محمدحسن علمداری به عنوان مدیر امور اعتباری بانک مسکن در خصوص تسهیلات ساخت مسکن سخن به میان آورد و تصریح نمود: در بازار مسکن شاهد رشد قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی بوده ایم که این عامل سبب می شود تسهیلات ساخت با رشد همراه باشد از این رو وام ساخت مسکن همه ساله رشد را شاهد بوده و افزایش پیدا می کند.

ایشان در خصوص این که همزمان با رشد قیمت مصالح ساختمانی آیا تسهیلات هم رشد داشته است و این که آیا وام پرداختی ۵۰ درصد از هزینه های ساخت را برای سازندگان واحد های مسکونی پوشش می دهد یا خیر اظهار داشتند: در شرایط فعلی، سقف تعیین شده برای تسهیلاتی که در اختیار سازندگان استفاده کننده از فناوری های نوین در ساخت واحد های مسکونی قرار می گیرد ۱۷۰ میلیون تومان است به واقع این رقم برای تهران است و برای دیگر شهر ها به ۱۴۰ میلیون تومان تغییر پیدا می کند ضمن این که سود در نظر گرفته شده برای آن ۱۸ درصد می باشد.

ایشان با بیان این که با تسهیلات پرداختی می شود ۴۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش داد، اظهار نمود: به هر حال با تسهیلات دریافتی می شود مقداری از هزینه ها را تأمین کرد، به عبارتی می شود نزدیک به ۴۰ درصد را تأمین کرد که بسته به نوع سازه و نوع ساخت و ساز آن ها متفاوت خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: رشد قیمت مصالح ساختمانی سبب شده است که نرخ تسهیلات هم روند صعودی داشته باشد به عبارتی عموما سالیانه میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن دستخوش تغییر می گردد.

وام ارزان قیمت در اختیار چه کسانی قرار خواهد گرفت؟

ایشان درباره وام ساخت ارزان قیمتی که در اختیار سازندگان واحد های مسکونی در بافت های فرسوده قرار می گیرد، اظهار داشتند: چنانچه شرکت بازآفرینی شهری، انبوه سازانی را به بانک مسکن معرفی نمایند آنگاه بانک مسکن وام ساخت با نرخ سود ۹ درصد در اختیار آن ها قرار خواهد داد. ایشان عنوان کردند: محدودیتی برای پرداخت وام به سازندگان مطرح نیست و نرخ سود وام های ساختی که در اختیار سازندگان برای ساخت مسکن خارج از محدوده بافت های فرسوده قرار می گیرد ۱۸ درصد می باشد. بنابراین تنها کسانی موفق به دریافت وام ساخت مسکن در بافت های فرسوده با نرخ ۹ درصدی خواهند شد که شرکت بازآفرینی شهری آن ها را به بانک مسکن معرفی کرده باشد.

وی با اشاره به این که طی سال های اخیر سازندگان به تسهیلات ارزان قیمت دسترسی نداشتند که دلیلش را می شود عدم اختصاص یارانه از طرف دولت به پرداخت یارانه سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری، دانست اما در شرایط فعلی، دولت تمهیدات جدیدی اندیشیده است و نیمی از نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن که معادل ۹ درصد است را از محل وجوه اداره شده در قالب یارانه سود، در اختیار انبوه سازان و سازندگان واجد شرایط قرار می دهد. بنابراین در صورتی که شرکت بازآفرینی شهری، چنین انبوه سازانی را معرفی نماید، بانک مسکن تسهیلات مورد نظر را در اختیارشان قرار خواهد داد.

  • منبع خبر : مشرق نیوز