یکی از کارشناسان حوزه مسکن بر این باور است که قیمت مسکن نخواهد شکست و این قیمت ها به سال ۹۶ بر نمی گردند. با این حال وی معتقد است تنها شاید شاهد ارزان شدن ۱۰ درصد از قیمت مسکن باشیم که این ده درصد سهم انتظار تورمی است.

متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۲ میلیون تومان برآورد شده است که بر اساس آمار های منتشر شده رشد ۱۱۲ درصدی را در مقایسه با اردیبهشت ماه سال پیش تجربه نموده است. افت ۳۷ درصدی از دیگر اتفاقات ماه اردیبهشت بوده است به نوعی که در اردیبهشت امسال حجم معاملات مسکن به نسبت اردیبهشت ماه سال پیش ۳۷ درصد کمتر شده است.

آیا باز هم در تهران شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود؟

یکی از کارشناسان حوزه مسکن در خصوص این که آیا باز هم شاهد رشد قیمت مسکن در تهران باشیم یا خیر اظهار داشته است: به نظر می رسد که رشد قیمت واحد های مسکونی کماکان ادامه دار باشد. وی عنوان کرد: می توان ادعا کرد وضعیت اقتصادی، معلق است، تا جایی که وزیر راه و شهرسازی در نامه ای از مدیران کل راه و شهرسازی استان ها خواسته است تمام تلاششان را با مرکزیت فعالیت های سازمان ملی زمین و مسکن به کار بگیرند و تمهیداتی بیندیشند که بر این اساس بتوان پروژه های آماده سازی زمین، انبوه سازی و خدماتی را پیاده سازی کرد ضمن این که مشارکت با بخش های خصوصی در این زمینه می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. به شرط این که شاهد عملیاتی شدن چنین اموری باشیم بی تردید اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

فرهاد بیضایی در این خصوص هم توضیحاتی ارائه نمود که آیا با رشد تولید مسکن شاهد این اتفاق خواهیم بود که قیمت ها به عقب برگشته و شاهد قیمت های قبلی باشیم؟ این قیمت ها به سال ۹۶ بر نخواهند گشت  شاهد شکسته شدن قیمت ها نخواهیم بود. بیضایی افزود: شاید تنها ۱۰ درصد از این قیمت ها کاهش یابد که آن هم در نتیجه انتظار تورمی است. وی با تأکید بر این که قیمت مسکن با شیب کندتری در حال افزایش است اذعان نمود: اما قیمت ها به عقب بر نمی گردند.

وی با تأکید بر این که میزان رشد قیمت مسکن در تهران ۱۱۲ درصد اعلام شده است، اذعان نمود: پیرو این امر شاهد گران شدن واحد های مسکونی حتی در شهرستان ها نیز هستیم. ایشان عنوان کردند: به زعم این که گرانی مسکن نخست در تهران نمود پیدا کرد اما رفته رفته در دیگر شهر ها نیز شاهدش بودیم و شهرستان ها هم این شرایط را تجربه کردند.

وی با بیان این که یکی از عوامل دخیل در رشد قیمت مسکن، رشد قیمت زمین بوده است، عنوان نمود: اگر بتوانیم قیمت زمین را در تهران متعادل کنیم آنگاه قیمت واحد های مسکونی افت ۴۰ درصدی را شاهد خواهد بود چرا که قیمت زمین چیزی حدود ۴۰ درصد از قیمت مسکن را شامل می شود از این رو با متعادل سازی قیمت زمین شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر