضه واحد های مسکن را افزایش داده و شرایط را بهبود ببخشد.

رشد قیمت مسکن در یکسال گذشته به نوعی بوده است که بسیاری از متقاضیان و خریداران مسکن، از خرید واحد های مسکونی دست کشیده اند و خود را در خرید مسکن ناتوان یافته اند. در تهران رشد قیمت برآورد شده برای واحد های مسکونی ۱۱۲ درصد گزارش شده است که این رقم سبب شده حتی شاهد گران شدن مسکن در کلانشهر ها و دیگر شهر های بزرگ هم باشیم. تا جایی که عده زیادی از افراد به حاشیه شهر ها روی آورده اند و قدرت خود را در خرید مسکن به کلی از دست داده اند.

به زعم این که در تمام کلانشهر ها و شهر های بزرگ شاهد افزایش مهاجرت به شهر های کوچک تر و حاشیه های شهر هستیم این امر در تهران که دارای سه شهر بزرگ تحت نام های پرند، پردیس و اندیشه است بیشتر به چشم می خورد. در شهر اندیشه ساخت ۲۰۹۰ واحد مسکونی استارت خورد است، که تأمین امور مالی یکی از این پروژه ها به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان بر عهده بانک مسکن می باشد. بر اساس آن چه وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده است در اجرای این طرح رابطه کارفرما و پیمانکار حاکم نیست بلکه به جای آن رابطه های سرمایه گذار و سرمایه پذیر به چشم می خورد.

بر اساس پیش بینی های به عمل آمده ظرف امسال و سال آینده واحد هایی با قیمت های مناسب در اختیار اقشار متوسط به پایین جامعه قرار خواهد گرفت، که این عامل سبب می شود با افزایش عرضه واحد های مسکونی، همراه باشیم و تعادل بخشی در حوزه های اقتصادی عیان گردد.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه مسکن، چنانچه دستگاه های مختلف در راستای نیل به این برنامه، مشارکت و همکاری های همه جانبه داشته باشند و مجلس هم از وزارت راه و شهرسازی در این زمینه حمایت کند آنگاه شاهد بهبود شرایط و نیل به اهداف تعیین شده از پیش خواهیم بود.

قلی الله قلی زاده به بیان این که تلاشمان این است که رشد ماهانه قیمت مسکن را مهار کنیم و این بازار را به ثبات برسانیم، عنوان نمود: این وزارت در نظر دارد تولید مسکن را رونق ببخشد بلکه بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه کرده و به درجات بهتری نایل گردد.

ایشان با تأکید بر این که مسکن حوزه ای فرابخشی است که از تلاش همه جانبه چند بخش، به نتیجه می رسد، عنوان نمود: چنانچه تمام حوزه ها با هم ارتباط داشته و همکاری مضاعف داشته باشند آنگاه شاهد محقق شدن هدف های از پیش تعیین شده خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است که از جمله آن ها می توان به کارت اعتباری تهیه مصالح ساختمانی اشاره کرد، پیش بینی می شود قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد و روندی نزولی را در پیش بگیرد.

وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ارائه این کارت های اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی در نظر دارد، تسهیلات ساخت ارزان قیمت را در اختیار سازندگان قرار دهد و مؤسسات اجاره داری را در راستای حمایت از مستأجران در دستور کار بگذارد. چنانچه این برنامه ها به مرحله اجرا برسند و تمام دستگاه های مرتبط از اجرای این طرح حمایت کنند بی تردید شاهد بهبود بازار مسکن و بهتر شدن شرایط خواهیم بود

  • منبع خبر : تسنیم نیوز