بر اساس گزارش هایی که رسما از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، قیمت مسکن به ازای هر متر مربع مرز ۱۲ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته است، که این رقم در مقایسه با فصل بهار سال ۹۲، رشد بیش از ۲۰۰ برابری را نشان می دهد به عبارتی قیمت مسکن در بازه ای ۶ ساله سه برابر رشد داشته است. علت این که قیمت مسکن در بهار امسال را با بهار سال ۹۲ مقایسه می کنیم این است که پس از بهار سال ۹۲ بازار مسکن رکودی ۴ ساله را تجربه نمود و آخرین قله قیمتی برای بازار مسکن، بهار ۹۲ اعلام شده است.

بهروز ملکی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، با بیان این که برخی از تحلیلگران عنوان می کنند رسیدن قیمت مسکن به این سطح کاملا غیرمنطقی و نامتعارف بوده است، اظهار داشت: برای این که بتوانیم صحت این تحلیلگران را ارزیابی کنیم کافی است نگاهی داشته باشیم به شرایط شاخص های پولی کشور، بر این اساس، نقدینگی در بهار سال ۹۲، ۴۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که این رقم بدون در نظر رفتن بخشی از اطلاعات مربوط به مؤسسات اعتباری است که در نقدینگی کنونی دخیل است. چنانچه این مؤسسات را هم در محاسبات خود دخیل سازیم شاهد ارتقای رقم نقدینگی به ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، بنابراین با احتساب ۱۹۵۰ هزار میلیارد تومان که نقدینگی کنونی قلمداد می شود، نقدینگی در بازه ای ۶ ساله یعنی از بهار سال ۹۲ تا بهار امسال، رشد ۳٫۵ برابری را تجربه کرده و حدود ۲۵۰ درصد رشد را شاهد بوده است. از طرفی با توجه به این که مجموع رشد اقتصادی را در این بازه ۶ ساله معادل ۸ درصد در نظر گرفته شده است و با علم به این که سرعت پول بر ریل نزولی سوار بوده، صرف این که میزان رشد نقدینگی را مبنای اصلی قرار دهیم، ما را به نتیجه دلخواه و نتیجه ای دقیق نخواهد رساند.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، چنانچه افت قدرت خرید پول ملی را با توجه به تورم عمومی و افزایش شاخص بهای سبد کالا ها و خدمات مصرفی خانوار ها برآورد کنیم، دور از انتظار نخواهد بود که هم راستا و هم سو با این اتفاق، قیمت بایسته مسکن نیز به همین میزان رشد را تجربه نماید. شاخص بهای سبد کالا های منتخب و خدمات مصرفی خانواده ها در این بازه ۶ ساله با رشدی ۳ برابری همراه بوده است، که حاکی از آن است که متوسط قیمت کالا ها و خدمات مصرفی خانواده ها در این بازه بالغ بر ۲۰۰ درصد رشد داشته است. با این وجود رقم برآورد شده برای تعدادی از کالا ها از رقم مذکور کمتر و برای شماری از کالا ها از این مقدار بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن در پایان صحبت هایش اذعان نمود: رشد قیمت واحد های مسکونی بر اساس نکات ارائه شده، همسو با دیگر کالا ها و خدمات مصرفی خانواده ها بوده است، از این رو این که قیمت فعلی مسکن را نامتعارف و غیرمنطقی قلمداد کنیم اشتباه است. با این حال در بازه های کوتاه مدت، عموما قیمت واحد های مسکونی هم سطح با نرخ تورم عمومی پیش نمی رود، و قیمت مسکن به شکلی پلکانی افزایش می یابد. از این رو از سال ۹۲ تا سال ۹۴ تقریبا بازار مسکن با ثبات و تعادل قیمتی مواجه بود که این عامل سبب شد قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی عقب بماند و بسیار کمتر از تورم عمومی گزارش گردد. اما رشد قیمت مسکن از سال ۹۴ تاکنون تمام آن عقب ماندگی ها را جبران نمود به طوری که رشد قیمت ثبت شده برای این بازه های زمانی واقعا چشمگیر و مشهود است.

  • منبع خبر : شهرخبر