از وکیل ملکی چه می‌دانید؟ بسیاری از ما همیشه در تلاش هستیم تا ملکی را خریداری کنیم و از خود ملک و املاکی داشته باشیم، با تلاش‌های بسیار و به دست آوردن ملک و املاک.

شاید بسیاری از ما بپنداریم دیگر با خیالی آسوده زندگی خواهیم کرد و مشکلات زندگی رفع شده ولی قصه اینجا تمام نمی‌شود و برای این املاک گاهی مشکلاتی قانونی ایجاد می‌شود که ممکن است برای رفع آن‌ها نیاز به یک وکیل پیدا کنید.

وکیل ملکی کسی است که می‌تواند در رفع چنین مشکلاتی به شما کمک کند. مشکلات ملکی می‌تواند شامل مواردی مانند مستاجر و موجر، دخل و تصرف، وقف و … باشد.

در واقع  یک وکیل ملکی، دعاوی ملکی شما را پیگیری و رفع می‌کند. یک وکیل ملکی می‌تواند با دانشی دارد، قاضی پرونده را به گونه‌ای متقاعد کند که بسیاری از موارد ملکی به راحتی حل و فصل شوند.

یک وکیل ملکی چه دعاوی را پیگیری می‌کند؟

همانطور که گفته شد یک وکیل ملکی، دعاوی ملکی را پیگیری می‌کند اما این دعاوی ملکی شامل چه دعاوی می‌باشند؟

دعاوی ملکی انواع مختلفی دارند که شامل دعاوی دخل و تصرف در ملک یا شخص، لزوم تنظیم سند رسمی، دعاوی مشارکت در ساخت، دعاوی املاک پیش فروش و … می‌باشند.

از میان تمام دعاوی ملکی، دخل و تصرف عدوانی از مهم‌ترین دعاوی ملکی به حساب می‌آید.

از وکیل ملکی چه می‌دانید

وکیل ملکی چه وظایفی دارد؟

زمانیکه یک وکیل ملکی برای پیگیری دعاوی ملکی انتخاب می‌شود، وظایفی به وکیل ملکی محول می‌شود. یک وکیل ملکی با توجه به وظایفش که رسیدگی به مسائل حقوقی ملکی می‌باشد، کار خود را آغاز می‌کند.

تخصص یک وکیل ملکی در زمینه املاک می‌باشد. یعنی هر چیزی که مرتبط با ملک و املاک باشد، در حیطه کاری و جزء وظایف وکیل ملکی می‌باشد.

دعاوی ملکی زمانی در موارد زیر مطرح می‌شوند:

دعاوی برای آزادسازی رهن

دعاوی برای تنظیم سند ملکی

دعاوی برای آزادسازی سند ضمانت

دعاوی ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها به اتمام رسیده

دعاوی تعدیل و تغییر اجاره

دعاوی تخلیه

دعاوی ابطال قرارداد

دعاوی درخواست سرقفلی

دعاوی قراردادهای ناقض قانون

یک وکیل ملکی به تمامی این دعاوی ملکی رسیدگی می‌کند که با توجه به اینکه در زمینه‌های مختلف ملکی برای دعاوی ملکی اقدام می‌شود.

از وکیل ملکی چه می‌دانید

دعاوی ملکی می‌تواند در دسته‌های زیر قرار گیرد:

دعاوی وقفی:

املاک وقفی املاکی هستند که توسط صاحب ملک برای کارهای خیر وقف می‌شود. دعاوی ملکی در مورد املاک وقفی می‌تواند شامل تنظیم سند وقفی، باطل کردن وقف‌نامه، ثابت کردن وقف بودن ملک و دیگر دعاوی که در زمینه املاک وقفی برای آن‌ها اقدام می‌شود، می‌باشد.

دعاوی اجاره‌ای:

همانطور که از لغت اجاره‌ای پیداست، این دعاوی مربوط به قراردادها و اختلافات میان موجر یا صاحب ملک و مستاجر می‌باشد.

