این روز ها گزارشاتی ارائه می شود مبنی بر این که بانک مسکن در نظر دارد از طریق بسته رونق مسکن، این بازار را از رکود خارج نماید و ثبات را به آن برگرداند غافل از این که این بسته همان طرح بزرگ مسکن مهر است که در دولت نهم از آن رونمایی شد و ۶ سال مورد انتقاد و بدگویی قرار گرفت.

به عبارتی دولت پس از این که ۶ سال طرح مسکن مهر را تمسخر کرد و آن را بی ارزش جلوه داد، در شرایط فعلی از بسته ای رونمایی می کند که همان طرح مسکن مهر است اما با نامی متفاوت.

در شرایط کنونی اطلاعیه هایی ارائه شده است که بسته رونق مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین راهکار های دولت در راستای خروج بازار مسکن از رکود جلوه می دهد و ادعا می کنند این بسته می تواند نه تنها مسکن را از شرایط فعلی برهاند بلکه اقتصاد را تحریک کرده و چرخ اقتصاد کشور را به گردش در آورد در حالی که این بسته همان طرح مسکن مهر است که دولت سال ها از آن انتقاد می کرد و آن را بی ارزش می دانست. به گفته وزیر راه و شهرسازی، بسته رونق مسکن، ارائه زمین و اراضی رایگان را شامل می شود و بر مواردی همچون افت ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی، ارائه وام ساخت مسکن با سود صفر درصد به ارزش ۲۵ میلیون تومان و خرید مصالح ساختمانی با تخفیف ویژه دلالت دارد.

اسلامی به مدیران کل راه و شهرسازی استان های کشور، نامه ای ارسال نمود و خواستار مشارکت و همکاری های همه جانبه تمام نهاد های ذیربط به ویژه سازمان ملی زمین و مسکن در راستای واگذاری زمین های رایگان، امور مربوط به آماده سازی، انبوه سازی و موارد مشابه با استفاده حداکثری از قابلیت ها و ظرفیت های بخش خصوصی گردید.

سیاستگذاران برای این که بازار مسکن را از شرایط موجود رهایی بخشند و اقدام جدیدی در این بازار ارائه نمایند، از طرح اقدام ملی رونمایی کرده اند که هدف از اجرای این طرح، تقویت کردن هر دو حوزه عرضه و تقاضای واحد های مسکونی می باشد.

بر اساس طرح اقدام ملی، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن ظرف دو سال در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بر این اساس عرضه مسکن افزایش یابد و عرضه و تعادل واحد های مسکونی ثبات را تجربه نمایند.

با علم به این موضوع که سهم زمین در هزینه تمام شده یک مسکن بالغ بر ۶۰ درصد است، در این طرح تلاش دولت این است که زمین و اراضی رایگان را در اختیار سرمایه گذار و بخش های خصوصی قرار دهد تا قیمت نهایی زمین مناسب و مقرون به صرفه برای افراد کم بضاعت جامعه برآورد گردد. بر اساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرده است نه تنها وزارت راه و شهرسازی موظف است زمین های خود را به رایگان در اختیار سازندگان قرار دهد که تمام دستگاه های مرتبط ملزم به رعایت این امر هستند. بر اساس آنچه بانک مسکن تدوین نموده، ۶ بسته تأمین مالی و تأمین سرمایه برای اجرای طرح اقدام ملی پیشنهاد شده است.

  • منبع خبر : مشرق نیوز