محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات اخیر مسکن اظهار داشت: این تحولات رابطه مستقیمی با نوسانات بازار ارز دارد به عبارتی نوسان قیمت ارز به میزان زیادی بر بازار مسکن اثرگذار بوده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. وی با بیان این که وزارت راه در تلاش است تا تولید مسکن را افزایش داده و آن را پایدار نماید، عنوان نمود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا با پایدار کردن تولید مسکن، ساخت و ساز واحد های مسکونی را رونق بخشیده و به مرحله بهتری برسانیم.

محمد اسلامی ضمن حضور در جلسه علنی مجلس که در صبح یکشنبه مورخ ۱۹ خرداد ماه برگزار گردید، اذعان نمود: از زمان ورود به وزارت راه، اولویت خود را بر افزایش تولید و ساخت و ساز  مسکن قرار دادیم و همواره تمرکزمان را بر متعادل سازی عرضه و تقاضای واحد های مسکونی قرار دادیم. اسلامی افزود: تمام تلاشمان این بوده که یک اعتماد پایدار را میان مردم و توسعه دهندگان و سازندگان واحد های مسکونی برقرار کنیم و چرخ تولید مسکن را بار دیگر به گردش در آوریم.

ایشان با تأکید بر این نکته که در حال حاضر وزارت راه به دغدغه هایی همچون ایجاد شرایط مناسب برای خانه دار کردن خانه اولی ها دست به گریبان است، عنوان نمودند: در وهله اول، تکمیل واحد های مسکونی باقی مانده مهر را در دست انجام قرار دادیم که خوشبختانه این پروژه نیز رو به اتمام است و بیشتر واحد های مسکونی مهر در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند.

وی افزود: تنها برخی از واحد ها تعیین تکلیف نشده اند که آن ها دارای مشکلات قضائی بوده و رفع مسائل حقوقی عموما به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گفته اسلامی علاوه بر تکمیل واحد های مسکونی مهر، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن ظرف دو سال از دیگر برنامه های وزارت راه می باشد که آن هم در راستای افزایش عرضه واحد  های مسکونی انجام خواهد شد. بر اساس آمار های اعلام شده، تعداد ازدواج های ثبت شده در سال ۹۷، ۵۳۳ هزار فقره بوده است که اگر فرض را بر این بگذاریم ۲۰ درصد از این رقم دارای تمکن تأمین مسکن می باشند، لازم است برای خانه دار شدن ۸۰ درصد باقی مانده برنامه ریزی هایی در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی گردد. مهم ترین وظیفه وزارت راه به گفته محمد اسلامی، متعادل نمودن عرضه و تقاضای واحد مسکونی می باشد.

ایشان با بیان این که وزارت راه تلاش می کند توانمندی در ساخت مسکن را ارتقا بخشد، عنوان نمودند: یکی از فاکتور هایی که نقش مهمی در ساخت مسکن ایفا می کند زمین است که با فراهم نمودن زمینه واگذاری مجوز های لازم به آنان که قصدشان ساخت مسکن است، در تلاشیم تا زمینه های لازم برای افزایش تمایل به ساخت مسکن فراهم گردد.

وی با تأکید بر این نکته که در شورای عالی شهرسازی و معماری، فعالیت هایی همچون روانسازی در دست انجام قرار دارد، اذعان نمود: برآن هستیم که در مکان هایی با افزایش تراکم، اقدامات درست را عملی کنیم و در مکان هایی که کمبود عرصه به چشم می خورد نیز فعالیت های لازم برای حل و فصل نمودن آن عملیاتی گردد. با هماهنگی ها و مشارکت های همه جانبه شورای عالی پول و اعتبار، توانستیم اعتبار مالی را به میزان قابل قبولی رشد داده و حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان را به امر پشتیبانی اختصاص دادیم.

تلاش ما این است که برای زمین، تسهیلات و ارائه مجوز ها، فعالیت های مناسب را عملیاتی نموده و در حال تهیه نقشه برای انجام این امور در برخی از شهر ها هستیم.

ایشان در ادامه به شرایط اقتصادی کشور اشاره کردند و اذعان نمودند: درست زمانی که تحولات ارزی یکه تاز میدان شدند، تغییر و نوسانات شدید قیمت مسکن هم نمود پیدا کرد از این رو می توان ادعا کرد رابطه معناداری میان این دو وجود دارد.

لازم به توضیح است که بازار مسکن تحت تأثیر از حرکات بیگانه و دشمنان است و از این موارد اثرناپذیر نیست، حرکت آنان افت ارزش پول ملی را به همراه داشته است که مسکن هم مستثنی نبوده و از این عوامل اقتصادی تأثیر پذیرفته است. لازم است با توسل به هشیاری این مراحل را پشت سر بگذاریم.

وی بار دیگر تأکید نمود پایدار کردن تولید  و ساخت مسکن از مهم ترین عواملی است که می تواند اثر شایانی بر بازار مسکن بگذارد، چنانچه موفق شویم در شهر های جدید، بافت های فرسوده و شهر های متفاوت، ساخت مسکن را عملیاتی نماییم و حدود ۲۰۰ هزار واحد روستایی را احداث نماییم آنگاه بی تردید شاهد بهتر شدن شرایط ساخت و ساز واحد های مسکونی خواهیم بود و مشاهده خواهیم کرد که این بازار به تعادل می رسد.

  • منبع خبر : شهرخبر