محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس، عنوان کرد: از ۱۰۰ درصد تسهیلاتی که در تمام حوزه های کشور پرداخت می شود، سهم مسکن تنها ۸ درصد است، که انتظار می رود این رقم به ۲۰ درصد برسد.

وی از برگزاری جلسه مفصلی با حضور کمیسیون عمران مجلس و مدیران  معاونان وزارت راه و شهرسازی سخن به میان آورد و عنوان نمود: در این جلسه توضیحاتی ارائه گردید مبنی بر این که حوزه مسکن نباید از نظر دور بماند و لازم است آن را در کانون توجه بگذاریم. وی عنوان کرد: افزایش تسهیلات مسکن از دیگر عواملی بود که ضرورت آن یادآوری شد و به مسئولان وزارت راه و مدیرعامل بانک مسکن هشدار داده شد.

ایشان با بیان این که از ۱۰۰ درصد تسهیلاتی که در حوزه های مختلف کشور پرداخت می گردد سهم مسکن تنها ۸ درصد است، اظهار نمود: مایلیم این رقم را به ۲۰ درصد ارتقا بخشیم.

وی با تأکید بر این نکته که افزایش تسهیلات بی تردید با نتایج مثبتی همچون افزایش نقدینگی و سرمایه گذاری در حوزه مسکن همراه خواهد بود، اذعان نمود: کسانی که می توانند با ۵ میلیون تومان، تسهیلات را بازپرداخت نمایند، قادر خواهند بود تسهیلات بیشتری را اخذ کنند و آنان که بازپرداخت تسهیلات با رقم کمتری در حد توانشان است، به نوع دیگری وام را اخذ خواهند نمود.

به روایتی بر اساس گفته رضایی کوچی در طرح جدیدی که برای تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده است، این توان متقاضی در بازپرداخت تسهیلات است که ملاک اصلی در نظر گرفته می شود و بر اساس سقف تعیین شده برای قدرت مالی دریافت کننده در بازپرداخت وام، تسهیلاتی در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که دولت در نظر دارد برای افزایش سرعت ساخت و ساز در کشور زمین های دولتی را در اختیار بخش های خصوصی و تولید کنندگان مسکن قرار دهد، عنوان نمود: این عامل سبب می شود قیمت تمام شده مسکن روندی نزولی داشته و به شدت کاهش پیدا کند.

ایشان در خصوص ارائه بسته های مصالح ساختمانی هم سخنانی به میان آوردند و اظهار داشتند: از جمله مصالحی که در اختیار سازندگان قرار می گیرد میلگرد و سیمان است. وی افزود: رشد قیمت سیمان و میلگرد طی یکسال گذشته کاملا صعودی بوده است از این رو چنین بسته هایی می تواند در متعادل سازی قیمت ها نقش مهمی داشته باشد. وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی بایستی نظارت های دقیقی داشته باشد تا دست سوداگران از این بازار کوتاه گردد و این بازار بتواند شرایط بهتری را تجربه نماید.

به گفته رضایی کوچی، وزارت راه و شهرسازی و دولت برنامه های مثبتی را برای رشد ساخت و ساز و بهبود بازار مسکن در دستور کار قرار داده اند و با توجه به این که میزان تولید مسکن طی سال های گذشته به شدت کمرنگ بوده است این عامل می تواند در راستای افزایش ساخت و ساز به شدت اثرگذار باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر