لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه آمده که کشور سالانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد و هر سال باید این تعداد مسکن ساخته شود، اظهار داشت: این درحالی است که این امر کاملا از نظر دور مانده است.

علی لاریجانی در جلسه علنی صبح امروز مجلس (مورخ ۱۹ خرداد ماه) با بیان این که مسکن از مهم ترین موضوعاتی است که دچار بحران شده و باید در رأس امور قرار بگیرد، درباره ۵ راهکاری که می تواند این بازار را از شرایط رکود و بحران فعلی خارج نماید، سخن گفت.

وی با اشاره به این که تعداد واحد های خالی و اضافه تهران ۵۰۰ هزار واحد برآورد شده است، اذعان نمود: بررسی ها حاکی از آن است که واحد های لوکس و خالی موجود در کشور به ۲ میلیون واحد می رسد که این واحد های لوکس به زعم این که نباید موفق به اخذ جواز ساخت می شدند اما شهرداری به آن ها جواز ساخت داده است.

رئیس مجلس با تأکید بر این نکته که اقشار متوسط جامعه قادر به خریداری و تهیه واحد های لوکس نیستند، اذعان نمود: این افراد به زعم این که تمایل به خرید مسکن دارند اما موفق نمی شوند واحد هایی را متناسب با شرایطشان پیدا کرده و خریداری نمایند. وی با تأکید بر این که بازار مسکن نیازمند برنامه ریزی های دقیق و کنترل های به موقع است، اظهار داشت: لازم است برنامه ریزی های دقیقی در حوزه مسکن اتفاق بیفتد تا شاهد بهتر شدن شرایط باشیم.

وی با بیان این که در برنامه توسعه ششم، برنامه هایی برای ساخت واحد های روستایی و شهری در نظر گرفته شده است، اذعان نمود: به زعم این که باید ساخت مسکن هم در شهر و هم در روستا به مقدار خاصی برسد اما از نگاه دور مانده است.

ایشان ضرورت ساخت مسکن در روستا را برای بار دیگر یادآور شد و اذعان نمود: تعیین حریم روستا ها سبب شده زمین کافی و مناسب برای ساخت واحد های مسکونی در اختیار قرار نداشته باشد با این حال به گفته محمد اسلامی، این مسئله نیز قرار است مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرد.

وی با برجسته کردن مشکل حریم روستا ها، خطاب به رحمانی فضلی گفتند: باید به استان ها نیز اعلام کنید که توجه به حریم روستا ها را در دست انجام بگذارند.

لاریجانی ادامه داد: در شهر های کوچک و متوسط به مشکل زمین دست به گریبان هستیم و لازم است درون شهر ها و محدوده شهر ها تعداد زمین برای ساخت افزایش یابد.

وی با اشاره به این که در شهر های بزرگ هم مشکلات مربوط به مسکن مشاهده می شود، اذعان نمود: لازم است شهرک های اقماری در شهر های بزرگ احداث نماییم تا بتوانیم در راستای بهبود شرایط گام های ارزشمندی برداریم.

وی درباره وام ساخت مسکن هم توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در روستا ها تسهیلات ساخت مسکن ۴۰ میلیون تومان خواهد بود درحالی که این رقم در شهر های کوچک و شهر های بزرگ به ترتیب به ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان ارتقا پیدا خواهد کرد. مردم تا مدت ها پیش برای دریافت وام مدت زمان زیادی را در صف انتظار می ماندند که بر اساس هماهنگی هایی که بانک مرکزی شد قرار است سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات ارائه شده رشد ۲۰ درصدی را تجربه کند.

وی با بیان این که در این حوزه ریزه کاری هایی وجود خواهد داشت، اذعان نمود: لازم است برای واحد های مسکونی خالی، مالیات در نظر گرفته شود و مشوق های مالیاتی برای موجران لحاظ گردد که در صورتی که واحد هایشان را عرضه کرده و اجاره دهند مورد معافیت مالیاتی قرار بگیرند.

وی با بیان این که در همه جای دنیا به انبوه سازان اراضی رایگان اختصاص داده می شود، عنوان نمود: سهم دولت را هم در اختیار شهرداری ها قرار می دهند تا امکان اجاره برای آن ها محقق گردد.

نماینده مردم قم این طور صحبت هایش را ادامه داد: چنانچه این طرح عملیاتی گردد آنگاه شاهد خروج زمین از حالت بورس بازی خواهیم بود. وی افزود: چنانچه اسناد مربوط به این خانه ها در لحظه منتقل گردد آنگاه شاهد وارد شدن آن ها به بورس بازی خواهیم بود.

وی با بیان این که برای شهرک های اقماری، امکانات شهری لحاظ می گردد، اذعان نمود: لازم است این کار انجام گردد تا شاهد مشکلات قبلی حوزه مسکن نباشیم.

ایشان خطاب به کمیسیون عمران گفتند: لازم است تمام این برنامه ها انجام شده و بر گام به گام آن ها کنترل و مدیریت های درست وجود داشته باشد، تا از این طریق بتوانیم مشکل مسکن زوج های جوان را حل و فصل نماییم.

  • منبع خبر : مهر نیوز