بر اساس آمار های منتشر شده، حجم معاملات انجام شده در اردیبهشت ماه سال جاری با کاهش ۳۶ درصدی همراه بوده است. نزدیک به یکسال است که بازار مسکن با رشد قیمت دست به گریبان است و رشد ماهانه قیمت مسکن هر ماه کاملا مشهود بوده است، با این حال در آستانه این یکسالگی، رکود سنگینی بر بازار مسکن حاکم شده است و افراد زیادی از این بازار خارج شده اند.

در سال ۹۶ و اردیبهشت ماه سال ۹۷ شاهد افزایش ناگهانی قیمت مسکن بودیم که این فاکتور قدرت خرید متقاضیان را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داد و سبب شد رشد قیمت، دست بسیاری از متقاضیان مسکن را از این بازار کوتاه نماید. با این حال مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که آنچه رشد قیمت مسکن را رقم زده است رشد قیمت در بازار های موازی همچون ارز و سکه می باشد.

چه کسانی از بازار مسکن جا مانده اند؟

احمدیان به عنوان یکی از مشاوران املاکی که در این حوزه به ایفای نقش می پردازد، اظهار داشت: زمانی که رشد قیمت در بازار مسکن نمود پیدا کرد، تعدادی از متقاضیان واحد های مسکونی به زعم این که بودجه مورد نظر را برای خرید مسکن در اختیار داشتند اما از خرید اجتناب کردند بلکه قیمت مسکن به ثبات برسد و متعادل گردد. این افراد به عنوان جامانده های مسکن شناخته می شوند که نتوانسته اند در زمان مقرر واحد های مورد نظرشان را خریداری کنند و از این رو به عنوان جامانده های مسکن از آن ها یاد می شود.

قیمت گران شده مسکن به حالت قبل بر نمی گشت

فردین یزدانی که در نقش مدیرعلمی طرح جامع مسکن در حال ایفای نقش می باشد، اذعان نمود: در سال ۹۶ و ۹۷ شاهد رشد قیمت مسکن بودیم اما میان این دو سال تفاوت هایی وجود داشت که اشاره به آن ها ضروری به نظر می رسد. با این حال همان موقع هم گفتم دور از انتظار است که قیمت ها به حالت قبل برگردند.

وی با بیان این که رشد قیمت در سال ۹۶ طبیعی به نظر می رسید، عنوان نمود: اما رشد قیمت در اردیبهشت ماه سال ۹۷ که همگان را بهت زده کرد به دلیل سیاست های خارجی و تحریم ها بود که می توان این رشد قیمت را غیرطبیعی عنوان کرد.

تعداد واحد های خرید و فروش شده در اردیبهشت سال جاری به گزارش رسمی بانک مرکزی، ۱۲٫۱ هزار واحد بوده است که این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۷، افت ۳۶٫۵ درصدی را عیان می سازد.

بر اساس گزارش هایی که رسما از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، حتی در روز های کسادی، هم افزایش قیمت وجود داشته است. متوسط قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع، در اردیبهشت ماه در تهران ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که این رقم در مقایسه با ماه فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته رشدی ۱۲٫۵ درصدی و ۱۱۲٫۰ درصدی داشته است.

در سال ۹۸ شاهد تثبیت قیمت مسکن خواهیم بود

عطا آیت اللهی به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن اظهار داشت: بررسی روند بازار مسکن در سال های پس از انقلاب حاکی از آن است که دوره هایی که مسکن با رکود همراه بوده است، ۴ یا ۵ ساله بوده، و قیمت واحد های مسکونی در این بازه های کوتاه با روند جهشی و رو به رشدی همراه شده سپس تب بازار مسکن می خوابد و به تثبیت می رسد.

ایشان با بیان این که میزان رشد قیمت مسکن ۷۰ تا ۸۰ درصد گزارش شده است، اذعان نمود: به نظر می رسد در سال ۹۸ شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود.

مهدی روانشادنیا به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن با بیان این که رشد قیمت مسکن در سال جاری همسو با دیگر کالا ها خواهد بود، اظهار نمود: با توجه به این که بسیاری از افراد قدرت خرید خود را از دست داده اند به نظر می رسد رشد قیمت مسکن کمتر از رشد نرخ تورم عمومی باشد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز