مهرداد لاهوتی به عنوان نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ضمن مرور بر اقدامات دولت های مختلف در حوزه مسکن تصریح نمود: دولت روحانی در حوزه مسکن ضعیف عمل کرده است و اقدام مناسبی در زمینه واحد های مسکونی اجتماعی نداشته است.

نماینده مردم شریف لنگرود در مجلس ضمن حضور در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۹ خرداد ماه، با اشاره به این که طرح ملی مسکن از طرح هایی است که در راستای بهبود بازار مسکن توسط دولت ارائه شده است، اظهار نمود: بر اساس آمار های ارائه شده، میزان پروانه های صادر شده تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مورد بوده است که بر تأمین تنها ۵۰ درصد نیاز ها اشاره دارد. وی در ادامه به میزان نیاز ایران به مسکن اشاره نمود و تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های به عمل آمده و محاسبات انجام شده، کشور به ۱ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد که از این رقم نیاز زوج های جوان ۷۰۰ هزار برآورد شده است و مابقی برای دیگر اقشار جامعه لازم است ساخته و احداث گردد. لازم است در شرایط فعلی برآورد هایی انجام گردد که از این رقم، چه میزان از نیاز ها مرتفع گردیده و رفع شده است.

وی با بیان این که صنعتی سازی از دیگر فاکتور های مهم است که مورد تأکید قانون برنامه چهارم بوده است، اذعان نمود: لازم است حدود ۲۰ درصد از واحد های مسکونی صنعتی سازی شوند، که این عامل سبب می شود قیمت واحد های مسکونی با افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه گردند و عمر ساختمان را به روند رو به بهبود و افزایش همگام می سازد.

ایشان در بخشی از صحبت هایشان، تقسیم بندی دهک های مختلف جامعه را از نظر گذراندند و تصریح نمودند: برای دهک های بالای جامع بی تردید تعهدی برای ساخت و احداث واحد های مسکونی وجود نخواهد داشت ضمن این که مشکلات مربوط به دهک های متوسط جامعه را با یارانه سود تسهیلات می شود مرتفع نمود اما لازم است نیاز دهک های پایین جامعه در دستور کار قرار بگیرد و با روش های مزبور مشکل این دهک های جامعه را هرگز نمی توان از میان برداشت.

ایشان به عنوان یکی از روش هایی که می تواند برای تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه اثرگذار باشد به ارائه تسهیلات ارزان قیمت اشاره نمود و اظهار داشت: برنامه ششم نیز شاهد تأکید و برجسته نمودن این فاکتور بوده ایم ضمن این که تأمین زمین و اراضی ارزان قیمت از دیگر فاکتور هاست که باید برای دهک های پایین جامعه در کانون توجه قرار بگیرد.

این نماینده مجلس در ادامه ضمن مرور بر اقداماتی که در دولت های مختلف در حوزه مسکن انجام شده است، تصریح نمود: در دولت سازندگی شاهد واگذاری زمین به دهک های پایین جامعه بودیم و در دولت اصلاحات آن چه در دستور کار قرار گرفت طرح اجاره به شرط تملیک بود. به علاوه احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری اش، طرح مسکن مهر را در دست انجام گذاشت و اما درحالی که دولت روحانی بار ها از مهم بودن ارائه واحد های مسکونی اجتماعی سخن به میان آورد اما هیچ گامی در این زمینه برنداشت و اقدامی را پیاده سازی نکرد.

وی با بیان این که در حوزه روستایی مشکلی قابل مشاهده نیست اذعان نمود: بنیاد مسکن به تمام وعده هایی که در این حوزه ارائه نموده، وفادار بوده و آن ها را عملیاتی و اجرایی ساخته است.

  • منبع خبر : شهرخبر