شاید برای اولین بار است که کلمه دعاوی ملکی را می‌شنوید یا می‌خوانید، اما معنی و کاربرد آن را ندانید. در اینجا قصد داریم درباره دعاوی ملکی صحبت کنیم.

اینکه دعاوی ملکی چیست و چه زمانی از آن استفاده می‌شود، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دعاوی ملکی چیست؟

شاید هر یک از شما در ابتدا با شنیدن ملک تا حدودی متوجه موضوع شده باشید که دعاوی ملکی مختص ملک و املاک می‌باشد اما ملک چیست؟

تعریفی که از ملک میان عامه مردم جا افتاده است، زمین با تمام ساخت و سازهای آن می‌باشد. این ساخت و سازها و متعلقات می‎تواند یک خانه، ویلا، ساختمان چند طبقه، مجتمع تجاری و … باشد.

برای هرگونه تغییر و ساخت و ساز در یک زمین، مالک آن باید برخی مقررات را بداند و از آن‌ها تبعیت کند تا با مشکلی در آینده روبرو نشود.

دعاوی ملکی را می‌توان اینگونه تعریف کرد، بر سر یک زمین یا مجتمع ممکن است میان مردم مشکلات و برخوردهایی اتفاق افتد که ناشی از رعایت نکردن قوانین بوده و منجر به برخی اختلافات می‌شود.

این اختلافات می‌تواند میان صاحب ملک و کسی که می‌خواهد ملک را اجاره یا خریداری کند اتفاق افتد. به عنوان مثال اختلافاتی که میان مستاجر و صاحب ملک اتفاق می‌افتد شامل دعاوی ملکی می‌باشد.

آنچه درباره‌ی دعاوی ملکی نمی‌دانید 3

تا اینجا تا حدودی با دعاوی ملکی آشنا شدید. حال این دعاوی ملکی چه زمانی مطرح می‌شود؟ این دعاوی زمانی مطرح می‌شود که موارد زیر را بخواهیم پیگیری کنیم:

دعاوی برای تنظیم سند ملکی

دعاوی برای آزادسازی سند ضمانت

دعاوی برای آزادسازی رهن

دعاوی صورتجلسه برای آپارتمان‌هایی با واحدهای مجزا

دعاوی مربوط به ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی که ساخت آن‌ها به اتمام رسیده و تمام مواردآن توسط کارشناس مربوطه تایید شده است.

دعاوی مربوط به درخواست سرقفلی

دعاوی قراردادهای ناقض قانون

دعاوی مربوط به تعدیل و تغییر اجاره

دعاوی تخلیه ملکی

دعاوی باطل کردن قرارداد

و دیگر قراردادها

با توجه به اینکه در زمینه‌های مختلف ملکی برای دعاوی ملکی اقدام می‌شود، دعاوی ملکی می‌تواند در دسته‌های زیر مرتب شود:

دعاوی وقفی

دعاوی اجاره‌ای

دعاوی معاملات

دعاوی شرکت در ساخت و ساز

دعاوی مصادره

دعاوی پیش فروش

دعاوی دخل و تصرف

دعاوی ملک‌های مشاع

 آنچه درباره‌ی دعاوی ملکی نمی‌دانید 1

دعاوی املاک وقفی در چه مواردی مطرح می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، املاک وقفی املاکی هستند که توسط صاحب ملک برای کارهای خیر وقف می‌شود. دعاوی ملکی در مورد املاک وقفی می‌تواند شامل تنظیم سند وقفی، باطل کردن وقف‌نامه، ثابت کردن وقف بودن ملک و دیگر دعاوی که در زمینه املاک وقفی برای آن‌ها اقدام می‌شود، می‌باشد.

دعاوی اجاره‌ای در چه مواردی مطرح می‌شود؟

همانطور که از لغت اجاره‌ای پیداست، این دعاوی مربوط به قراردادها و اختلافات میان موجر یا صاحب ملک و مستاجر می‌باشد.

دعاوی اجاره‌ای شامل دستور تخلیه ملک اعم از تجاری یا مسکونی، دعاوی سرقفلی، دعاوی تعدیل اعم از کاهش یا افزایش میزان اجاره، دعاوی پرداخت اجاره‌های معوقه، دعاوی فسخ قرارداد اجاره و دیگر مواردی که مربوط به اجاره و مستاجر می‌باشد.

دعاوی معاملات در چه مواردی مطرح می‌شود؟

منظور از دعاوی معاملات، دعاوی می‌باشد که در زمینه املاک برای آن‌ها اقدام می‌شود و این دعاوی شامل تنظیم اسناد رسمی، عمل به تعهدات موجود در قرارداد، دعاوی تایید فسخ قرارداد، دعاوی لزوم آزادسازی رهن، درخواست هزینه معامله و دیگر مواردی که در زمینه ملک و املاک می‌باشد.

دعاوی شرکت در ساخت و ساز در چه مواردی مطرح می‌شود؟

دعاوی شرکت در ساخت و ساز مربوط به کسانی می‌باشد که در پروژه‌های ساخت و ساز شرکت می‌کنند و این دعاوی شامل دعاوی کامل کردن ساختمان یا بنا، دریافت پایان کار، دعاوی تحویل فروشنده ملک، دعاوی خسارت به علت تاخیر در روند اجرای تعهدات، دعاوی اجرای تعهدات موجود در قرارداد، دعاوی برای تنظیم سند و دیگر مواردی که ممکن است در ساخت و سازها و پروژه‌های ساختمانی پیش می‌آید، می‌باشد.

دعاوی پیش فروش در چه مواردی مطرح می‌شود؟

بسیاری از افراد در طی خرید واحدهای آپارتمانی به صورت پیش فروش دچار برخی از مشکلات می شوند که می‌توانند برای رفع آن‌ها اقدام به دعاوی حقوقی کنند.

این دعاوی شامل تکمیل بنا، دعاوی پیش فروش واحدها، تاخیر در تحویل واحدها و دیگر مواردی که در پیش فروش املاک و ساختمان‌ها بوجود می‌آید می‌باشد. این دعاوی تا حدودی مشابه دعاوی شرکت در ساخت و سازها می‌باشد.

دعاوی دخل و تصرف در چه مواردی مطرح می شود؟

دخل و تصرف در ملک از مواردی می‌باشد که مراجعه کننده بسیاری دارد که شامل دعاوی رفع دخل و تصرف، دعاوی مربوط به تصرف‎های عدوانی، دعاوی برای احقاق حق، دعاوی برای مزاحمت و دیگر مواردی که می‌تواند در زمینه دخل و تصرف ملکی و شخصی است، می‌باشد.

دعاوی ملک‌های مشاع در چه مواردی مطرح می‌شود؟

دعاوی ملک و املاک مشاع مربوط به املاک شراکتی می‌باشد که تنها یک نفر در مورد خرید، فروش و اجاره آن‌ها تصمیم گیرنده نمی‌باشد و رضایت تمام شرکا در تمام موارد الزامی می‌باشد.

این دعاوی شامل تخریب ملک، تفکیک ملک، فروش ملک، خلع شراکت ملکی و دیگر موارد که میان شرکا بر سر یک ملک رخ می‌دهد، می‌باشد.