ارگان حزب کارگزاران با اشاره به این که رشد ۳ برابری و ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن بسیار شرایط را برای مردم دشوار ساخته است، اذعان نمود: رشد قیمت مسکن تا این میزان تاکنون بی سابقه بوده است و جهش قیمت واحد های مسکونی در زمان روحانی واقعا رکود زده است.

در گزارشی که در روزنامه سازندگی منتشر شده است این گونه بحرانی بودن شرایط مسکن در وضعیت فعلی به تصویر کشیده شده است:

در سال ۹۳ متقاضی واحد مسکونی با در اختیار داشتن ۲۷۳ میلیون تومان می توانست واحدی با متراژ ۷۰ متر مربع را در تهران خریداری نماید، اما همین خانه را در حال حاضر با پرداخت ۸۵۰ میلیون تومان می شود خریداری و تهیه نمود. یعنی در بازه ای ۵ ساله، قیمت واحد های مسکونی با رشد ۳ برابری همراه شده است. بر اساس گزارشاتی که رسما از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اردیبهشت ماه امسال مرز ۱۲ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته است، که این رقم رشد ۱۱۲ درصدی قیمت مسکن در مقایسه با اردیبهشت ماه سال پیش را عیان می سازد. رشد ۱۲٫۵ درصدی برای قیمت مسکن در مقایسه به فروردین ماه سال جاری به ثبت رسیده است، که این رقم در ۶ سال اخیر کاملا بی سابقه اعلام شده است.

رشد ۱۱۸ درصدی قیمت ها در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته خبر ساز شده و نشان می دهد اوضاع مسکن هرگز رو به راه نیست. بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام نموده، حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال، ۱۲ هزار و ۱۲۸ واحد بوده است که که افت ۳۶٫۵ درصدی را در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته هویدا می سازد.

آمار ها نشان می دهد سرمایه گذاری بازار مسکن در بازه ای ۶ ماهه، با سوددهی ۱۴۰ درصدی همراه بوده است این فاصله سود سبب شده که ذائقه مردم با تغییر همراه گردد و سرمایه های مردم به سوی بازار هایی همچون سکه و ارز سوق پیدا کند. با همه این ها کماکان شاهد رشد قیمت مسکن هستیم و قیمت واحد های مسکونی به صورت تصاعدی در حال افزایش است ضمن این که رکود تورمی با حوزه مسکن دست به گریبان بوده و دست بردار نیست. تصمیمات مقطعی برای کنترل نمودن بازار ارز راه به جایی نخواهد برد بلکه مشکلات دیگر بازار های موازی همچون مسکن را تشدید می نماید.

  • منبع خبر : مشرق نیوز