افزایش قیمت مسکن

در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن به طور بی‌سابقه‌ای بودیم. به طوریکه بسیاری از مردم با گرفتن وام، قرض و بسیاری از راهکارهای مالی دیگر، دیگر توان خرید مسکن را ندارند.

اگر این روال افزایش قیمت مسکن ادامه پیدا کنید، می‌تواند برای جامعه ما یک فاجعه به حساب آید.

این افزایش قیمت مسکن تا به امروز به گونه‌ای بوده که بسیاری از کارمندان نیز دیگر قادر به خرید مسکن نیستند و این می‌تواند عمق فاجعه را نشان دهد.

شما افراد عادی جامعه را نظر بگیرید که ممکن است درآمد ثابت و یا درآمد آنچنانی نداشته باشند، با این حساب و کتاب‌ها امید خود را برای خرید مسکن از دست می‌دهند.

به طوریکه افزایش قیمت از سال گذشته تا امسال به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این باعث شده بسیاری از مردم از خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در این زمینه رو گردانند.

می‌توان گفت این افزایش قیمت از تهران شروع شد و کم کم شهرهای دیگر را نیز گرفتار خود کرد. متاسفانه افزایش قیمت مسکن تنها شامل خرید مسکن نمی باشد و شامل اجاره بها و رهن مسکن نیز می‌شود.

به طوریکه در پی افزایش قیمت مسکن برای خرید مسکن شاهد بالا رفتن میزان اجاره بها و رهن مسکن بودیم. هرچند در زمینه رهن و اجاره ملک هنوز به آن صورت افزایش پیدا نکرده و جای امید دارد که بسیاری از افراد حداقل به صورت مستاجر، مسکن برای خود داشته باشند.

نقطه امیدوار کننده در این قسمت از ماجرا این است که صاحبین ملک برای جلوگیری از رکود املاک خود و کسب سود و درآمد از ملک خود، تا جائیکه می توانند با مستاجر کنار می‌آیند.

روند افزایش قیمت مسکن چگونه است 4

بررسی نمودار افزایش قیمت مسکن

با بررسی‌های انجام شده بر افزایش قیمت مسکن در چند سال گذشته نموداری تهیه شده که در آن میزان افزایش قیمت در بازار مسکن تهران را نشان می‌دهد.

متغیرهای این نمودار براساس تهران جمع‌آوری و پردازش شده است که سرآغاز شروع افزایش قیمت مسکن در بازار مسکن می باشد.

همانطور که در نمودار می‌بینید، تنها متغیری که افزایش آنچنانی نداشته، میزان اجاره بها می‌باشد اما در زمینه خرید مسکن و زمین، افزایش قابل توجهی صورت گرفته است.

اما دلیل اصلی این افزایش قیمت مسکن چیست؟ با ما در ملکانا همراه باشید تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیم. بسیاری از مسائل برای شما با خواندن این مطلب، روشن خواهد شد.

روند افزایش قیمت مسکن چگونه است 5

دلایل افزایش قیمت مسکن

اما دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در چند سال اخیر چه می‌باشد؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از شما درباره افزایش قیمت مسکن از خود و دیگران می‌پرسید.

یکی از دلایل افزایش قیمت را می‌توان بالا رفتن ارز دانست اما آیا این تنها دلیل آن است؟ نه قطعاً دلایل دیگری در کار هستند که در افزایش قیمت مسکن تاثیرات خود را در حوزه مسکن دارند.

در چند سال گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش میزان ساخت و ساز مسکن جدید بوده و این خود نیز دلیل دیگری را در پی دارد.

شاید سال‌ها پیش شاهد بسیاری از افراد بودید که برای کسب سود، پول خود را در مسکن و ساخت و ساز سرمایه‌گذاری می‌کردند و در نهایت واحدها و مسکن‌های ساخته شده را با رقم قابل توجهی می‌فروختند.

اما در چند سال گذشته، این اتفاق نیفتاد و بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری کردند که این به نوبه خود بر روی افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاشت.

به طوریکه امروز شما شاهد بسیاری از خانواده‌ها و جوانان اجاره‌نشین هستید که به دلیل افزایش قیمت مسکن قادر به خرید مسکن نیستند.

اما چه راهکارهایی برای مقابله با افزایش قیمت مسکن وجود دارد؟ این روال افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مسکن برای مردم نمی‌تواند به اینگونه ادامه پیدا کند و هیچگونه اقدامی برای آن صورت نگیرد.

با ما در ملکانا به راه حل‌های رفع این مشکل دست خواهید یافت.

روند افزایش قیمت مسکن چگونه است 3

چه راهکارهایی برای مقابله با افزایش قیمت مسکن وجود دارد؟

در این آشفته بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن، کارشناسان اقتصادی وارد عرصه شدند و راهکارهایی برای رفع این مشکل مطرح نمودند، به طوریکه با پیگیری این راهکارها می‌توان تا حدودی این مشکل را حل کرد.

یکی از راهکارها کنترل بازار ارز است که بی‌تاثیر بر روی دیپر بازارهای موازی خود نیست از جمله بازار سکه و طلا و بازار مسکن که در چند سال اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای و می‌توان گفت وحشتناک، افزایش داشته است.

کارشناسان بر آن هستند که روند این پیشروی در بازار ارز را کنترل کنند به طوریکه افزایش قیمت مسکن به آرامی طی شود.

شاید با این کار تاثیری بر افزایش قیمت مسکن نداشته باشد اما می‌توان فرصتی خرید برای جمع‌آوری سرمایه و خرید مسکن که به مردم کمک می‌کند صاحب مسکن شوند.

یکی دیگر از راهکارها افزایش ساخت و عرضه مسکن برای متقاضیان مسکن است که این کار می‌تواند توسط دولت و سرمایه‌گذاران انجام شود.

می‌توان گفت با افزایش میزان ساخت مسکن، تعداد مسکن نیز بالا می‌رود و رقبای بازار مسکن برای فروش واحدهای آپارتمانی و مسکن، اقداماتی برای تسهیل در خرید مسکن و واحدهای آپارتمانی انجام می‌دهند که این می‌تواند به نفع خریدار و مردم تمام شود.

این دو راهکار می‌تواند به صورت ویژه‌ای در خرید مسکن و کنترل افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن قدرت خرید مسکن برای مردم بسیار تاثیرگذار باشد.