دعاوی اجاره‌ای شامل دستور تخلیه ملک اعم از تجاری یا مسکونی، دعاوی سرقفلی، دعاوی تعدیل اعم از کاهش یا افزایش میزان اجاره، دعاوی پرداخت اجاره‌های معوقه، دعاوی فسخ قرارداد اجاره و دیگر مواردی که مربوط به اجاره و مستاجر می‌باشد.

دعاوی معاملات:

منظور از دعاوی معاملات، دعاوی می‌باشد که در زمینه املاک برای آن‌ها اقدام می‌شود و این دعاوی شامل تنظیم اسناد رسمی، عمل به تعهدات موجود در قرارداد، دعاوی تایید فسخ قرارداد، دعاوی لزوم آزادسازی رهن، درخواست هزینه معامله و دیگر مواردی که در زمینه ملک و املاک می‌باشد.

در بسیاری از معاملات چون آگاهی کافی را در این زمینه ندارید به چنین مشکلاتی گرفتار می‌شوید. بنابراین برای رفع آن‌ها بد نیست از یک وکیل ملکی کمک بگیرد. او با توجه به تخصصی که دارد می‌تواند به شما در حل چنین مسائلی کمک کند.

دعاوی پیش فروش:

بسیاری از افراد در طی خرید واحدهای آپارتمانی به صورت پیش فروش دچار برخی از مشکلات می‌شوند که می‌توانند برای رفع آن‌ها اقدام به دعاوی حقوقی کنند.

این دعاوی شامل تکمیل بنا، دعاوی پیش فروش واحدها، تاخیر در تحویل واحدها و دیگر مواردی که در پیش فروش املاک و ساختمان‌ها بوجود می‌آید می‌باشد. این دعاوی تا حدودی مشابه دعاوی شرکت در ساخت و سازها می‌باشد.

دعاوی دخل و تصرف:

دخل و تصرف در ملک از مواردی می‌باشد که مراجعه کننده بسیاری دارد که شامل دعاوی رفع دخل و تصرف، دعاوی مربوط به تصرف‌های عدوانی، دعاوی برای احقاق حق، دعاوی برای مزاحمت و دیگر مواردی که می‌تواند در زمینه دخل و تصرف ملکی و شخصی است، می‌باشد.

میزان این دعاوی در کشور ما بسیار بالاست به طوریکه شما به این سادگی نمی‌توانید آن‌ها را رفع کنید و صد در صد باید از یک وکیل ملکی کمک بگیرید.

دعاوی ملک‌های مشاع:

دعاوی ملک و املاک مشاع مربوط به املاک شراکتی می‌باشد که تنها یک نفر در مورد خرید، فروش و اجاره آن‌ها تصمیم گیرنده نمی‌باشد و رضایت تمام شرکا در تمام موارد الزامی می‌باشد.

این دعاوی شامل تخریب ملک، تفکیک ملک، فروش ملک، خلع شراکت ملکی و دیگر موارد که میان شرکا بر سر یک ملک رخ می‌دهد، می‌باشد.

دعاوی شرکت در ساخت و ساز:

دعاوی شرکت در ساخت و ساز مربوط به کسانی می‌باشد که در پروژه‌های ساخت و ساز شرکت می‌کنند و این دعاوی شامل دعاوی کامل کردن ساختمان یا بنا، دریافت پایان کار، دعاوی تحویل فروشنده ملک، دعاوی خسارت به علت تاخیر در روند اجرای تعهدات، دعاوی اجرای تعهدات موجود در قرارداد، دعاوی برای تنظیم سند و دیگر مواردی که ممکن است در ساخت و سازها و پروژه‌های ساختمانی پیش می‌آید، می‌باشد. برای رفع چنین مشکلاتی، بهتر است وکیل ملکی خود را در جریان قرار دهید.