به گفته یکی از کارشناسان بازار مسکن، رکود در حوزه مسکن از سال ۹۸ به سال ۹۹ منتقل خواهد شد. این کارشناس بازار مسکن بر این باور است که افزایش بارندگی در سال جاری، تمایل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را افزایش داده است که این عامل رشد درآمد دهک های پایین را به همراه خواهد داشت و سبب خواهد شد شاهد هدایت شدن سرمایه به سمت بازار مسکن و ساخت و ساز واحد های مسکونی باشیم.

وی پس از اشاره به این نکته که از نیمه دوم سال ۹ شاهد رشد بطئی قیمت مسکن بودیم، اظهار نمود: در خرداد ماه سال ۹۷، میزان رشد در این بازار کمی کند گردید، و برآورد ما این بود که از شهریور ماه سال ۹۸ شاهد رکود در بازار مسکن خواهیم بود، با این حال سیلابی که نخستین روز های سال جاری، بسیاری از مناطق را در بر گرفت به زعم تمام خسارت هایی که به همراه داشت، با مزایای نیز  همراه بود که از جمله آن ها می توان به افزایش آب پشت سد و قوی شدن گونه های گیاهی اشاره نمود. به گفته ستاریان، این فاکتور سبب شده است دهک های پایین به سمت دامپروری و کشاورزی روی بیاورند و به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب شوند. به علاوه میزان خسارات وارد شده به بخش های زیربنایی در اثر سیلاب اخیر، ۴ میلیارد دلار برآورد شده است که همه این عوامل به گردش مالی در حوزه مسکن منتهی خواهد شد.

ایشان رشد ۱۲٫۵ درصدی قیمت مسکن در تهران را یکی از تبعات سیلاب اخیر خواندند و عنوان نمودند: این احتمال وجود دارد که رکود در حوزه مسکن به سال ۹۹ منتقل گردد. وی تصریح نمود: دولت برنامه هایی را برای رشد ساخت و ساز مسکن در کشور در نظر گرفته که این عامل می تواند بازار مسکن را از سال ها رخوت و سستی خارج کند و نتایج قابل قبولی را طی سال های آتی به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که تعداد واحد های مسکونی تخریب شده طی سیل اخیر ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد بوده است، اذعان نمود: به زعم این که چنین ارقامی آنقدر بزرگ به نظر نمی رسند با این حال جو روانی ناشی از تخریب این تعداد واحد بر بازار مسکن غیرقابل چشمپوشی بوده است. با توجه به سطح بارش در کشور، انتظار می رود تا یک سال و نیم آینده، وضعیت درآمدی اقشار کم بضاعت جامعه افزایش یابد، که رشد این عامل سبب می شود با اقتصاد رو به رشدی همراه باشیم، و مهم ترین حوزه ای که چنین منابعی را جذب خواهد کرد مسکن خواه بود.

ستاریان اظهار داشت: از زمانی که امریکا از برجام خارج شد، شاهد روی آوردن سرمایه ها به حوزه های داخلی به ویژه ساختمان بودیم، که این عامل باعث شد سفته بازان در این بازار حضور پیدا کنند و رشد قیمت مسکن کاملا ملموس نمود پیدا کند.

از دیگر فاکتور هایی که می تواند بر این بازار اثر مثبت گذاشته باشد برنامه های دولت از جمله حذف ۴ صفر از پول ملی و همچنین توسعه زیر ساخت هاست.

  • منبع خبر : شهرخبر