احمد مازنی به عنوان نماینده مردم شریف سبزوار در مجلس شورای اسلامی، از دیگر حاضران در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۹ خرداد ماه بود که از احتکار ۲۶۰۰ واحد مسکونی در کشور سخن به میان آورد و اذعان نمود: لازم است این مسئله در کانون توجه قرار گرفته و به آن توجه شود.

وی با بیان این که جمعیت در کشور رو به رشد است اظهار نمود: این مسئله با مشکلاتی دست به گریبان بوده است و تأمین مسکن را برای مردم سخت نموده است. مازنی این طور صحب هایش را ادامه داد: بحران مسکن ناشی از فاکتور های متفاوتی است که ازجمله آن ها می توان به رشد جمعیت اشاره نمود.

ایشان در ادامه سؤالی را مطرح کردند و اظهار نمودند: آیا وزارت راه و شهرسازی و دولت توانسته اند در این زمینه تأثیرگذار بوده و ساخت واحد های مسکونی و حل بحران مسکن را رو به جلو سوق دهند؟ اگر در این راستا بر اساس علم دست به اقداماتی زده شده است لازم است گزارشی از آن ارائه گردد تا مردم متوجه شوند چگونه مدیریت و کنترل حوزه مسکن انجام خواهد گردید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حدود یک سال است که رشد بی محابای قیمت مسکن تمام مردم را کلافه کرده است و هم در حوزه خرید و هم در بخش اجاره کاملا این رشد قیمت مشهود می باشد حال آن که با مدیریت درست می شد جلوی این امر را گرفت.

به گفته مازنی، همواره به جوانان تأکید کرده ایم ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند اما در شرایط کنونی چطور می توانیم پاسخگوی آن ها باشیم در شرایطی که قیمت مسکن این چنین رشد نجومی را تجربه کرده است.

وی با بیان این که بافت فرسوده را باید در کانون توجه قرار داد و به مدیریت آن به سبکی درست پرداخت، افزود: تعداد زیادی از واحد های مسکونی خراب شده در اثر سیل از نوع کاه و گلی بوده اند که لازم است بازسازی و احیای آن ها در دست انجام قرار گرفته و مورد توجه واقع شود.

وی به برنامه ششم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: در این برنامه ذکر شده بود که سالانه ۹۰۰ هزار مسکن ساخته و احداث گردد که هیچ گاه بدان توجهی نشد و ساخت این تعداد مسکن کاملا از نظر دور ماند.

ایشان از ضرورت ایجاد یک کنسرسیوم سخن گفتند و تصریح نمودند: در صورتی که قرار است مشکلات حوزه مسکن را حل و فصل کنیم و شرایط بهتری را رقم بزنیم لازم است کنسرسیومی تشکیل دهیم از وزارت راه، قوه قضائیه، بانک مرکزی و بنیاد مسکن، و به عنوان اولین گام احتکار ۲۶۰۰ واحد مسکونی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

نماینده مردم سبزوار این طور صحبت هایش را ادامه داد: به زعم این که نیاز است بافت های فرسوده در کانون توجه قرار گیرند و از آن ها برای ساخت فضا های سبز استفاده گردد اما شاهد این هستیم که به کلی این بافت ها از نظر دور مانده است.

وی به عملکرد تأمین اجتماعی در حوزه پروانه های ساختمانی هم اشاره نمود و اظهار کرد: به زعم این که تأمین اجتماعی پول های مفتی را از مردم اخذ می نماید اما هیچ کدام از آن ها را در روش درست مورد استفاده قرار نمی دهد و اقدام شایسته ای از این ارگان مشاهده نمی شود. بنابراین بهترین کار این است که دست تأمین اجتماعی را از ساخت و ساز واحد های مسونی کوتاه نماییم.

وی با بیان این که واحد های گران قیمت و اراضی که در داخل شهر ها قرار دارند را نمی شود معامله و خرید و فروش نمود، اظهار داشت: عموما این دلالان هستند که چنین واحد هایی را بر اساس نقشه های از قبل برآورد شده معامله می کنند و مورد خرید و فروش قرار می دهند.

ایشان با تأکید بر این که حاشیه نشینی در کلانشهر ها و شهر های بزرگ با رشد همراه بوده است، اذعان نمود: برخی از جوانان مایلند در روستا های خود باقی بمانند بنابراین طرح هادی روستایی لازم است در کانون توجه قرار بگیرد ضمن این که شهرک های اقماری نیز  برای ساخت واحد های مسکونی مورد نیاز بایستی احداث و ساخته گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر