بر اساس گزارش های ارائه شده، نبوده شغل و کمبود فرصت اشتغال برای جوانان سبب شده عده زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار مسکن روی آورند و در نقش مشاور املاک به ایفای نقش بپردازند.

با این حال بر اساس آخرین گفته های نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، رکود در بازار مسکن به نوعی است که حتی فارغ التحصیلان هم از این بازار دست کشیده اند و فعالیت در بنگاه های معاملاتی را به کلی کنار گذاشته اند.

حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با بیان این که تعداد مشاوران املاکی که با در دست داشتن مجوز از اتحادیه در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند به ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر می رسد، اذعان نمود: طی سال های اخیر به دلیل وضعیت بد اشتغال، عده زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از پزشکان و مهندسان وارد بنگاه های املاک شده اند و به عنوان مشاور املاک به ایفای نقش می پردازند.

ایشان با تأکید بر این که عده زیادی از آنان که در رشته های مدیریتی، مهندسی و غیره فارغ التحصیل شده اند، به بنگاه های معاملاتی روی آورده اند و به عنوان مشاور املاک مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشتند: اما روند رشد قیمت واحد های مسکونی و حاکم شدن سایه رکود بر بازار مسکن سبب شده این افراد حتی از بازار مسکن هم قطع امید کنند و شماری از آن ها این بازار را رها نمایند

عقبایی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بر اساس ارقام گزارش شده، روزانه چیزی حدود ۱۰ نفر شغل مشاور املاکی را رها می کنند و این شغل را کنار می گذارند، که علتش را می تواند گرانی بی محابای قیمت مسکن و رکودی که بر این بازار حاکم شده است را نام برد. به گفته عقبایی تنها آنان در این بازار مانده اند که خود مالکند و ترجیح می دهند استقامت ورزند و بازار مسکن را رها نکنند.

ایشان به تعداد افرادی که روزانه از این پیشه خارج می شوند و شغل مشاور املاکی را کنار می گذارند اشاره نمودند و تعداد این افراد را در هر روز ۸ تا ۱۰ نفر عنوان کردند و افزودند: با این حال مشاوران املاکی که خودشان مستأجر هستند با توجه به روند رو به رشدی که نرخ اجاره بها در پیش گرفته به سختی می توانند تاب آورده و عموما دست به خروج از این بازار می زنند. با توجه به این که افت حجم معاملات در حوزه مسکن در سال جاری ۴۰ درصد عنوان شده است، بدیهی است که این اتفاق اثر شایانی بر شغل مشاوران املاک داشته است و سبب شده این افراد با شرایط دشواری دست به گریبان باشند.

وی با بیان این که تعداد مشاوران املاک در تهران طی سال های گذشته ۱۱۳۰۰ تا ۱۱۵۰۰ نفر گزارش شده است، اذعان نمود: طی ۱۰ ساله اخیر شمار مشاوران املاک در این بازه قرار داشته و تغییر چشمگیری را شاهد نبوده است، با این حال آمار ها حاکی از آن است که افراد فعال در این حوزه با تغییرات ۵۰ درصدی همراه بوده اند، به این معنا که وارد این بازار شده و به ایفای نقش پرداخته اند اما خیلی سریع بازار را رها کرده و از آن خارج شده اند.

ایشان با تأکید بر این نکته که درآمد مشاوران املاک همچون گذشته نیست، اظهار داشت: دلیلش را می توان رکود حاکم بر بازار مسکن و افت شدید حجم معاملات مسکن دانست.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز